Friday, December 25, 2015

Persepsi Negatif dan Integriti kepimpinan- Punca merundumnya Keyakinan Rakyat Kepada Kerajaan

Kata orang, kerana nila setitik maka rosak susu sebelanga, kerana seekor kerbau membawa lumpur semua terpalit.

Penyebab timbulnya Persepsi negatif dan integriti kepimpinan pusat, hanya kerana dua isu, 1MDB dan wang derma RM2.6bilion, maka semua jajaran kepimpinan terpalit, baik di peringkat persekutuan mahupun negeri.

Memang dalam segi undang-undang, jika seseorang itu belum dihukum di mana-mana mahkamah, maka selagi itu, seseorang itu dianggap tidak bersalah. Namun, persepsi yang menyelubungi seseorang itu, sebenarnya lebih berimpak berbanding jika ianya didapati bersalah. Sebabnya, jika seseorang itu didapati bersalah, maka ianya menjadi tanggungan sendiri seseorang itu, tidak melibatkan lagi orang lain. Akan tetapi, jika hukuman belum dijatuhkan, maka di situlah peribahasa pada mukadimah tulisan ini berlaku.

Persepsi negatif dan integriti terhadap seseorang pemimpin, sebenarnya menidakkan apa sahaja tindakan yang bersifat baik yang cuba di bawa atau diperkenalkan, kerana sifat manusia iaitu mempunyai kecenderungan memberi bobot yang berat kepada perbuatan tidak baik berbanding yang baik.

Manusia lebih cenderung memberi perhatian kepada perbuatan-perbuatan tidak baik berbanding perbuatan-perbuatan baik, inilah yang berlaku dan perlu diterima yang selanjutnya sukar untuk dipungkiri.

Adalah kerap sekali, apabila ada pihak yang membela seseorang yang terpalit persepsi negatif dan itegriti, maka pihak yang membela itu akan dicemoh dan dituduh sebagai meneggakkan benang yang basah, sambil menecemoh, mana mungkin, bangkai gajah ditutup dengan nyiru.

Bagi mereka yang mendokong pemimpin yang terpalit persepsi negatif dan itegriti, hanya mampu menarik nafas panjang dan berdoa, agar mereka yang berfikiran negatif itu kembali ke pangkal jalan dan bermuasabah diri. Dari segi politik pula, mereka yang membela pemimpin yang terpalit persepsi negatif dan integriti itu, berharap, agar keadaan itu tidak membawa kepada kejatuhan sesebuah organisasi ataupun kerajaan, dan jika ianya berlaku, maka perbahasa pada mukadimah tulisan ini benar-benar berlaku.

Kita perlu akui, keadaan politik di negara ini, khususnya berkaitan dengan Perdana Menteri, persepsi negatif dan itegriti merupakan cabaran besar yang perlu diatasi. Tindakan berjiwa besar, tidak mencukupi, kerana ianya hanya terhad dalam lingkungan parti sendiri, manakala tanggapan rakyat ramai, masih diselubungi oleh anggapan negatif.

Memang benar, isu 1MDB hampir selesai, hanya menunggu kesimpulan daripada Ketua Audit Negara, PAC Parlimen dan SPRM, namun bagi isu wang derma RM2.6bilion serta SRC International, apa sahaja tindakan atau keputusan yang bakal dibuat, dua isu itu akan menjadi isu yang sukar dipadam dan akan terus menghantui anggapan ramai. Boleh sahaja 3.4 juta ahli Umno mempercayai apa-apa kekuptusan atau temuan yang bakal diumumkan, namun para pengundi yang 10juta lagi, tidak diketahui apa penerimaan mereka.

Umno atau Bn, tidak boleh menang pilihanraya, kerana hanya bersandarkan kepada jumlah ahli, itulah hakekat yang perlu di terima. 

Umno dan BN perlu menerima hakekat, bahawa sokongan kaum kedua terbesar di negara ini, iaitu kaum cina, sudah lama menolak gabungan 13 parti itu, manakala kaum melayu pula, sudah terbahagi empat di semenanjung, antara Umno, Pas, PKR and Amanah. Mana-mana kawasan yang di mana pengundi kaum melayu berpecah, dan kaum cina kompak pada sesebuah parti, maka parti yang disokong kaum cina adalah bakal keluar sebagai pemenang.

