Friday, October 30, 2015

Kerjasama Parti Pas dan UBN

1. Idea kerjasama antara Parti Pas dan Umno Barisan Nasional (UBN) tercetus selepas PRU Tahun 2008, apabila UBN kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat serta kehilangan Negeri Selangor, Perak, Pulau Pinang, Kedah selain gagal merampas Kelantan.

2. Para pemimpin Pas yang cenderung kepada kerjasama antara Pas dan UBN yang dipanggil masa itu sebagai Kerjaan Perpaduan atau Unity Government (UG) adalah Mantan Timbalan Presiden parti itu Nashruddin Mat Isa, juga dibelakang layar adalah Presiden parti itu sendiri Dato Hadi Awang. Namun idea tersebut ditentang habis-habis oleh MB Kelantan masa itu- Allahyarham Dato Nik Aziz Nik Mat. Juga tentangan daripada kumpulan Erdogan daripada Pas di mana mereka kini, menubuhkan Parti Amanah, serpihan parti Pas.

3. Pada Selasa, sekali lagi Presiden Pas melontarkan kenyataan, bahawa Pas sedia berkerjasama dengan UBN demi perpaduan rakyat. Pas kini hanya mempunyai 14 MP apabila 7 daripada Parti itu menyertai parti lain, 6 kepada Amanah dan seorang menyeberang ke PKR. Manakala UBN mempunyai 134 MP di Dewan Rakyat. Bagi tujuan kuasa 2/3 di dewan rakyat, jumlah yang diperlukan 148 daripada 222 jumlah kerusi Parlimen. Tujuan kuasa 2/3 jika ada maksud mengubah perlembagaan atau meluluskan persempadanan pilihanraya.

4. Jika Bumiputera mahukan peluang menambah kerusi pada PRU-14 melalui persempadan semula Pilihanraya, maka masa yang sangat sesuai bagi Parti Pas dan UBN berkerjasama dalam masa sekarang, agar supaya persempdanan baru Parlimen dapat diluluskan untuk digunakan pada PRU-14 akan datang.

5. Kepada para pemimpin UBN dan Pas, ambilah peluang keemasan yang ada, demi perpaduan ummah dan rakyat negara ini. Selagi bumiputera dilihat lemah oleh kumpulan DAP, selagi itu, mereka akan terus mengapi-apikan perkauman. Bumiputera akan kekal berkuasa, hanya melalui kekuatan politik.

3 comments:

Pengobatan Batuk Berdarah Secara Alami said...

haduh,, terima kasih banyak nih informasinya gan

Pengobatan Batuk Berdarah Secara Alami said...

kerja sama yang baikkkkk''Obat Tradisional Ginjal Bengkak paling Ampuh
Pengobatan Kolesterol Alami
Pengobatan Alami Mata Kering yang Ampuh
Obat Tradisional Batu Empedu paling Ampuh
Pengobatan Batuk Berdarah Secara Alami
Pengobatan Alami Melindungi Lensa Mata

Anonymous said...

Sebagai orang Melayu dan beragama Islam, saya menyambut baik usaha2 kearah kerjasama antara UMNO dan PAS ini kerana perjuangannya yg ada persamaan. Ia juga demi penyatuan dan perpaduan ummah.

Blog Archive