Latest News

Apa Beza Sumbangan RM1 dan RM2.6bilion?

Tun Dr Mahathir marah sangat pada DS Najib, hanya kerana derma RM2.6blion. Apa beza derma RM1 dengan RM2.6bilion?. Jika dilihat daripada segi moral, sedikit atau banyak adalah sama, demkian juga derma RM1 dan RM2.6bilion, daripada segi moral ianya sama.

oleh kerana sifat manusia, apabila melihat yang kaya, melihat yang cantik, melihat rumah besar, kereta besar, pangkat tinggi, kuasa, duit banyak, maka timbul cemburu. Sebenarnya tindakan Tun Dr Mahathir, adalah tergolong cemburu. 

Mantan Perdana Menteri itu selain cemburu, juga terkilan, mengapa Raja Arab Saudi tidak memberi derma kepada beliau? Tidak memberi dan tidak menerima ada dua perkara yang berbeza. Tidak memberi kerana tidak meminta, satu perkara. Tidak menerima kerana tidak diberi satu perkara. 

Berasaskan cara Tun Dr Mahathir mengipas berkaitan derma RM2.6bilion, sehingga kenyataan beliau berkaitan wang itu, bagaikan “broken record” membawa konotasi, bahawa beliau pernah meminta derma, akan tetapi tidak diberi.

Kalau dilihat daripada segi moral, pemberian derma kepada DS Najib Razak, tidak melanggar moral atau etika. Cuma, kejadian itu menjadi bukan norma, apabila diisukan oleh berbagai pihak dalam kumpulan ANC (Anti Najib Campaign).

Adalah hipokrit jika ada pemimpin parti atau pemimpin di negara menafikan tidak pernah mendapat derma. Kalau sekiranya, tiada derma kepada mereka, tiada sebarang parti dapat bergerak. Demikian juga pemimpin, jarang yang dapat bergerak, kerana latar belakang semua pemimpin di negara ini, bukan seperti Donald Trump, calon Presiden Parti Repubikan atau Rockefeller-mantan Presiden Amerika.

Sebagai bukti sejak dua menjak ini, Parti Amanah yang baru ditubuhkan merasa bahang tiadanya derma, sehingga keadaan itu dijadikan alasan, pergerakan parti itu tersendat-sendat.

Semua pemimpin politik di negara ini yang mempersoal, wang derma kepada DS Najib, sebenarnya tergolong dalam manusia-manusia hipokrit. Kalau merujuk kepada pemimpin yang bukan beragama islam, tidaklah berat sangat, kerana tiadanya hukum keagamaan yang menzahirkan sifat-sifat hipokrit atau munafik. Akan tetapi, apabila merujuk kepada pemimpin yang beragama islam, berat sungguh impaknya kepada sipulan itu.

Tun Dr Mahathir sudah dinobatkan sebagai negarawan, kerana peranannya mengharumkan negara, hanya kerana beliau menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun. Seharusnya, dalam kedudukan itu serta usia yang sudah lanjut, perlu mengelak, tindakan yang beliau lakukan pada masa ini. Kerana, sebenarnya beliau lagi mahir dan pakar dalam soal-soal wang derma untuk parti politik dan pemimpin yang bergerak dalam dunia politik. Manakala Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang menonjolkan, salsilah keluarga yang berlatar belakang agama, seharusnya daripada awal lagi perlu mengelak, apatah terjerumus dalam kanca perbuatan hifokrit.

Asalnya, Tun Dr Mahathir hanya bertanya. Apabila pertanyaan telah dijawab, termasuk jawapan daripada segi undang-undang, malangnya, beliau tidak menerima jawapan itu, sebaliknya, beliau mengubah tindakan, daripada bertanya, kepada menuduh. Tindakan menuduhpun sudah dijawab, apabila Peguam negara, menjawabnya berasaskan undang-undang. Malang sekali lagi, mantan Perdana Menteri tidak juga menerima, malah membuat dakwaan, bahawa Peguam Negara menjadi pelindung kepada kejahatan.