Melihat kepada keadaan sekarang, nampaknya, Umno dan Bn, sangat tergantung kepada Sabah dan Sarawak, namun apa yang malangnya, jumlah kerusi bagi dua negeri itu, hanya 57 berbanding 165 di Semenanjung. Di atas kertas, Sabah, Sarawak dan WP Labuan akan menyumbang 47 kerusi Parlimen. Untuk Umno dan Bn mempertahankan Putrajaya, maka memerlukan 65 kerusi di Semenanjung. jika dilihat di atas kertas, maka jumlah itu mudah dicapai, akan tetapi berasaskan trend masa kini, keadaan masih berada pada peluang 50:50, sebabnya, ambil contoh PRU-13, di mana tidak terdapatnya feud antara pemimpin baik dalam Umno mahupun komponen Bn seperti MCA, dan MIC, pun demikian, UBN hanya mampu menang 86 kerusi Parlimen. Dengan keadaan terkini, di mana ramai pemimpin Umno khususnya yang mantan-mantan menentang kepimpinan DS Najib Razak, ditambah dengan berbagai masalah dalam negara, nampaknya, sukar untuk mempertahankan jumlah kerusi yang dimenangi pada PRU-13.

Rata-rata para pemimpin UBN, memang telah mengakui, berasaskan fenomena politik dewasa ini, tidak bakal ada lagi, kerajaan yang dibentuk mempunyai kuasa 2/3, melainkan hanya majoriti mudah. Bagi Malaysia, majoriti mudah itu adalah 112 kerusi Parlimen.

2 comments:

Anonymous said...

BANGSAT lu artikel BANGANG-nak-MYAMPOS! Tak habis-habis bangkit isu IMDB dan integriti YAB PM DS Mohd. Najib Tun Razak TERCINTA kami, sedgkan MAJORITI Bumiputera terutamanya BUMIPUTERA islam/Melayu tak pula kisah ps. isu IMDB ni keran tahu itu adalah MUSLIHAT amt DAJAL puak si ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN TERORIS-TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL RASIS PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNO/RASIS- EJEN/KULI- CIA-NATO/ZIONIS-MOSSAD/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH- no 1- jadi APA KEJADAHnya muslihat lu asyik bangkit psl. ni! Lu ingat sewenangnya nak UGUT UMNO kat Semenanjung?! PI BERAMBUS si PENYAMAQ EJEN-DALANG DUA MUKA-PENJILAT-si DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey O

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Ini tak pula lu asyik bangkitkan OI si BANGANG!

Mana SPRM dan PDRM?! Buka juga balik semua kes-kes ni yg. mana 73 BILLION ‘RUGI‘ disyaki disebabkan penipuan si DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey yang adalah PENIPUAN pd. RAKYAT! Dan buka juga kembali kes syarikat Realmild (yg. menguasai TV3/MRCB/NST - lihat artikel bernas ini di http://wwwmegatpanjialam.blogspot.com/2015/12/bukti-dap-dan-mahathir-guna-akaun-dan.html ,Bukti DAP dan Mahathir guna akaun dan nama peribadi terima derma), KLCC, ASTRO dan KLSentral , yang sungguh mencurigakan – kita nak tahu siapa belakang saham terbesar KLCC/KLSentral serta ASTRO ini! JANGAN pula kroni-kroni si Madey terus dibiaqkan masih BERKUASA MENYAMUN! Lihat di -
http://thekl-chronicle.blogspot.com/2015/12/kenapa-muhyiddin-rahsiakan-73-bilion.html:

Wednesday, December 9, 2015

Kenapa Muhyiddin Rahsiakan 73 Bilion Kerugian Zaman Mahathir

By editor December 9, 2015 : 12:13 pm

SEMUA pihak mempertikaikan tindakan Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang bertungkus lumus mencipta isu 1Malaysia Development Berhad(1MDB) dan juga derma RM2.6 Bilion walaupun sepatutnya tidak timbul sebarang isu berkaitan dengan dua perkara ini.

Kini rakyat mula mempersoalkan pula mengapa Muhyiddin merahsiakan kerugian sebanyak RM 73 bilion yang berlaku semasa Tun Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri selama 22 tahun.

Di bawah ini senarai RM 73 bilion tersebut :-

1. Perwaja RM 10 Bilion
2. BBMB RM 10 Bilion
3. MAS RM 20 Bilion
4. Bank Negara RM 33 Bilion

Sejak beberapa bulan yang lepas Muhyiddin begitu lantang mengkritik dan mempertikaikan pentadbiran Perdana Menteri kita Datuk Seri Najib Tun Razak dengan berbagai-bagai tuduhan salahlaku terutamanya yang membabitkan 1 Malaysia Development Berhad(1MDB) dan juga derma RM2.6 Bilion.

Namun terbukti tuduhan tersebut langsung tidak berasas sama sekali. Kedudukan kewangan 1MDB yang sebenarnya mempunyai hutang tetapi asetnya melebihi hutang tersebut. Secara logik sebuah syarikat yang mempunyai aset melebihi hutang dianggap masih relevan. Tambahan pula projek yang dijalankan oleh 1MDB merupakan projek yang berdaya maju...... (teruskan membaca)

Nek Tempoyak.

Blog Archive