Latest News

Terkini: Kemelut 1MDB Semakin Memuncak!!! Ketua Audit Negara Kata- 1MDB Tidak Beri Kerjasama!!!

1. Laporan awal Ketua Audit Negara berkaitan 1MDB yang diberikan pada PAC pada Khamis, mendedahkan, bahawa Jabatan itu berdepan dengan masalah besar memeriksa syarikat milik Kementerian Kewangan Tersebut, kerana tidak mendapat kerjasama daripada segi dokumentasi.

2. Pengerusi PAC Dato Nur Jazlan Mohammad berkata, Ketua Audit Negara memberi tahu jawatan kuasa tersebut, bahawa halangan utama mereka antara lain tidak diberikan penyata bank dan salinan perjanjian urusniaga.

3. Pendedahan ini sungguh mengejutkan, kerana sebelum ini CEO syarikat itu Arul Kanda Kandasamy memberitahu semasa menjawab pertanyaan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir berkaitan bukti-bukti berhubungan urusniaga dan kedudukan wang yang dipinjam, bahawa semua dokumen termasuk penyata akaun syarikat tersebut telah diserahkan kepada Ketua Audit Negara.

4. Melalui keadaan ini, nampaknya semakin celarulah kemelut 1MDB, dan akan memuncakkan persepsi, bahawa memang berlaku salah laku dalam urusniaga syarikat tersebut.

5. Mendasari kemelut yang dihadapi 1MDB, seharusnya keadaan ini tidak boleh berlaku.

13 Responses to "Terkini: Kemelut 1MDB Semakin Memuncak!!! Ketua Audit Negara Kata- 1MDB Tidak Beri Kerjasama!!!"

Anonymous said...

Mesti ada si PENGKHIANAT-ejen-DALAMAN yg. asyik nak SABOTAJ 1MDB!

Maka AGLIBERAL/PDRM, baik TANGKAP cepat mana-mana ejen-ejen DALAMAN dari puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-tu!!

Dan apa hal si PENGGANAS gong eng-DAPBANGKAI tu pikiaq dia lebih BERKUASA dari DYMM YDPA sbg. KETUA AGAMA/NEGARA/ATM, serta K’jaan persekutuan termasuk YAB PM dan KDN/PDRM - sampai nak sewenangnya MEMBEKUkan aset 1MDB?!

Ini disyaki memang strategi KEPARAT puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 ni nak MENGHALANG mana-mana ajensi persekutuan beli tanah IMDB tu yang mahu menjaga KEPENTINGAN, TANAH dan HAK Bumiputera di sana, yang memang makin TERHAKIS! Maka aku syak, inilah antara sebab UTAMA kenapa depa beriya nak MENJATUHkan IMDB dan YAB PM Islam/Melayu kita!

Kita sepatutnya JANGAN asyik DEFENSIF - tetapi pemimpin-pemimpin Islam/Melayu juga mesti asyik SERANG ("ATTACK")! Itulah strategi perang memanjang Barat/Zionis dan EJEN-EJEN depa dari puak si PENGGANAS ANTI-ISLAM/Melayu dari puaka PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO, sampaikan Dunia Islam yg. amat kaya minyak/gas- Thorium/Uranium (utk. pembuatan senjata NUKLEAR) boleh diJAJAH sewenangnya!

Nek Tempoyak.

Abu Bakar said...

Nek Tempoyak, cukup-cukuplah mencarut tu, komen tak ada isi, malahan hampas pun tak berapa nak ada, tak guna komen carut marut maki hamun sedemikian.

Dalam isu ini pun, dari awal lagi dah caca marba, tunggang langgang. Malahan Najib antara pihak yang disyaki, malahan dianggap suspek utama pun bebas riang bergentayangan membuat itu dan ini tanpa ada tindakan untuk Najib membiarkan siastan telus.

Malahan kita sendiri tidak faham, Najib disyaki terlibat dalam isu penyelewengan ini, kemudian Najib pula yang memberi arahan itu dan ini kepada agensi penyiasatan, tidakkan ini menimbulkan konflik kepentingan?

Malahan dalam isu 1MDB ini, sejak dari awal lagi, mereka sudah tidak mampu nak menerangkan bagaimanakah mereka nak menjelaskan hutang piutang mereka itu.

Hingga kini 1MDB tak mampu nak jelaskan bahawa dalam sebulan, berapa banyak hutang pokok dan faedah bank yang perlu mereka bayar dan apakah mereka mampu nak bayar hutang pokok dan faedah bank tersebut?