Terlihat daripada tindak tanduk Tun Dr Mahathir, memang beliau benar-benar cemburu. Adalah sifat semulajadi manusia, apabila cemburu, sanggup membunuh. Sebab itu, kerap kita mendengar atau membaca, apabila seseorang cemburu kepada pasangan masing-masing, kerap berlaku tindakan tidak berperikemanusian- membunuh.

Dalam soal kedudukan DS Najib Razak, kerana kecemburan yang amat sangat, maka tindakan membunuh diganti dengan mendesak untuk digulingkan atau diasak untuk meletakkan jawatan..

18 Responses to "Apa Beza Sumbangan RM1 dan RM2.6bilion?"

Anonymous said...

Abu Bakar pemakan dedak cuba ko ulas rencana terbaru ini..bagi akulah aku tak cayadah apa kata geng Protun

Anonymous said...

Persoalan di sini adalah Menteri Luar Arab Saudi sendiri menafikan wang itu dari derma kerajaan Arab Saudi atau Raja Abdullah yang telah mangkat tu.

Ini bukan soal derma RM 1 atau RM 2.6 bilion, tetapi ini soal integriti. Najib kata wang itu adalah derma kepada UMNO, mengapakah wang itu tidak pernah diserahkan kepada akaun UMNO hatta satu sen sekalipun? Mengapakah Najib menyimpan wang itu dalam akaun peribadinya? Mengapakah Najib menjadikan wang itu seperti harta peribadinya, dibelanjakan sesuka hati sebanyak RM 570 juta, resit tak ada, senarai perbelanjaan tak ada, tak ada rekod dalam dokumen kewangan parti, apakah UMNO kini sudah tak ada sistem, tak ada peraturan untuk menguruskan kewangan ke?

Lagi satu, Najib kata berdasarkan kenyataan oleh Apandi Ali bahawa baki wang RM 2.03 bilion itu telah diserahkan semula kepada keluarga diraja Arab Saudi, persoalannya adalah apakah Najib pernah memohon kepada Bank Negara untuk memulangkan wang berkenaan kepada keluarga diraja Arab Saudi itu? Wang itu wang milik UMNO, maka kalau Najib nak pulangkan, Najib kena memohon kelulusan bagi memulangkan wang itu kepada keluarga diraja Arab Saudi itu bagi pihak UMNO, adakah dokumen permohonan dan kelulusan untuk memulangkan wang itu dalam simpanan UMNO selama ini?

Najib dan kuncu-kuncu termasuklah blog upahan seperti AYT ini jangan ingat rakyat tak reti apa-apa, rakyat jelas bahawa sebarang transaksi kewangan melebihi RM 50 juta memerlukan kelulusan dari Bank Negara terlebih dahulu, jadi mana dia dokumen permohonan oleh Najib bagi pihak UMNO dan dokumen kelulusan dari Bank Negara Malaysia untuk memulangkan wang RM 2.03 bilion itu kepada keluarga diraja Arab Saudi itu?

Bersambung...................

Anonymous said...

Sambungan.....................

Ahli-ahli UMNO patutnya menyeret Najib ke Lembaga Disiplin Parti kerana telah menyeleweng dan menggelapkan wang parti, Najib kata RM 2.6 bilion itu wang derma untuk parti, maka wang itu milik parti, milik seluruh ahli UMNO, pasal apa Najib jadikan wang itu seperti harta persendiriannya seorang diri sahaja? Apakah ahli-ahli UMNO pernah dimaklumkan, pernah dirunding, pernah diminta pendapat sebelum wang itu dipulangkan kepada keluarga diraja Arab Saudi itu sepertimana yang dikatakan oleh Najib itu? Harta parti adalah harta milik ahli jua, jumlah RM 2.03 bilion itu sangat besar, ahli berhak untuk memberikan pendapat dan jika ahli tidak mahu wang itu dikembalikan keran bukannya Tok Arab itu yang minta pun, Najib yang gatal-gatal nak serahkan semula, maka Najib tak ada hak untuk pulangkan wang itu, sebab ahli tak setuju, ahli pun berhak terhadap harta parti, harta parti adalah harta ahli seluruhnya, bukannya harta Najib secara persendirian.

