Tuesday, March 29, 2016

Tun Dr Mahathir- Hanya Mahu Singkir DS Najib

Bagi Tun Dr Mahathir, DS Najib Razak, wajib disingkirkan. Pengganti, akan ditentukan kemudian. By convention, parti yang mempunyai kerusi terbanyak pemimpinnya bakal dipilih sebagai Perdana Menteri. Kalau melihat, parti yang paling banyak kerusi, pertama adalah Umno, dengan 86, selepas ditolak dua kerusi bagi Parlimen Pagoh dan Semporna, tempat kedua DAP, ketiga PKR, keempat PAS dan kelima PBB.

Melihat kepada sokongan parti Umno terhadap DS Najib, maka boleh dikatakan, kerusi Umno sebanyak 86 akan intake bersama DS Najib. Dengan demikian, Tun Dr Mahathir tidak boleh mengharapkan, ada MP Umno akan berpaling tadah. Oleh kerana Pembangkang, memerlukan 22 MP sebagai tambahan kepada 90 yang mereka ada, untuk mendapat majoriti mudah 112 MP, maka jumlah itu, pasti bukannya daripada parti Umno. Juga, kalau melihat sokongan parti-parti komponen Bn kepada DS Najib, maka tiada kemungkinan, 22 MP yang diperlukan pembangkang boleh terealisasi.

Kalaulah digunapakai, bahawa dalam politik tiada yang tidak mungkin, dalam erti kata, pembangkang yang diketuai Tun Dr Mahathir mendapat tambahan 22 kerusi parlimen, dan apa yang pasti bukannya daripada parti Umno, maka bagi penentuan Perdana Menteri, maka dilihat pada parti yang mempunyai kerusi terbanyak. Oleh kerana Parti DAP yang mempunyai kerusi terbanyak dalam kumpulan pembangkang, maka pemimpin parti itu, bakal dilantik sebagai Perdana Menteri. Jika demikian, maka Malaysia akan berperdana mentrikan Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng. Senario ini, hanya tinggal senario atau andaian. Dalam keadaan sekarang, ianya tidak bakal berlaku, kecuali, berlakunya huru hara seperti arab springs. Kalau itulah yang berlaku, Mahathir perlu juga menyimpan hasratnya mengulingkan DS Najib, kerana sebagai Perdana Menteri, DS Najib masih mempunyai kuasa untuk meneruskan pemerintahan darurat, kecuali pihak tentera mengambil alih dan pihak tentera melantik seseorang pemimpin politik sebagai Perdana Menteri tentara sendiri yang memerintah.

Oleh kerana Mahahir, mahu juga DS Najib digulingkan atau ditumbangkan, maka pembangkang perlu menang dalam pilihanraya. PRU akan datang hanya pada Tahun 2018. Pada PRU itu, tentunya parti Umno mahu mempertahankan 88 kerusi yang dimenangi pada Tahun 2013. Katakan lah kalah di Pagoh dan kehilangan 7 kerusi di Kedah, parti Umno masih mempunyai 80 kerusi. Katakanlah MCA, MIC dan Gerakan kehilangan semua kerusi, namun, di Sarawak dan Sabah, pembangkang tidak akan dapat mengulangi pencapaian Tahun 2013. Sabah dan Sarawak akan tetap menyumbang minima 49 kerusi parlimen kepada BN. Kalau 80+49= 129 kerusi, ertinya Bn masih memerintah dengan majoriti mudah. Melihat senario ini, harapan Mahathir menumbangkan DS Najib hanya tinggal harapan.

Apa yang tidak diperkirakan oleh Tun Dr Mahathir, bahawa beliau tidak akan dapat sokongan daripada Sabah dan Sarawak, kerana rakyat di buah negeri itu, telah merasakan betapa pahitnya di bawah pemerintahan beliau selama 22 tahun. Bagi pemimpin parti Umno di Semenanjung, maka tumpukan segala usaha mempertahankan kerusi yang dimenangi pada PRU-13. Yakinlah bahawa Sabah dan Sarawak, akan terus menyelematkan kerajaan Bn di peringkat Persekutuan.

3 comments:

Anonymous said...

Mana boleh singkir sesuka hati. Ini negara bukan Tun yg punya. Lagipun rakyat x mahu pemerintahan diktator.

Anonymous said...

Demi utk menjadikan anaknya PM Malaysia dan kroni2 nya tak kehabisan wang apa sj si tua bangkai ni sanggup buat....

Anonymous said...

Sokong Tun.

Blog Archive