Wednesday, August 05, 2015

Disebalik Sumbangan RM2.67bilion

1. Wang RM2.67bilion kini sudah terjawab. Pertama memang benar telah masuk ke akaun peribadi Perdana Menteri. Pengesahan tersebut bukan sahaja daripada SPRM akan tetapi daripada Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional yang juga Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Dato Abdul Rahman Dahlan. (Rahman membuat pengakuan tersebut melalui soal jawab dengan tajuk Dana Politik melalui TV1 malam tadi) dan ketiga wang tersebut bukan daripada 1MDB sepertimana dakwaan berbagai pihak sebaliknya daripada penderma budiman yang tidak mahu dikenali.

2.Wang RM2.67bilion telah didermakan untuk Umno dan disalurkan melalui presiden. Adalah tugas Presiden sesebuah parti untuk mencari dana bagi perjalanan parti.

3. Memang sebelum ini, parti Umno sangat kaya, namun selepas diharamkan pada Tahun 1988, Umno pada masa itu yang sebenarnya sebuah parti yang kaya, namun tidak mampu membiayai jentera parti pada PRU-1990. Parti bernasib baik, kerana ada pemilik-pemilik syarikat menyumbang kepada Umno untuk membiayai perjalanan parti berdepan dengan PRU 1990.

4. Mengambil iktibar kepada kejadian tahun 1990, maka parti memutuskan, bahawa dana politik perlu bebentuk proxy, namun masalah juga timbul, apabila proxy tidak mengsitiharkan harta-harta yang diterima sebagai harta Umno.

5. Mantan Perdana Menteri- Tun Dr Mahathir sendiri mengakui melalui tulisan beliau dalam blog, bahawa semasa berhenti sebagai Perdana Menteri hanya mampu menyerahkan wang tunai RM200juta dan harta lain seperti saham bernilai RM1.2bilion. Jumlah tersebut sebenarnya terlalu kecil berbanding dengan harta Umno.

6. Jika benarlah wang parti yang diserahkan kepada Tun Abdullah hanya RM200juta dan harta hanya RM1.2bilion, sejauh mana wang dan harta tersebut boleh membiayai perjalanan parti Umno yang mempunyai 3.4juta dan tersebar pada 191 bahagian.

7. AYT yakin selepas Tun Abdullah bersara, wang RM200 juta sudah habis digunakan, kerana semasa Pak Lah ada dua PRU, iaitu PRU-11 dan PRU-12. 

8. Berasaskan kepada keadaan tersebut, semasa DS Najib Razak mengambil alih Presiden Umno, besar kemungkin parti itu tidak mempunyai wang tunai. Sebagai Presiden sudah tentu mempunyai strategi untuk mendapatkan sumber kewangan. Sumber kewangan tidak semestinya mempunyai imbalan, akan tetapi boleh berasaskan kepada setiakawan atau sahabat. Apa salahnya jika sahabat membantu seorang sahabat.

9. Sumbangan kewangan kepada parti politik, bukan sahaja diperolehi Umno akan tetapi parti-parti pembangkang, Jika tiada sumbangan dana kepada parti pembangkang, tidak mungkin Anwar boleh bertahan tanpa perniagaan tanpa jawatan sejak 2 September 1998, malah semasa PRN Sarawak, Anwar boleh menggunakan jet dan helikopter untuk berkempen.

10. Sebenarnya sumbangan atau dana politk sejak dahulu lagi merupakan perkara biasa, namun ada pihak-pihak tertentu yang tahu perjalanan dana politik mempergunakan keadah tersebut untuk menjatuhkan beliau. Persoalan yang amat besar, mengapa hanya mengwar-warkan dana politk bagi PRU-13? bagaimana dengan 12 PRU yang lalu???.

11. Dana politk sebesar RM2.67bilion jika dipasangkan dengan junlah pengundi pada PRU-13 yang berjumlah 13.3 juta, maka purata setiap pengundi hanya RM200 seorang. Bagi mereka yang biasa mengendalikan kempen pilihanraya, sebenarnya kos RM200 seorang bagi seorang pengundi terlalu kecil.

12. Bagi pemimpin politik, sudah faham dan tahu, bahawa membiayai parti politik bukan sahaja semasa pilihanraya, akan tetapi jauh sebelum itu.

13. Seperti kata Rahman, DS Najib memerlukan dana yang besar, kerana dua negeri kaya-iaitu Selangor dan Pulau Pinang bukan dalam kawalan barisan nasional, atas sebab itu, perjalanan parti di negeri-negeri tersebut di bawah tanggungjawab Presiden.

14. Kini, masalah RM2.67bilion sudah terjawab, di mana dakwaan sebelum ini wang tersebut daripada 1MDB, kemudian telah disahkan bukan daripada 1MDB, namun pihak pengeritik membangkitkan pula, siapa pemberi derma atau penyumbang tersebut. Di Malaysia, tiada undang-undang tertulis memaksa seseorang yang menerima sumbangan menyebut penyumbang, demikian juga penyumbang, tidak perlu menyebut nama sebagai penyumbang.

15. Wang yang diterima pada Mac 2013, dan kemudian akaun yang digunakan bagi wang tersebut kini sudahpun ditutup, ertinya wang sumbangan tersebut, memang benar-benar digunakan untuk perjalanan parti.

6 comments:

Anonymous said...