Maka Adnan Mansor yang perasan Tengku, sebagai Setiausaha Agung UMNO, bila mendapati hak ahli telah dicabuli, harta parti telah diselewengkan oleh Najib, maka tanggungjawa Setiausaha Agung adalah untuk membawa kes ini ke Lembaga Disiplin parti, dan selepas itu jika didapati berlaku kesalahan seperti yang didakwa, Najib mesti dipecat dari parti dan diheret ke muka pengadilan sebagai pembalasan terhadap penyelewengan dan pengkhianatan yang telah dia buat kepada parti.

Tapi Adnan Mansor yang perasan Tengku itu bukannya bertindak sebagai Setiausaha Agung UMNO untuk menyelamatkan UMNO, tetapi Adnan Mansor yang perasan Tengku itu telah menjadi Khianatusaha UMNO dengan bersekongkol bersama Najib untuk mempergunakan parti sewenang-wenangnya. Patutnya dengan Adnan Mansor yang perasan Tengku itu pun patut diheret ke Lembaga Disiplin sebab menyalahgunakan kedudukan, serta mengkhianati jawatan serta mengkhianati parti.

Oleh itu ahli-ahli UMNO di peringkat cawangan, perlu membuat usul supaya Najib dan kuncu-kuncunya seperti Adnan Mansor, Salleh Keruak, Rahman Dahlan direhatkan dari jawatan masing-masing dan dihadapkan ke Lembaga Disiplin UMNO untuk disiasat kelakuan mereka yang mengkhianati parti, mencemarkan maruah parti, mempergunakan parti secara salah, serta menyelewengkan harta parti. Tindakan tegas perlu dikenakan terhadap mereka kerana kesalahan mereka itu sangat serius dan memudaratkan parti.

Selamatkan parti pertahankan hak ahli.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Abu Bakar

Anonymous said...

Najib sendiri yg mengaku Dan keluar dari mulut sendiri mengatakan bahawa duit tu utk umno..apalagi kuncu2 najib Dan blogger upahan najib nk spin?adalagi Ni cerita najib kebas duit,yg 42juta duit SRC tu mcm mana?derma utk umno jugak ke?seperti ckp anon Abu bakar diatas, rakyat msia tk bodoh lah.....

Anonymous said...

Betul tu Anon 25 February 2016 at 10:58, Apandi Ali kerana nak bebaskan Najib dari kes ini telah kata bahawa Najib tak tau yang wang RM 42 juta tu wang milik SRC International boleh masuk akaun peribadi Najib.

Macam mana Najib boleh tak tau wang itu dari SCR International sedangkan SRC International boleh ada maklumat akaun peribadi Najib yang sangat rahsia itu? Selama ini rakyat Malaysia tak tahu pun Najib ada akaun peribadi di AmBank, tapi macam mana SRC International boleh tau pula?

Maka sebab itulah kes dalam isu RM 2.6 bilion dan RM 42 juta ini ada prima facie untuk didakwa di mahkamah, Apandi Ali sahajalah yang menyalahgunakan kuasa dan merampas kuasa hakim bila membebaskan Najib begitu sahaja.

Patutnya kes ini di bawa ke mahkamah, soal wang itu derma kepada UMNO dari Keluarga Diraja Arab Saudi ke, itu Najib bawalah bukti, bawa dokumen dan orang yang beri derma itu, katanya anak kepada Raja Abdullah yang dah mangkat tu walaupun sebelum itu kata Raja Abdullah yang mangkat tu yang beri derma, itu Najib buktikan di mahkamahlah. Lepas tu bawa bukti yang wang itu dah dipulangkan kepada Keluarga DiRaja Arab Saudi tu, bawa dokumen slip bank, dokumen permohonan oleh Najib bagi pihak UMNO kepada Bank Negara untuk membuat transaksi wang RM 2.03 bilion itu kepada ahli keluarga diraja Arab Saudi itu, dan bawa juga dokumen kelulusan dari Bank Negara berkaitan transaksi kewangan itu.

