Monday, January 04, 2016

Harga Minyak Turun Menjunam!!!! Releven Lagi Kah Royalti minyak???

Kalau melihat keuntungan bersih Petronas tahun 2014 dibandingkan dengan Tahun 2015, ianya turun hampir 91 peratus daripada RM15.1bilion kepada RM1.4bilion. Malah negeri yang secara berkala mendapat royalti minyak, Sabah telah membuat unjuran, bahawa tahun 2016, hanya akan mendapat RM900 juta. Melihat kepada keuntungan bersih Petronas itu, pendapatan kerajaan melalui cukai petroleum juga menunjam.

Berdekad lamanya, negara menikmati pendapatan daripada hasil petroleum, namun akibat menjunamnya harga minyak hitam itu di pasaran dunia, maka telah memberi impak yang sangat ketara kepada pendapatan negara. Banyak yang mengandaikan, kerana harga minyak menurun, maka nilai ringgit juga menurun. Melihat kepada trend kepada kedua-duanya, macam ada kebenarannya, kerana kadar penurunan harga minyak hampir selari dengan penurunan nilai ringgit.

Di Sabah and Sarawak, isu royalti menjadi permainan para pemimpin politik, malah rakyat disogokkan dengan berbagai janji, bahawa jika mereka menguasai kerajaan, maka royalti dinaikkan daripada 5 peratus ke 10 atau 20 peratus. Melihat kepada menurunnya pendapatan daripada minyak, kerana impak kepada lebihan penawaran di pasaran dunia yang mengakibatkan harga turun dengan drastiknya, bukan sahaja pendapatan daripada minyak mengecil, malah industri itu dikatakan hampir tidak berdaya maju lagi.

Dengan keadaan industri minyak untuk masa sekarang, tidak lagi menjanjikan pendapatan yang lumayan, masih ada pemimpin lagi kah yang mahu menjanjikan, jika menguasai kerajaan, maka bayaran royaliti dinaikkan??? Kalaupun, masih juga menjanjikan, boleh sahaja janji itu di atas kertas, tetapi tidak mempunyai nilai kewangan.

Melihat kepada keadaan perekonomian global masa kini and akan datang, negara pengeluar komoditi pertanian atau perkebunan boleh menjadikan produk mereka sebagai primadona perekonomian negara berkenaan. Bagi Malaysia, beruntung kerana merupakan pengeluar minyak kelapa sawit ke dua terbesar dunia and pengeluar susu getah. Kelebihan kepada dua komoditi itu, kerana kedua-duanya berorentasikan eksport, ertinya, pendapatan dalam segi ringgit kelihatan besar, kerana akibat penurunan nilai ringgit.

Untuk sementara, Malaysia hanya ada kelapa sawit and getah, untuk menyelamatkan ekonomi, tanpa dua komoditi itu, negara akan berdepan dengan peluang mendapatkan pendapatan untuk negara.

Sepintas lalu, negara masih mendapat pendapatan untuk tujuan pembangunan melalui pencukaian baru (GST), namun pencukaian baru itu, menguntungkan negara secara jangka pendek, akan tetapi membebankan dalam jangka masa yang panjang, iaitu melalui dua cara, pengguna kehilangan daya beli, manakala penguasaha atau peniaga kehilangan peluang meningkatkan produkti, kerana kurangnya permintaan. Apabila peniaga/pemguasa dapat meingkatkan produkti, maka menutup peluang membuka cawangan baru, ertinya peluang pekerjaan yang ditawarkan juga nihil. Bagi negara, untuk mengatasi masalah ini, maka perlu membuka peluang kepada komoditi baru yang berorentasikan eksport, agar supaya banyak dollar masuk ke dalam negara yang boleh dijadikan sebagai modal pelaburan untuk membuka kilang-kilang baru atau perniagaan baru untuk mencipta peluang pekerjaan.

Komoditi Halal misalnya untuk pasaran negara-negara islam, perlu dipertingkatkan, kerana melaluinya, peluang kemasukan dollar ke negara ini impak kepada eksport akan menutup kehilangan pendapatan daripada industi minyak.

Negeri-negeri yang mempunyai tanah pertanian/perkebunan yang masih luas seperti Sabah, Sarawak, Pahang and Johor perlu dibantu oleh kerajaan Persekutuan membuka ladang-ladang kelapa sawit atau getah, juga tanaman kontan lainnya bagi mendorong peningkatan komoditi untuk eksport.

Kata orang-orang tua berbudi kepada tanah, mempunyai jaminan masa depan yang cerah, di mana sebelum ini merupakan landasan perekonomian negara, namun ditinggalkan selama 22 tahun semasa pemerintahan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad.

Pada Tahun 2004, mengembalikan landasan negara ini kepada bentuk agrarian dicetuskan oleh Mantan Perdana Menteri ke-5, melalui konsep agropoliten and segi tiga koridor, namun ianya tidak berjaya dilaksanakan kerana singkatnya pemerintahan beliau.

