Sunday, July 12, 2015

Nasi Bungkus Lawan 1MDB

1. Awalnya tujuan penubuhan 1MDB adalah untuk mencari peluang perniagaan dan pembangunan dengan cara membawa dana asing ke dalam negara.

2. Apabila semua itu berlaku, maka mendorong rakyat secara tidak langsung dimasukkan ke dalam golongan pendapatan tinggi.

3. Dalam tempoh 6 tahun operasi, mampu mengumpul hutang RM41.8bilion. Hutang tersebut diperolehi melalui pinjaman luar negara mahupun dalam negara. Kini, jumlah hutang tersebut bukan lagi sejumlah itu, kerana sebahagian telahpun dibayar.

4. Tujuan pengwujudan syarikat gergasi tersebut, memang sangat murni, kerana dalam operasinya mampu memberikan sumbangan sosial (CSR), bukan sedikit jumlahnya tapi ratusan juta. Seperti kata PM pengubahan suian masjid Jamek Kuala Lumpur dapat dilakukan kerana CSR 1MDB.

5. Selain itu, sumbangan CSR syarikat tersebut melalui berbagai mekanisme, mampu memberi gaji yang lumyan besar kepada beberapa individu termasuk Paul Stadlen rakyat UK mantan Apco Chief yang dikaitkan dengan slogan 1Malaysia. Paul yang bertugas sebagai Pengarah Komunikasi di PMO, hidup mewah di Kuala Lumpur, memandu model terkini Audi A7 dan berpejabat di Tingkat 8 Menara Bangsar.

6. Tujuan penubuhan 1MDB agar supaya ramai rakyat tidak lagi makan nasi bungkus, nampaknya tidak tercapai, kerana mereka yang diamanahkan mengendalikan syarikat tersebut lebih gemar makan lobster, lebih gemar berparti dansa, sehingga timbul satu dakwaan bahawa sejumlah RM2.6bilion daripada dana pinjman syarikat tersebut mengalir ke akaun peribadi.

7. Juga satu lagi dakwaan bahawa dalam selang masa 2 bulan, sejumlah RM2juta telah dimasukkan kepada akaun seorang isteri pemimpin. Cuba bayangkan asal wang tersebut, kerana jawatan Perdana Menteripun termasuk elaun sebagai MP hanya berjumlah kurang RM500ribu setahun.

8. Nampak gayanya, melalui pengwujudan 1MDB dan kemelut yang menyelubunginya, rupanya rakyat yang hanya mampu makan nasi bungkus, bukannya tidak boleh dibasmi, akan tetapi ketamakan adalah penyebab utama.

8 comments:

Anonymous said...


Apabila pulang kampung atau berjumpa saudara mara pada hari raya ini maka topik perbualan yang diutamakan adalah menyebarkan pentingnya "Najib wajib letak jawatan!"

Jika mereka bertanya kenapa?
Maka jawablah; Najib sudah tidak layak mentadbir kerana pentadbirannya telah tercemar dengan pelbagai skandal, bala dan malapetaka yang menimpa rakyat dan negara Malaysia. Maruah agama dan bangsa kita tercabar, diperkotak katik oleh pemikiran liberal terlampau Najib!

Sebagai contoh; GST, skandal 1MDB,Kenaikan harga barang, kawalan harga minyak yang membebankan dan menyusahkan malahan rakyat tidak boleh berbelanja (bukan sakan) seperti zaman Tun Mahathir. Bala dan malapetaka terlalu kerap dibawah pentadbiran Najib seperti Banjir, insiden lahad datu, kapalterbang terhempas dan sebagainya. Perlakuan dan tindak tanduk DS Rosmah menambahkan lagi pelbagai masalah bertingkat tingkat sebagai contoh, majlis perkahwinan anaknya, bunga hanya untuk yang terpilih, apa pula rakyat marhaen dapat faedahnya? Kenapa pula Najib membela dan menjaga hati kaum cina, mempersoalkan agama islam dan penyebaran agama evangalista yang tidak terkawal dan berleluasa? Kenapa ISA dihapuskan? Kenapa Najib perlu kowtim dengan singapura?

