Friday, April 29, 2016

PRN11 Sarawak: Apa Yang Mahu Dilihat?

Pilihanraya Negeri Sarawak ke-11 menyaksikan hanya 80 kawasan Dewan Undangan Negeri jadi rebutan pada 7 Mei, kerana dua kerusi telahpun dimenangi Barisan Nasional pada 26 April tanpa bertanding.

Bagi tujuan menubuhkan kerajaan negeri, maka Bn hanya memerlukan tambahan 40 kerusi bagi menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah.

Di atas kertas, pada PRN-11 Sarawak ini, bukan soal apa kah Bn akan gagal menubuhkan kerajaan, akan tetapi berapa banyak kerusi yang bakal dimenangi parti pembangkang. 

Parti Bn Sarawak, mensasarkan menang 72-77 kerusi. Jumlah itu, bukan sahaja satu jumlah kuasa 2/3, akan tetapi menggambarkan betapa kuatnya “team Adenan”.

Kalau dilihat daripada segi isu, parti pembangkang tiada isu yang boleh disasarkan kepada Ketua Menteri Sarawak itu. Jika, kita jengok kembali semasa PRN10 Sarawak, pembangkang hanya menumpukan serangan mereka kepada Tan Sri Taib Mahmud (kini Tun dan TYT Sarawak), bukannya kepada parti barisan nasional.

Pada PRN11 ini, nampaknya pembangkang ketandusan isu, kecuali isu yang bersifat pembangunan atau kemajuan, seperti isu infrastrukutur di pedalaman. Isu seumpama itu, adalah isu beterusan, kerana memang sifatnya memerlukan masa yang panjang serta kewangan untuk menyempurnakannya.

Pengundi perlu rasional, apabila berkiatan dengan pembangunan, kerana pembangunan merupakan matalamat utama setiap kerajaan. Namun, seperti yang disebutkan, pembangunan selain memerlukan kewangan juga memerlukan masa. Tiada kerajaan yang boleh membawa pembangunan sekelip mata. Jika ada yang mendakwa demikian, maka kenyataan itu hanya bersifat retorik dan janji bulan bintang.

Walaupun di atas kertas, Bn Sarawak akan menang mudah, namun apa yang mahu dilihat pada PRN kali ini, apa kah pengundi kaum cina kembali menyokong Bn? Apa kah 13 calon-calon SUPP yang bertanding di kawasan majoriti kaum cina, merupakan satu-satunya parti komponen Bn di mana calonnya kalah? kerana, menurut tinjauan, calon-calon daripada PBB, PRS, SPDP dan calon langsung Bn, akan menang keseluruhannnya.

Ramai para penganalisis, melihat PRN Sarawak kali ini, merupakan indikator kepada mood pengundi dan ianya boleh dijadikan sebagai penanda aras bagi PRU-14. Pada PRN10 Sarawak yang diadakan pada tahun 2011, terlihat bahawa mood pengundi masa itu terbawa-bawa pada PRU-13 kebangsaan. 

Tetapi apa yang pasti, melalui PRN ini, rakyat negara ini, mahu melihat, apa kah pengundi kaum cina masih bersama DAP?

No comments:

Blog Archive