Kemudian dalam isu SRC International, Najib bawalah bukti yang dia tak tahu menahu pasal hal ini, orang yang masukkan wang itu ke akau Najib perlu memberi penjelasan pasal apa dia buat macam itu dan dari manakah dia dapat butiran akaun bank peribadi Najib yang begitu rahsia itu.

Di mahkamah Najib berikan bukti dan buktikanlah untuk membela diri, kalau tak salah maka bebaslah. Tapi kalau didapati salah, maka Najib kena tanggunglah akibatnya.

Panel Penilai Operasi SPRM dalam mesyuarat mereka semalam juga dah meminta supaya Peguam Negara Apandi Ali supaya buka semula kes itu kerana didapati terdapat prima facie terhadap kes tersebut.

Apa yang penting keadilan perlu ditegakkan, kebenaran perlu dipertahankan.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Abu Bakar

Anonymous said...

nak Najib jugak jadi pm masa sekarang dan selepas pru 14.
moga-moga Malaysia lebih makmur dibawah pm Najib...insyaAllah.

Anonymous said...

Anon 25 February 2016 at 15:33, makmurlah sangat, cekik rakyat dengan GST lepas tu naikkan tambang pengangkutan awam, tol, harga barang mencanak naik tanpa kawalan, makmur kepala bana kau sahajalah.

Barisan Nasional sebagai kerajaan selepas PRU 14 adalah disokong, tapi Najib nak jadi PM selepas PRU 14, pergi melingkup dalam penjara sahajalah, samun wang parti, samun wang negara, itu pun ada mangkuk hayun yang boleh sokong, dah diselaputi dedak banyak sangat kot, tu yang merapu tak tentu hala tu.

Selamatkan Malaysia, selamatkan Barisan Nasional, selamatkan UMNO, ahli-ahli UMNO dan parti komponen Barisan Nasional perlu pertahankan Barisan Nasional, selamatkan Barisan Nasional, bukannya membiarkan Najib bermaharaja lela memijak hak ahli-ahli UMNO dan memijak hak ahli-ahli parti komponen Barisan Nasional serta memijak hak rakyat, sampai bila kita nak biar kita dipijak sedemikian rupa, kita ada hak, takkan kita nak biarkan hak kita dirampas, kita bukannya hamba Najib, hamba Najib adalah pecacai yang ditabur dedak olehnya itu sahajalah, mereka itu tak ada maruah, lantaklah mereka, tetapi kita perlu selamatkan negara ini demi kepentingan diri kita, keluarga kita, saudara mara kita, jiran tetangga kita, seluruh rakyat Malaysia dan generasi kita akan datang. Bersatulah pertahankan negara ini dan pertahankan hak kita sebagai rakyat.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Iklas daripada,

Abu Bakar

Anonymous said...

Abu bakar ni kaki klentung twist and turn mcm Tun juga. sampai kiamat pun begitulah gamaknya kerana itu adalah sikapnya. Apa pun aku sejak awal story lagi memang percaya pd Najib dan berasakan bahawa grup Tun ini pembawa fitnah terancang bersama kroni2 cina nak pecah belah Melayu dan UMNO. Ini terbukti benar dengan tertangkapnya Justo.

Semuga Melayu sedar bahawa menyokong group ANC ini satu yg sia2 kerana mereka mementingkan kroni bukannya rakyat sebagaimana Najib. Walaupun sedikit rakyat mas sih dapat merasa kek negara melalui BR1M, bantuan sekolah dan sebagainya.

Anonymous said...

SALAH SE ORANG PENASIHAT TUN DR.MAHATHIR IALAH MATTHIAS CHANG, se orang Peguam & political blogger, yang juga se orang Kristian.


My blog
www.rainbowoftruth.blogspot

Anonymous said...

Sebelum ni pegawai SPRM Bahari jual maklumat pada DAP, baru ni ahli penal PPO SPRM Lim Chee Wee di rasuah ANC dan palsukan dan bocorkan maklumat pada TMI. Hancus SPRM. Mereka perlu didakwa di bawah OSA mungkin. SPRM Perlu dirombak kerana x effisyen.