Pada Tahun 2009, selepas Perdana Menteri sekarang mengambil alih tampuk pemerintahan, beliau mengimplimentasikan perekonomian yang bercorak industri yang berimpak tinggi sebagai game changer, namun, keterbatasan modal insan and teknologi serta berlakunya fenomena perekonomian global yang tidak menentu, membuatkan industri berimpak tinggi itu, tidak membuka banyak peluang pekerjaan kepada rakyat secara umumnya. Malah, jika benar satu laporan, bahawa pada tahun 2015, terdapatnya 400,000 graduan sedang menganggur, kerana tidak dapat menggunapakai, ilmu yang dipelajari semasa di instituasi pengajian tinggi.

Bagi berdepan dengan fenomina perekonomian dunia, apa kah negeri-negeri yang mempunyai kawasan balak, mahu membuka semula industri itu??? fikir-fikrkan lah

5 comments:

Anonymous said...

Sebenaqnya inilah LEGASI BANGKAI si DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey - tengok TOKEY-TOKEY PENYAMUN/PEROMPAK/LANUN yg. jadi hartawan anak-beranak berBILLION masa zaman Madey; termasuk YTLVampire , DASYATnya! Sampaikan PETRONAS pun habis diROMPAK si LANUN BANGKAI BABI ni! Tapi JANGAN haraplah si SPRM yg. sungguh MENCURIGAkan itu akan buka balik kes ini walaupun Tokey LANUN ni terus nak MEROMPAK Petronas serta RAKYAT - lagi $700 JUTA setelah dibayaq Petronas $700 JUTA sebelum ini di London! SIAL lu si Madey dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG yg. juga JAHAT mcm. BANGKAI! Semoga ALLAH SWT turunkan BALA pd. semua depa ni serta Tokey-tokey PENYAMUN tu semua!

Lihat di http://wakeupmalaya.com/2015/12/ytl-menang-saman-petronas-rm-700juta/ :
December 31, 2015 In Photo By WakeUp Malaya

YTL Menang Saman Petronas RM 700juta

Memandangkan kem pro-Tun begitu sibuk mempertahankan YTL selepas Najib menjelaskan bagaimana ERL yang dikuasai oleh YTL tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan tambang atau bayar RM2.9 bilion sebagai pampasan kepada mereka akibat dari perjanjian konsesi yang ditandatangani oleh Tun M, saya fikir adalah wajar saya menulis mengenai perkara di bawah – juga masalah legasi Tun M yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekarang.
________________________________________

Awal tahun ini, YTL telah menyaman Petronas di London dan telah memenangi pampasan berjumlah RM700 juta dari Petronas.

Berdasarkan Perjanjian Pembekalan Gas (GSA) yang ditandatangani pada tahun 1993, Petronas sepatutnya perlu menjual gas kepada YTL Power pada harga yang dikira berdasarkan formula yang sudah ditentukan yang tidak mengikut harga pasaran gas.

Walaubagaimanapun, apabila kerajaan mula menggunakan formula harga tetap untuk gas, YTL Power, di dalam laporan tahunannya, menyatakan Petronas secara bersendirian telah menarik balik diskaun yang disediakan di bawah formula yang berkaitan harga pasaran dan akibatnya, satu pertikaian telah tercetus sama ada diskaun tersebut, di dalam keadaan tersebut, adalah tertakluk di bawah GSA.

Di dalam satu pendedahan yang mengejutkan, Petronas sepatutnya membekalkan gas kepada YTL Power pada harga diskaun tetapi menarik balik diskaun itu pada tahun 1997, apabila harga gas telah ditetapkan kerajaan pada harga RM6.40 untuk setiap mmbtu (yang masih lagi satu diskaun yang besar berbanding harga pasaran) untuk kesemua loji janakuasa di negara ini, disebabkan oleh krisis kewangan Asia...... (teruskan membaca)

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

ya, inilah LEGASI PUAKA si DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey - rakyat terpaksa TANGGUNG samapi SEKARANG! SPRM i - awatlah hang susah nak buka balik kes-kes ni sedgkan. PENINDASAN si puak Madey dan Tokey-toley PENJILATnya masih MENIMPA rakyat!

Lihat di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/punca-mahathir-marah-dan-ani-arope-diarahkan-untuk-meletakkan-jawatan-serta-merta/ :

January 1, 2016 By WakeUp Malaya

Oleh Lim Sian See,

Punca Mahathir Marah Dan Ani Arope Diarahkan Untuk Meletakkan Jawatan Serta Merta
Dalam satu misi perdagangan tahun 1991 ke Turki, Mahathir telah kagum satu restoran resort. Maka Yeoh dari YTL pun membina restoran dengan konsep yang sama di Langkawi, Kedah yang juga negeri asal Mahathir untuk cuba mengagumkan perdana menteri itu.

