Latest News

Disebalik Kemelut 1MDB

1. DS Najib Razak mengwujudkan 1MDB agar supaya satu peluang pelaburan dapat diwujudkan tanpa mendapat peruntukan daripada kerajaan. Kerajaan hanya membantu RM1juta sebagai modal awal syarikat. Oleh kerana tujuan penubuhan syarikat adalah untuk mengumpul harta, ikut serta dalam perniagaan selain mencipta peluang pekerjaan, maka syarikat mengikut cara berniaga, yakni, untuk mendapatkan aliran tunai, maka mengunakan bank, menerbitkan bond. Tujuan mendapatkan aliran tunai adalah untuk membeli harta, mengupgrade harta yang dibeli untuk tujuan nilai tambah.

2. Sejak diwujudkan bermula pada Februari 2009, 1MDB mengumpul pinjaman RM19.82bilion dalam mata wang ringgit dan RM22bilion dalam mata wang dollar amerika. Jika dijumlah, keseluruhan hutang syarikat itu berjumlah RM41.82bilion.

3. Daripada jumlah hutang itu, RM18bilion digunakan membeli berbagai IPP (kemudiannya dikumpulkan dalam Edra Energy). Kini Edra telah dijual kepada CGN China ( China General Nuclear Power Corporation) berjumlah RM17.26bilion, dimana 1MDB mendapat tunai RM9.83bilion dan RM7.43bilion jumlah hutang yang ditanggung CGN. Melihat kepada angka itu, sebenarnya, 1MDB telah pulang pokok (break-even), akan tetapi jangan lupa selama memilki semua IPP itu, syarikat itu telah mendapat pendapatan sekurang-kurangnya RM2bilion, serta rakyat mendapat menafaat melalui penurunan tarif litrik bermula pertengahan tahun ini.

4. Melalui penjualan Edra Energy, kini 1MDB telah mengurangkan hutangnya sebanyak RM18bilion. Sementara baki hutang dalam USD, dilangsaikan melalui kerjasama dengan IPIC melalui alih milik harta dan alih milik harta (asset-swap) itu melibatkan USD3.5bilion atau RM15bilion, ertiya melalui dua urusan itu, hutang 1MDB yang telah dilangsaiakn berjumlah RM33bilion, baki RM8.82bilion sebenarnya telah dibayar sebelumnya. Pada keadaan sekarang, sebenarnya syarikat itu, telah bebas hutang.

5. Keupayaan 1MDB membebaskan diri daripada hutang, sebenarnya diluar jangkaan para pengeritik syarikat itu. Satu perkara yang menarik daripada kewujudan syarikat itu, harta tanah yang dibeli, mampu menjana perniagaan berbilion, serta mampu mencipta ribuan peluang pekerjaan.

6. Apa yang tidak mahu diterima oleh pengeritik syarikat itu, bahawa kewujudan syarikat itu, selain dapat meurunkan tarif litrik dan mampu mencipta peluang perniagaan baru.

7. Kini, kemelut 1MDB menghampiri selesai, namun masih adanya kritikan, kata orang rumah siap, pahat berbunyi. Ada yang mempertikai, mengapa dijual pada syarikat luar? mereka lupa, bahawa tujuan asal 1MDB adalah untuk mendapatkan modal asing masuk ke Malaysia. Ada juga mempersoalkan, jika 1MDB menjual hartanya kepada syarikat dalam negara atau GLC, mereka menuduh, tindakan itu sebagai "bail-out". Kesimpulannya, mereka yang mengeritik syarikat itu, tidak mahu penyelesaian, selain itu, mereka itu, mahu 1MDB musnah terus tanpa berbekas lagi.

8. Ada juga pengeritik 1MDB, kalau syarikat itu tidak diwujudkan, maka tidak wujud pinjaman, mereka lupa, jika syarikat itu, tidak wujud, wang daripada China sebesar RM18bilion tidak akan mengalir ke dalam negara. Mereka lupa, bahawa FDI, tidak semudah itu masuk ke dalam negara. Mereka tidak mahu menghargai, bahawa tahap pembangunan yang bakal berlaku di TRX dan Bandar Malaysia melalui kerjasam dengan IPIC, di mana di kawasan itu, akan berlaku mercu tanda negara, dan pertama di dunia, bahawa aliran transport dari semua penjuru di Semenanjung berpusat hanya pada satu lokasi.