Clarification oleh SPRM itu jelas menunjukkan Najib x bersalah, tetapi difitnah. Orang yang memfitnah Najib membalun duit 1MDB RM2.6 bilion hendaklah diambil tindakan saman rm2.6 bilion juga setimpal dengan nilai fitnah. Budaya fitnah x patut diamalkan.

Anonymous said...

Ye ke...erm..

Anonymous said...

Lagipun mcmmana serg. rakyat SingaPORK ni boleh pula kerja kat Pejabat Peguam Negara; yg. disyaki PENGINTIP ("SPY") ASING?! Jadi SPRM bersama KDN juga harus MENYIASAT ni, juga di bawah Akta TERORISMA - kerana ini semua adalah disyaki di bawah komplot mahu MENUMBANGkan YAB PM dan KERAJAAN di NEGARA ISLAM kita ini!!

Dan AG/KDN/PDRM - Tolonglah TANGKAP Pres. NGO-JERMAN BANGKAI BABI Transparency IntKEPARAT (Jerman adalah PUSAT ZIONIS/FREEMASON-no I di Eropah) yg. berpusat di Malaysia ni, di bawah Akta HASUTAN dan TERORISMA! Lihat juga satu lagi HASUTAN TERORISMAnya di -
http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/malaysia-close-to-becoming-failed-state-after-pms-revamp-ti-m-claims, Malaysia close to becoming ‘failed state’ after PM’s revamp, TI-M claims!

Dan satu lagi HASUTAN TERORISMA dari NGO-JERMAN Transparency IntKEPARAT ni adalah dgn, MEMUJA puak PENDATANG TERORIS-TERORIS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1, kononnya 'hero' sbg. 'WHISTLEBLOWER'! Sedangkan di Barat, contohnya 'Whistleblower' Edward Snowden, yg. mendedahkan ISIS adalah ciptaan Mossad/CIA, BUKAN bertujuan nak MENIPU rakyat utk. kepentingan dia sendiri tetapi mendedahkan KEBENARAN tentang PENIPUAN rejim-rejim PENGGANAS ISrael-Zionis/US-Barat yg. tak habis-habis mahu MENJAJAH/MEROMPAK Dunia Islam yg. amat kaya minyak/gas- Thorium/Uranium (utk. pembuatan senjata NUKLEAR) serta MEMBUNUH umat Islam dlm. GENOSID yg. MENINGKAT sewenangnya - – termasuk untuk sindiket pemerdagangan ORGAN dan PEDOPHILIA puak KANIBAL ("Cannibal") Barat/ZIONIS-FREEMASON!!

Adakah NGO-NGO kita akan dibenaqkan berpusat di Barat dan buat KACAU kat Barat sampai nak MENJATUHkan PM dan Kerajaan Barat?!! MUSTAHIL - dasar si Barat/Zionis-HIPOKRIT! Dan SPRM patut SIASAT akaun bank Pres. NGO-JERMAN BANGKAI BABI Transparency IntKEPARAT termasuk di luaq negara – berapa agaknya si PENGGANAS BANGKAI BABI ni dibayaq NGO Barat/Zionis PENGGANAS ni?! Tahu nak PAKSA akaun-akaun bank pemimpin BUMIPUTERA Islam/Melayu kami disiasat!

Dan TUTUP sekali semua NGO-NGO tajaan Barat PENGGANAS ni - kalau kat China dan Russia yg. sentiasa BERANI dan TEGAS; dah lama di HALAU keluaq! Tengok tindakan TERBARU yg. amat BERANI dari RUSSIA menutup NEDZionis/CIA-Mossad-amat KEPARAT di http://www.informationclearinghouse.info/article42515.htm , Why Russia Shut Down NED Fronts, By Robert Parry, July 31, 2015!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Dan lihatlah si HIPOKRIT-KEPARAT Transparency IntKEPARAT yg. berpusat di Malaysia ni, yg. asyik nak masuk hal-ehwal kat Malaysia ni, awat tak KUTUK rejim Jerman dia yg. asyik MENJILAT rejim PENGGANAS, ISrael - lihat di http://www.presstv.ir/detail/2014/02/22/351741/germany-offers-to-represent-israel/, Germany offers to represent Israel in some Muslim countries, Feb 22, 2014!

Dan yg. lebih KELAKAQnya, tengok sajalah RASUAH berleluasa kat Jerman - lihat di http://wolfstreet.com/2013/12/30/leaked-confession-cesspool-of-greek-german-corruption-2/, LEAKED Confession: Cesspool Of Greek-German Corruption, by Wolf Richter, December 30, 2013!

Bahkan kat Jerman yg. kononnya negara industri-no-1 kat dunia, lagi lawak! Banyak flat-flat yg. dibina oleh syarikat-sy. gergasi yang MEMONOPOLI industri pembinaan/perumahan (selalunya dari keturunan Jerman terkaya yg. berzaman) untuk si miskin terutamanya puak IMIGRAN - dinding nipis dari 'cardboard'! Itulah jenis dunia KAPITALIS Barat/ZIONIS-FREEMASON-PENIPU/PEROMPAK/PERASUAH-amat TAMAK!

Nek Tempoyak.

jgn jadi bodoh!!! said...

duit baki derma telah dipulangkan pada pak arab..

jgn jadi bodoh!!! said...

duit baki derma telah dipulangkan pada pak arab..

Blog Archive