Pada tahun 1992, bekalan eletrik putus di seluruh Malaysia. Atas alasan untuk mengelak kejadian serupa terjadi di masa hadapan, YTL telah menyerahkan cadangan mewujudkan pengeluar tenaga bebas di mana ianya diterima Mahathir. (Menariknya, pada tahun 1996 terdapat lagi satu kejadian black out walaupun IPP milik YTL telah beroperasi).

Atas arahan Mahathir, Unit Perancangan Ekonomi (EPU) telah menyediakan perjanjian IPP YTL dan mengarahkan pengerusi TNB Ani Arope untuk menandatanganinya.

Dengan berkata TNB langsung tidak terlibat dengan rundingan YTL, Ani Arope enggan menandatanganinya dan berkata harga 23 sen setiap kWh adalah 3 kali ganda dari kos TNB iaitu 8 sen.

Ini menyebabkan Mahathir marah dan Ani Arope diarahkan untuk meletakkan jawatan serta merta.

Tambah menghina, kerajaan telah menghantar pegawai BPR (Sekarang SPRM) untuk menyiasat Ani Arope tetapi BPR tidak menjumpai apa-apa.

YTL kemudiannya meminjam kos pembinaan dua loji janakuasa 1,212 MW dengan menerbitkan bon yang kebanyakkannya ditanggung oleh KWSP.

Pada tahun 1993 dan 1994, kedua-dua loji itu beroperasi.

Di bawah perjanjian tidak adil ini, Tenaga terikat secara undang-undang untuk membeli sekurang-kurangnya 72% pengeluaran YTL pada harga tetap selama 21 tahun. Ini MENJAMIN pendapatan RM1.2 bilion untuk YTL hingga tahun 2015.

Bahan api gas, melibatkan 65% dari keseluruhan kos operasi YTL, pula diperolehi dari Petronas dengan satu harga tetap yang menjamin keuntungan operasi 55% untuk kedua-dua loji YTL ini selama 21 tahun.

Pada tahun 1997, Francis Yeoh berkata kepada AsiaWeek, “Saya membuat duit sehingga satu tahap dituduh membuat duit terlalu banyak.”.......(teruskan membaca)

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

PEMBETULAN: (Artkel pertama - perenggan 1)

Sebenaqnya inilah LEGASI BANGKAI si DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey - tengok TOKEY-TOKEY PENYAMUN/PEROMPAK/LANUN yg. jadi hartawan anak-beranak berBILLION masa zaman Madey; termasuk YTLVampire , DASYATnya! Sampaikan PETRONAS pun habis diROMPAK si LANUN BANGKAI BABI ni! Tapi JANGAN haraplah si SPRM yg. sungguh MENCURIGAkan itu akan buka balik kes ini walaupun Tokey LANUN ni terus nak MEROMPAK Petronas serta RAKYAT - lagi $700 JUTA dari Petronas setelah MEROMPAK Petronas dan rakyat sebanyak RM16.21 bilion, dengan perjanjian konsesi IPP mereka yang dianugerahkan oleh si madey-LANUN tu! SIAL lu si Madey dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG/Tkey-Tokey yg. juga JAHAT mcm. BANGKAI! Semoga ALLAH SWT turunkan BALA pd. semua depa ni serta Tokey-tokey PENYAMUN tu semua!

Nek Tempoyak.

d said...

Salam Perjuangan Bro,

Blog Gelombang Rakyat kini kembali di medan peperangan dunia blogger dalam meneruskan perjuangan di medan keyboard warrior.

Mohon jasa baik bro untuk menyenaraikan blog Gelombang Rakyat dalam senarai blog pilihan.

http://gelombang-rakyat.blogspot.my/

Sekian, Salam Perjuangan.

77777 said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
berikan 4D angka [] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH,,di no (((0823 1366 9888)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 2750 JUTA , wassalam.


dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....


Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


1"Dikejar-kejar hutang

2"Selaluh kalah dalam bermain togel

3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
tapi tidak ada satupun yang berhasil..

KLIK DISINI 4d 5d 6d


Solusi yang tepat jangan anda putus asah... AKI ALIH akan membantu
anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
butuh angka togel 2D ,3D, 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
100% jebol
Apabila ada waktu
silahkan Hub: AKI ALIH DI NO: [[[0823 1366 9888]]]


ANGKA RITUAL: TOTO/MAGNUM 4D/5D/6D


ANGKA RITUAL: HONGKONG 2D/3D/4D/



ANGKA RITUAL; KUDA LARI 2D/3D/4D/



ANGKA RITUAL; SINGAPUR 2D/3D/4D/



ANGKA RITUAL; TAIWAN,THAILAND



ANGKA RITUAL: SIDNEY 2D/3D/4D















































Blog Archive