9. Selepas beberapa bulan menghentam 1MDB, termasuk mendakwa RM2.6bilion (USD681milion), kononnya daripada 1MDB, kini terlerai, bahawa wang derma itu, bukan berpunca daripada 1MDB. 

10. Apa kah, mereka-mereka itu akan meminta maaf kepada 1MDB? atau kepada DS Najib? kerana akibat tindakan mereka, selain mencipta imej negatif kepada syarikat itu, juga kepada Perdana Menteri ke-6 negara.

11. AYT, kini menunggu, pengakuan daripada Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhiyiddin Yassin dan Naib Presiden Datuk Shafie Apdal, apa kah mereka akan menarik balik dakwaan mereka, dan meminta maaf? kerana dalam politik, semuanya boleh berlaku.

6 Responses to "Disebalik Kemelut 1MDB"

jgn jadi bodoh!!! said...

apa yg selesai???jgn nak putar belit la..

Cady Heron KS said...

http://quantumvisionsystemreview.com/biotrust-bellytrim-xp-review/


http://binarymetabot.com/biotrust-bellytrim-xp-review/


It can best be summarized as a business that offers only two unique results, either your business completes in the cash (winner) or out of the cash (loser). This is in marked comparison to traditional vanilla flavor options where ideas such as time corrosion (theta), motions, attack cost, a chance to expiration and the like all go into the costs.

Anonymous said...

Niat da baik... hasil tak seperti diharapkan. Tahniah pasukan yg bertungkus lumus menguruskan kemelut ini. Mereka boleh komplen dan mengkritik... itu mudah. Kemelut 1mdb perlu di urus bukan dipolitikkan sepanjang masa.

Pemerintah perlu ambil iktibar ... supaya tidak berulang lagi.

Dalam keghairahan kita nak buat harta... bila modal bergantung pinjaman yg melibatkan riba... memang ade risiko. Quran da peringatkan... tiada jln pintas utk buat harta...

Harap bijakpandai yg menerajui syarikat2 mcm 1mdb dan seangkatan... berniaga ikut etika dan landasan yg betul ...ikut syarak. Cth tiada kepentingan peribadi... inshaAllah selamat.... Kan Allah Maha Berkuasa. Kita merancang...Allah juga merancang.


Kepada pengkritik 1mdb...berilah kritikan membina bukan membunuh. Kemelut perlu diselesaikan ... bukan di politikkan utk kepentingan politik tetapi utk kepentingan negara. Deep in your heart... masing2 tau... yg penting Allah judge base on our intention...Allah knows best!!! Sukses utk yg taqwa pd Nya.

labi said...

Semuga 1mdb dpt menjanakan pendapatan untuk negara.sama-samalah kita doakan syarikat yg tidak memerlukan bailout ini,amin.

Anonymous said...

Pedulikan ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN TERORIS-TERORIS PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNO/RASIS-EJEN/KULI-Barat/ZIONIS-SOROS/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH-no-1!

Rakyat dah MUAK dgn. strategi TERORISMA PROPAGANDA (PSIKOLOGI) depa yg. begitu DAJAL pd. rakyat dan negara! Patutnya PDRM tangkap semua puak ni bawah Akta TERORISMA - dahlah strategi TERORISMA ini, MOTIF utama adalah utk. MENGGULINGkan YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu kita, UMNO/mana-mana institusi yg. banyak membantu BUMIPUTERA dan KERAJAAN kita di NEGARA ISLAM kita ni!