Lihat ini Nek Tempoyak

Hutang 1MDB adalah sebanyak RM 42,000,000,000.00 (RM 42 bilion) bersamaan 42,000 kali ganda dari modal asal 1MDB yang hanya RM 1,000,000.00 (RM 1 juta).

Faedah bank yang perlu dijelaskan oleh 1MDB setahun adalah RM 2,400,000,000.00 (RM 2.4 bilion) dan tak entah berapa lama mereka perlu tanggung faedah bank itu. Faedah bank sahaja pun bersamaan 2,400 kali ganda dari modal asal 1MDB.

Kalau dikira ikut bulanan, sebulan 1MDB perlu bayar sekurang-kurangnya RM 200,000,000.00 (RM 200 juta) bersamaan 200 kali ganda dari jumlah asal modal 1MDB.

Kalau dikira ikut mingguan, seminggu 1MDB perlu bayar sekurang-kurangnya RM 50,000,000.00 (RM 50 juta) bersamaan 50 kali ganda dari jumlah modal asal 1MDB.

Kalau dikira ikut hari, sehari 1MDB perlu bayar lebih kurang RM 6,700,000.00 (RM 6.7 juta) bersamaan 6.7 kali ganda dari modal asal.

Kalau dikira ikut jam, 1MDB perlu membayar hampir RM 280,000.00 (RM 280 ribu).

Apa yang tercatat itu hanyalah faedah bank sahaja, tak termasuk lagi hutang pokok, kalau satu jam 1MDB perlu membayar faedah bank sebanyak hampir RM 280,000.00, kalau dicampurkan dengan hutang pokok, tak tahulah berapa jumlahnya, kerana dari 2.4 bilion sahaja pun sudah melibatkan pembayaran sebayak RM 280 ribu satu jam, saya tak tahulah tahap gila apakah ini yang dibuat oleh pihak pengurusan 1MDB.

Fikir guna akal Nek Tempoyak, guna akal.

Anonymous said...

Kau ni sapa yek selalu kritik macam orang hilang akal je? Cakap tang expenditure je, kenapa x lihat dari segi nilai aset yg ada dan hasil yg diperolehi? Serta kemungkinan keuntungan yg akan datang? Kenapa kau x lihat seorang yg gaji rm2,000 tapi ambil pinjaman rumah dan kereta mencecah hampir 1/2 juta? Prinsipnya sama je kan?

Anonymous said...

Bagi peluang kat orang cerdik sikitlah untuk komen tu. Rugikan space saja.

Anonymous said...

Anon 16:45 merepek. Bru grad kot? dh start bayo ptptn ker?

jgn jadi bodoh!!! said...

KUALA LUMPUR: Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail menjelaskan dua akaun bank atas nama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di AmBank Islamic tidak dibekukan kerana akaun itu telah ditutup.

Beliau bagaimanapun menambah semua dokumen berkaitan dengan dua akaun itu kini ada dalam tangan pasukan penyiasat khas yang dibentuk bagi menyiasat dakwaan pemindahan dana berjumlah lebih RM2 bilion ke akaun Perdana Menteri.

Katanya, dua akaun tersebut ditutup pada 30 Ogos 2013 dan 9 Mac 2015.

#pecatjibby
#pecatpenjilatbodohjibby
#pemutihanUmno

jgn jadi bodoh!!! said...

KUALA LUMPUR: Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail menjelaskan dua akaun bank atas nama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di AmBank Islamic tidak dibekukan kerana akaun itu telah ditutup.

Beliau bagaimanapun menambah semua dokumen berkaitan dengan dua akaun itu kini ada dalam tangan pasukan penyiasat khas yang dibentuk bagi menyiasat dakwaan pemindahan dana berjumlah lebih RM2 bilion ke akaun Perdana Menteri.

Katanya, dua akaun tersebut ditutup pada 30 Ogos 2013 dan 9 Mac 2015.

#pecatjibby
#pecatpenjilatbodohjibby
#pemutihanUmno

jgn jadi bodoh!!! said...

KUALA LUMPUR: Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail menjelaskan dua akaun bank atas nama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di AmBank Islamic tidak dibekukan kerana akaun itu telah ditutup.

Beliau bagaimanapun menambah semua dokumen berkaitan dengan dua akaun itu kini ada dalam tangan pasukan penyiasat khas yang dibentuk bagi menyiasat dakwaan pemindahan dana berjumlah lebih RM2 bilion ke akaun Perdana Menteri.