Anonymous said...

Korang tulis lah macam macam ...

Abu Bakar....memang senang kalau nak menghentam orang.

Tapi percayalah, PM senang mencari masa yang paling sesuai untuk "check mate" semua pengkhianat Negara dan yg memusuhinya...

Dia ada jawapannya....kita tunggu dan lihat.

Anonymous said...


Kenapa org dengki sgt pada Najib???

Cuba selidik kenapa Najib dibenci dan ditakuti oleh pembangkang?

Cuba selidik kenapa Mahathir benci sgt pada Najib? Apa yg Najib dah buat pada krooni krooni Mahathir yg menyebabkan mereka kepanasan..

Siapa yg mulakan fitnah keatas 1MDB??

Cuba selidik kenapa 1MDB digeruni oleh pengkhianat Negara dan pembangkang sehinggakan bagi mereka perlu dihancurkan supaya Negara tidak makmur


Anonymous said...

Ini komen Abu Bakar pada Anon 25 February 2016 at 15:33,makmurlah sangat, cekik rakyat dengan GST lepas tu naikkan tambang pengangkutan awam, tol, harga barang mencanak naik tanpa kawalan, makmur kepala bana kau sahajalah.


--> Sayang!! Masih ada lagi manusia yg tak faham pasal GST.
Masih ada lagi yg tak faham kenapa tambang pengnakutan awam dan Tol naik?
Masih ada lagi yg tak faham kenapa harga barang naik ??

Dahlah tak faham...boleh buat komen lagi kat sini...Inilah akibat kalau org bodoh mula bercakap atau menulis

Anonymous said...

Aku baca kat blog RPK, Kepala geng ANC dah kumpul dana rm3 bilion daripada kroni2 nak buat parti UMNO baru lagi baru. Sebelum ni difahamkan rm2 bilion untuk jatuhkan Najib, macam2 pegawai dibiayai dari dana ini supaya tidak menyebelahi Najib. Tapi apakah ini bukan rasuah? Bagi saya ia rasuah tahap kronik. Abu Bakar x komen pulak yek?

Anonymous said...

Perjuangan sebenaq Babu Bakaq si-PENGGANAS PENYAMAQ DAPBANGKAI BABI ni -

Anak

Babi

Tolol

OI si anon-anon BANGKAI BABI PORNO/HOMO/RASIS HARAM JADAH, lu jgn. nak MENYAMAQlah si PENAKUT oi! Bila lu dan puak lu mau MAMPOS-mcm-ANJING KURAP si BANGKAI BABI oi ?!!

lu manyak sedap itu JILAT JUBOQ BABI JIJIK kit SIAL/TONGGENG eng/kok/TODI puaKA/BABIga aaahhhh?!! Lu manyak sedap aahh itu JILAT sama LENDIR kitSIAL/gong eng; sampai muka lu yg. mcm. BANGKAI BABI pun penuh berLENDIAQ aaahhhh?! Dasar lu si puak JIJIK-nak-MAMPOS-si-PENJILAT JUBOQ BANGKAI BABI!

TANGKAP kit SIAL/TONGGENG eng BANGKAI BABI BANGSAT RASIS!

Tau pula TAKUT bila kita minta SPRM/PDRM siasat PKRHOMO/DAPBANGKAI BABI-PERASUAH-no 1! Sebab tu depa dok buat demo TERORIS HARAM JADAH BerSHIT RASIS-PORNO-HOMO tu - utk- MENIPU Dunia terutamanya!

Yg. akan diKUBURkan dan diTERAJANG adalah si PENYAMUN/PENGGANAS/LANUN-PENDATANG RASIS DAPBANGKAI BABI-amat-BANGSAT-si EJEN/KULI YAHUDI ZIONIS-no-1!