Madey-si JIJIK-tak-MAMPOS juga ni ni memang dah tunjuk TEMBELANG dia akhirnya - GILA betul KUASA dan KEMEWAHAN utk. anak dia sampai si PENGGANAS kit SIAL BANGKAI BABI pun dok galak JILAT JUBOQ dia! Si DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey ni serta keturunan dia memang PENYAMAQ, terutamanya mempergunakan ISLAM sewenangnya!
Tengok TOKEY-TOKEY PENYAMUN yg. jadi hartawan anak-beranak berBILLION masa zaman Madey; DASYATnya! Termasuk menyebabkan BIL LETRIK begitu TINGGI-nak-mampos di zaman DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey ni dulu!
Lihat di - http://theunspinners.blogspot.my/2015/10/politik-najib-dibunuh-kerana-tak.html , Politik Najib dibunuh kerana tak sambung YTL Power?, Posted by The Unspinners at 10/07/2015; di - http://wwwmegatpanjialam.blogspot.my/2015/10/mansuh-ipp-mansuh-ap-mansuh-perniagaan.html, MANSUH IPP, MANSUH AP, MANSUH PERNIAGAAN MESIN SLOT... PATUTLAH BERIA-IA DESAK NAJIB LETAK JAWATAN!!!; dan di - http://theflyingkick.blogspot.my/2015/10/bapanya-perah-duit-rakyat-malaysia.html , BAPANYA PERAH DUIT RAKYAT MALAYSIA MENERUSI KONSESI IPP, ANAK PEREMPUANNYA ANTARA 50 ORANG 'WANITA BERKUASA DI ASIA' DI SINGAPURA!!! October 13, 2015!
Memang makin BANGSAT HARAM JADAH si madey-PEMBENCI-Bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita ni (ya, TOPENG SIALnya dah TERDEDAH akhirnya – sampai boleh MENYOKONG si PENGGANAS BerSHIT BANGKAI BABI–ejen SOROS-NED/CIA-MOSSAD)! SPRM buka balik semua kes Tokey-Tokey PENYAMUN-BANGKAI BABI-PENJILAT-madey ni – lihat juga di http://ibm-akusayangumno.blogspot.my/2015/10/cina-balaci-era-tun-mamak-mahathir.html , CINA BALACI ERA TUN MAMAK MAHATHIR MUNCUL DAN DESAK NAJIB UNDUR?..LU SAPA? SABTU, Posted by Ismail Bukit Mas, 03 OKTOBER 2015!

Buka juga balik kes-disyaki-PENIPUAN 12.5 BILLION dalam kes “Port Klang Free Zone”(PKFZ) dan skandal PERWAJA Steel – semuanya berlaku di bawah si PENYAMUN-madey ni!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Tengok satu lagi syarikat gergasi BUMIPUTERA Islam/Melayu yg. cuba menyumbang kepada industri HALAL, telah diGAGALkan oleh ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN TERORIS-TERORIS PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNO/RASIS-EJEN/KULI-Barat/ZIONIS-SOROS/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH-no-1 ni!

Lihat di - http://theflyingkick.blogspot.com/2015/11/isu-nfcorp-salleh-dibebaskan-daripada.html:

ISU NFCORP: SALLEH DIBEBASKAN DARIPADA SEMUA TUDUHAN, RAFIZI RAMLI YANG BUAT FITNAH BILA LAGI NAK BERTANGGUNGJAWAB?

Tuesday, November 24, 2015

.....Pasaran daging halal di Malaysia merupakan antara perniagaan 'kecil' yang menjana pendapatan berbilion-bilion ringgit setahun. Dan pasaran daging halal pula, dikuasai sepenuhnya oleh kartel yang majoriti mereka memperolehi bekalan daging lembu atau sebenarnya lebih tepat lagi, kerbau, dari India. Hanya segelintir pemain kecil industri tersebut dari kalangan umat Islam dan memperolehi bekalan dari negara-negara yang mempunyai protokol dan prosedur penyembelihan serta pembekalan yang menepati peraturan halal.

Kejayaan besar Rafizi Ramli dan PKR menggagalkan projek fidlot kebangsaan yang mana NFCorp adalah antara pemainnya, memperlihatkan bagaimana kartel-kartel berjaya menggunakan permainan dan persepsi politik untuk terus mendominasi dan memonopoli pasaran daging halal tempatan.

Hari ini, sudah terbukti, segala pendedahan yang dibuat oleh Rafizi Ramli dan gerombolannya adalah berniat jahat dan mewakili kepentingan sesuatu pihak.....

Nek Tempoyak.

Blog Archive