Sunday, January 17, 2016

Apa Yang Silap Dengan Sistem Kita??

Sistem di negara ini sejak merdeka- Tiada jaminan, bahawa mereka yang graduate akan berjaya, demikian juga mereka yang hanya tamat sekolah menengah tidak berjaya. Berjaya yang dimaksudkan-adalah daripada segi keupayaan kewangan dan harta benda. Boleh dilihat, di mana-mana sektor, apa kah politik, perniagaan, kontraktor dan sebagainya. Dalam konteks ini tidak berbicara berkenaan jawatan sektor awam.

Dalam segi politik, bermula daripada peringkat bawah, jarang betul mereka yang graduate memegang ketua cawangan. Demikian juga dilihat pada ahli jawatan kuasa bahagian, jarang betul, mereka yang graduate menganggotai bahagian sesebuah parti, kalaupun ada, kerana seseorang itu menjadikan pendekatannya segolongan dengan kumpulan ramai.

Kontraktor misalnya, jarang mereka yang graduate mempunyai syarikat besar, yang mendapat peluang kontrak besar. Cuba lihat disekeliling kita, siapa kah kontraktor yang berjaya mendapat kontark??? sebagai contoh pembekal makanan bagi asrama-asrama sekolah. Kontaktor pembinaan, kontrak membuat jalan atau menaiktaraf jalan-jalan, atau memperbaiki gabian-gabian atau membinanya atau sebagainya.

Baru semalam kita menyaksikan, bahawa si pulan tercicir dalam peperiksaan SPM, atas sebab itu, tidak layak memasuki mana-mana institusi pengajian. Namun kerana si pulan, ramai kawan sebaya, yang segolongan, maka dalam organisasi massa seperti politik, boleh menang jawatan. Kelap kelip, si pulan yang graduate dan memegang jawatan gred 48, hanya mampu beli myvi atau pesona, namun si pulan yang tercicir itu, sudah mampu memandu kereta berkapasiti 6000cc. daripada jenama yang trending. sebabnya, sipulan yang tercicir itu mendapat peluang cetak duit. peluang itu, hanya kerana menjadi penyokong kepada seseorang yang ada kuasa dalam poltik.

Melihat scenario di atas itulah, mengapa Dasar Ekonomi Baru yang dicetuskan Perdana Menteri Kedua gagal, kerana mereka yang mendapat peluang itu, tidak dapat bertahan, kerana mereka tidak mempunyai keupayaan mengurus peluang itu. Bayangkan sejak DEB diwujudkan, sebanyak RM52bilion ekuti sepatutnya menjadi milik golongan sasar melalui dasar itu, namun daripada jumlah itu, hanya berbaki RM2bilion dimiliki oleh sasaran dasar itu. Di mana silapnya??? silapnya adalah kerajaan tersalah beri peluang-Titik. Namun, apa yang pasti, kerajaan tidak mengambil iktibar terhadap kegagalan itu, konsep lama diteruskan. Atas sebab itu, mereka yang diberi peluang itu, tidak mampu berfikir, bahawa peluang yang diberikan pada mereka, sebenarnya sebagai katalis untuk melebarkan sayap dan membawa yang lain berjaya seperti mereka. Namun semua itu tidak berlaku, apa yang berlaku, mereka yang diberi peluang itu, mempamerkan kejayaan untuk konsumsi sendiri dan lifestyle sendiri. 

Lumrah kehidupan, apabila peluang pertama dikecepai, maka akan beterusan, kerana jalinan antara pemberi peluang sudah berlaku, malah kedua belah pihak saling memerlukan, dan mengwujudkan persefahaman yang bersifat, u take care of me, I will take care of u. Contoh kecil, pembekal makanan dan minuman ke asrama sekolah misalnya, meskipun tiap dua tahun bertukar syarikat, namun pengendalinya adalah orang yang sama. Sebab, mengapa syarikat itu mendapat peluang, selain jalinan pengendali syarikat dengan sipemberi peluang, juga kerana pengalaman yang sudah ada, serta jaminan kewangan yang ada pada sesebuah syarikat baru itu (seolah-olah syarikat baru tiba-tiba kaya atas sebab mempunyai kewangan yang mencukupi). (ini contoh kecil, akan tetapi mereka yang mendapat peluang, jika dulu hanya memandu proton, kini bermacam jenama kereta trending parking di halaman rumah- ertinya pembekal makanan dan minumanpun boleh mendapat kekayaan yang tidak mungkin diperolehi oleh penjawat awam yang graduate).

Kalaulah, sistem dalam negara ini- peluang diberikan berasas merit, sudah tentu, mereka yang mempunyai pengetahuan akan dapat merebut peluang itu. Jika itu yang berlaku, maka pengurusan peluang akan terjadi, kerana sifat manusia yang berpengetahuan adalah suka bersaing berasaskan keupayaan. Apabila berlaku cara itu, maka semakin ramai yang terlibat, sebagai contoh, bagaimana kejayaan Microsoft, apple, Samsung and sebagainya. Malah, menurut founder apple- Steve Jobs, janganlah kita mengajar mereka yang pintar yang bekerja dengan kita, sebaliknya, kita perlu menunggu, apa yang mereka beritahu kita, apa yang perlu dibuat/lakukan. 

Bagi mereka yang bepengetahuan, apabila peluang berjaya direbut, maka peluang itu secara terus meneruskan mempergunakan keadah SWOT, yang akhirnya bukan sahaja memajukan peluang yang telah diberikan, akan tetapi membuka peluang-peluang baru. Kalau cara itu dipraktikkan daripada awal-awal lagi melalui DEB, mungkin ekuiti RM52bilion masih dimiliki golongan sasar!!!.

Boleh kah sistem memberi peluang di negara kita berubah??? daripada yang sekecil-kecilnya hinggalah yang besar-besar!!! supaya, peluang yang diberikan dapat diurus dengan baik, danseterusnya membuka peluang baru????

No comments:

Blog Archive