Katanya, dua akaun tersebut ditutup pada 30 Ogos 2013 dan 9 Mac 2015.

#pecatjibby
#pecatpenjilatbodohjibby
#pemutihanUmno

Anonymous said...

Apa yang berlaku sudah pun berlaku. Persoalan samada PM Najib bersalah atau pun tidak itu biarlah pihak yang berwajib buat siasatan. Cuma sekiranya Pm Najib didapati bersalah dan di dakwa kita cuba lihat perkara ini dari sudut positif. Sesudah ini kesemua wakil rakyat atau menteri atau bakal menteri harus faham bahawa kekuatan yang sebenar bukannya terletak kepada kuasa yang telah diberi mandat kepada kamu itu.

Kekuatan yang sebenar adalah apabila kita melakukan perkara yang benar dan kerana Allah Taala sahaja. Selain daripada itu memang tidak kuat sebenarnya.Percayalah selagi kita tidak membuat sesuatu yang tidak baik tidak ada sesiapa pun yang boleh menggugat kedudukan itu.

Anonymous said...

OI si PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS BANGSAT RASIS ANTI-Islam/Melayu (punya PENAKUT jadi PENYAMAQ pula tu) memang puak KEPARAT GILABABI! Apahal lu asyik nak TUTUP mulut Nek Tempoyak aaahhh..., lu punyak otak PENGGANAS aaahh, itu mcm-si ANJING KURAP-manyak-NANAH si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!!

Yg. lu nak paksa YAB PM ISLAM/Melayu kami letak jawatan sewenangnya apasal - lu ingat kami MAJORITI dari BUMIPUTERA Islam/Melayu yang pilih YAB PM kami ni, KULI-KULI lu, oi si KEPARAT PENGGANAS-PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO!!

PI MAMPOS lu punya ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN/KANDANG PENGGANAS KAPIRDAJAL PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNORASIS-ejen Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH-no-1!!

Anonymous said...

Serius cakap,aku tak pernah berjaya habis baca tulisan nek tempoyak ni daripada dulu.Sebab penuh dengan label dan maki-hamun pihak yg dikutuknya sampai menutup maksud ayat yang nak disampaikan.Secara automatik tulisan beliau jadi tak menarik dan bosan untuk dibaca walaupun mungkin isinya bernas.Akhirnya tiada siapa yg membaca tulisan beliau walaupun beliau rajin memberi komen di setiap blog politik pro kerajaan.

Harap2 nek tempoyak dapat mengubah stail penulisan selepas ini.

Kipidap!

Anonymous said...

Anonymous said...
Kau ni sapa yek selalu kritik macam orang hilang akal je? Cakap tang expenditure je, kenapa x lihat dari segi nilai aset yg ada dan hasil yg diperolehi? Serta kemungkinan keuntungan yg akan datang? Kenapa kau x lihat seorang yg gaji rm2,000 tapi ambil pinjaman rumah dan kereta mencecah hampir 1/2 juta? Prinsipnya sama je kan?
9 July 2015 at 16:45
----------------------------------------------------------------------------

Sebab itulah saya tanya pasal aset yang dikatakan 'pelaburan' di Brazen Sky, Aabar Deposit, dan GIL Find yang mana ketiga-tiganya melibatkan RM 15.4 bilion, saya mau tau apakah pelaburannya, aset apa, kau bodohkah tak baca tulisan saya yang kau kritik dengan penuh kebodohan tu?

Biasalah, juak-juak Najib memang bodoh, jenis tak pernah bersekolah, dengan dua ringgit dilempar oleh Najib pun mereka berkerumun menjadi pecacai Najib, kerana bagi mereka CASH IS KING, tak kisahlah dua tiga ringgit pun janji CASH.

Jawab soalan saya, bukannya melalak macam orang bodoh baru bangun dari tidur lepas kena air ketum dua tiga jag.

Sedarlah diri.

Anonymous said...

Anon Abu Bakar dengan anon 2017 ni mcm orang yg sama je. Sikit punya tanya mcm2 fasal 1MDB ni kenapa? Saya menaruh kepercayaan kepada pihak yg ditugaskan mengurus 1MDB dan juga pegawai2 penyiasat terdiri dari para profesional Ketua Audit Negara, PDRM, SPRM dan BNM daripada macai seperti anon ni.

Blog Archive