Monday, February 08, 2016

Mukhirz Tidak Dipecat- Terguling Kerana Masalah Dalaman Pemimpin Kedah Sendiri

SEBELUM PAU Tahun 2015, seorang ADUN Umno Kedah mendesak agar Dato Mukhriz Tun Dr Mahathir mengeluarkan kenyataan menyokong kepimpinan DS Najib Razak sebagai Presiden dan Perdana Menteri secara terbuka, jika gagal berbuat demikian, maka MB dan Pengerusi Perhubungan Umno Kedah itu perlu meletakan jawatan.

Daripada semua Ketua Menteri/Menteri Besar, untuk negeri-negeri yang diperintah Bn, hanya Mukhriz yang tidak menyatakan sokongan secara terbuka kepada Perdana Menteri, selepas sahaja pemilihan Umno Tahun 2013, apabila beliau tewas bagi perebutan jawatan Naib Presiden Umno.

Apabila isu 1MDB dan wang derma RM2.6bilion serta wang RM42juta daripada SRC International timbul, secara tidak langsung Mukhriz sealiran dengan pengeritik, malah kadangkala sebahagian daripada mereka yang mempersoalkan kepimpinan DS Najib Razak.

Semasa PAU 2015, Mukhriz menunjukan simpati kepada dua pemimpin kanan Umno yang dilarang berucap pada perhimpunan itu, dengan menganjurkan makan malam untuk mereka.

Rami pihak khususnya Umno Kedah melihat tindakan Mukhriz bagaikan sang kelasi sebuah kapal yang bertindak menebuk kapal agar supaya kapal cepat karam.

Melihat tindak tanduk itu, para pemimpin Kedah khususnya daripada Umno bertindak mengenepikan Mukhirz, apabila satu penyelesaian dalaman tidak berjaya berjalan, dengan mencadangkan MB itu melepaskan jawatan dan menyertai kabinet Persekutuan bagi jawatan Timbalan Menteri. 

Kemuncak kepada tidak puashatian para pemimpin Umno Kedah berlaku pada 20 Januari, apabila 14 Ketua Umno Bahagian bersama seorang Timbalan ketua Bahagian serta para pemimpin sayap parti daripada wanita, pemuda dan puteri mengadakan sidang akhbar, dengan menyatakan telah kehilangan kepercayaan kepada Dato Mukhriz sebagai Menteri Besar dan Pengerusi Perhubungan Umno Negeri.

Proses menggantikan Mukhriz meskpiun memakan masa dua minggu, namun akhirnya, beliau terpaksa meletakkan jawatan, apabila kehilangan sokongan majoriti dewan undangan negeri (DUN), di mana penentuan itu dijalankan sendiri oleh Jemaah Pemangku Sultan Kedah. 

Kini, Kedah telah melantik Menteri Besar ke-12, seorang pemimpin veteran, lima penggal sebagai ADUN dan seorang pemimpin akar umbi Umno- Dato Seri Ahmad Bashah Hanipah, 66 Tahun.

Tugas utama Ahmad Bashah, selain menyatukan semua penyokong Umno, juga akan mempersiapkan Umno-Bn Kedah berdepan dengan PRU-14, kerana sebahagian alasan yang dikemukakan semasa menggantikan Mukhriz, adalah MB itu tidak mempunyai halatuju dan perancangan yang jelas berkaitan politik untuk berdepan dengan PRU-14. Menurut para pemimpin Umno Kedah, jika Mukhriz terus menerajui Kedah, maka negeri Jelapang Padi itu akan jatuh semula kepada parti pembangkang, bertentangan dengan persepsi orang ramai, bahawa penyingkiran anak Tun Dr Mahathir itu akan menyebabkan Kedah kembali kepada parti pembangkang.

No comments:

Blog Archive