Si DIKTATOR PENYAMAQ/PENIPU/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey ANAK BERANAK berIJAZAH tu ni pikiaq, Malaysia ni masih depa punya - PI MAMPOS! Sebenaqnya depa ni buat FITNAH tak habis-habis kat YAB PM/UMNO/TH/MARA dan mana-mana institusi BUMIPUTERA yg. agenda utama membantu BUMIPTERA MISKIN - disyaki adalah utk. MENUTUP PEROMPAKAN/PEMBUNUHAN/PENYAMUNAN si madey ANAK-BERANAK ni ke atas NEGARA ISLAM kita ni serta RAKYAT terutamanya BANSA Bumiputera kita terutamanya MERAMPAS TANAH PUSAKA nenek moyang BUMIUTERA kita!

Tengoklah Tokey-Tokey PENYAMUN-BANGKAI BABI-PENJILAT-madey tu! Lihat di- http://ibm-akusayangumno.blogspot.my/2015/10/cina-balaci-era-tun-mamak-mahathir.html , CINA BALACI ERA TUN MAMAK MAHATHIR MUNCUL DAN DESAK NAJIB UNDUR?..LU SAPA? SABTU, Posted by Ismail Bukit Mas, 03 OKTOBER 2015!

Buka juga balik kes-disyaki-PENIPUAN 12.5 BILLION dalam kes “Port Klang Free Zone”(PKFZ) bawah si PENYAMUN BANGKAI BABI ni dan skandal PERWAJA Steel – semuanya berlaku di bawah si PENYAMUN-madey tu!

Dan tengok TOKEY-TOKEY PENYAMUN lain yg. juga jadi hartawan anak-beranak berBILLION masa zaman si DIKTATOR/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey ANAK BERANAK ni; DASYATnya! Lihat di - http://theunspinners.blogspot.my/2015/10/politik-najib-dibunuh-kerana-tak.html , Politik Najib dibunuh kerana tak sambung YTL Power?, Posted by The Unspinners at 10/07/2015; di - http://wwwmegatpanjialam.blogspot.my/2015/10/mansuh-ipp-mansuh-ap-mansuh-perniagaan.html, MANSUH IPP, MANSUH AP, MANSUH PERNIAGAAN MESIN SLOT... PATUTLAH BERIA-IA DESAK NAJIB LETAK JAWATAN!!!; dan di - http://theflyingkick.blogspot.my/2015/10/bapanya-perah-duit-rakyat-malaysia.html , BAPANYA PERAH DUIT RAKYAT MALAYSIA MENERUSI KONSESI IPP, ANAK PEREMPUANNYA ANTARA 50 ORANG 'WANITA BERKUASA DI ASIA' DI SINGAPURA!!! October 13, 2015!

Semua Tokey-Tokey ni sebenaqnya PEMUJA JAMBAN TERORIS-TERORIS PENDATANG RASIS PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNO/RASIS/HOMO-EJEN/KULI-Barat/ZIONIS-SOROS/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH/LANUN-no-1!

UMNO PARTI PENJARA said...


Perang Siber Bergegar 2017 - 'UMNO Perlu Ditanam'
>>> Klik Di Sini <<<
'UMNO Wangi Hingga Ke Tahi' - Penjilat Tegar
>>> Klik Di Sini <<<


Anak Muda Selangor Makin SAYANG Azmin - Utusan Mengaku Salah
>>> Klik Di Sini <<<
UMNO BODOHKAN PAS - PAS Tiada Dlm Kabinet Baru UMNO-PAS
>>> Klik Di Sini <<<


Pukulan Maut Anak Johor - Kami Tak KEBULUR Jawatan Dlm UMNO!
>>> Klik Di Sini <<<
UMNO Terengganu Kekal Perjuangan TerBODOH Spjg Zaman - Tun M
>>> Klik Di Sini <<<


Rakyat RAYU Anwar Dibebaskn & Pbunuh Antartuya DiTANGKAP!
>>> Klik Di Sini <<<

Anonymous said...

Saya rasa boleh jadi bodoh apabila baca Blog ini

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.BUKA BLO DANA GHAIB MBAH RAWA GUMPALA

Blog Archive