Yakinkan mereka; bahawasanya rakyat hanya mahukan kepimpinan diubah dan bukan pula umno mahupun BN. Pengganti beliau tidak semestinya TS Muhyidin, terdapat ramai lagi calon yg berkelayakan. Pemberian BR1M tetap diteruskan tetapi diutamakan adalah kepada kaum melayu, bumiputra dan yang benar2 memerlukan.

Yakinkan lagi kepada mereka; Bahawa yang utama adalah perjuangan, kepentingan alif ba ta dan maruah, perpaduan ummah dikalangan kaum melayu dan bumiputra terpelihara.

Ingatlah Saudara dan saudariku,
Sematkan dihati masing2 bahawasanya perjuangan kita bukanlah kerana ingin mendapatkan habuan dan laba , tetapi adalah ikhlas demi masa depan anak2 kita dan sudah pasti demi alif ba ta!

Kepada bloger chai upahan ahjibgor,
Bertaubatlah, kembalilah ke pangkal jalan tinggalkan ahjibgor tu, mohon maaf kepada Tun Mahathir dan seluroh rakyat marhaen malaysia.mohon maaf secara rambang di hari raya di blog masing2 , kosong2 dan sebagainya adalah tidak terpakai dan tidak di terima, kerana kamu diupah, dibayar untuk melindungi pemimpin yang tercalar, tidak bersih, tidak cekap dan tidak amanah!


Anonymous said...

Mohon maaf kepala butoh kau kat madey mamak kutty haram jaddah..

Kau bodoh buta mata, bznggang, tahu luaran saja apa yg bloody sial madry dah buat.

Tunggulah, satu persatu pekung busuk madey akan diberitakan satu persatu dgn bukti.

Semoga madey hidup lagi utk menerima kutukan maha dahsyat.

Kalau tak, orang tak panggol madey, dgn gelaran istimewa Mahafiraun-jahat mengalahkan firaun. Mahazalim-kejam,diktator MahaCelaka-menyusahkan rakyat berpulahan tahun..

Tunggu lah...

Anonymous said...

Kepala butoh sbenar aljuboori....dan najib seterusnya...apa kepala butoh yg dua rkor ni dah buat untuk rakyat .... kepala butoh 2 ekor ni yg suka lsntik panjajah yahudi srbagsi punaisehat.....kepala butoh dulu hamba yahudi soros dan imf...seko ni yahudi apco....utk pengetahuan ko anon 5.24 president russia Vladimir putin dah keluar waran tangkak pada soros dan zionis yahudi keluargs rothchild yg mrnguasi bank bank dunis dibunuh dan dihapuskan

Anonymous said...

Fikir baik2. Apa yang najib buat selama dia jd pm??? 1Malaysia, brim, FGV, GST,1MDB. Bayangkan.... cuma brim sahaja dikira baik. Ini sesiapa pun boleh buat.... agihkn duit kt org. Ini ke level PRIME MINISTER???

Anonymous said...

OI si PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS-amat-KEPARAT ANTI-Islam/Melayu (punya PENAKUT jadi PENYAMAQ pula tu) memang puak KEPARAT GILABABI! Apahal lu si PENAKUT-nak-MAMPOS, asyik nak TUTUP mulut Nek Tempoyak aaahhhh, lu punyak otak PENGGANAS aaahh...., itu mcm-si ANJING KURAP-manyak-NANAH si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!!

Yg. lu nak paksa YAB PM ISLAM/Melayu kami letak jawatan sewenangnya apasal - lu ingat kami MAJORITI dari BUMIPUTERA Islam/Melayu yang pilih YAB PM kami ni, KULI-KULI lu, oi si KEPARAT PENGGANAS-PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO!!

PI MAMPOS lu punya ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN/KANDANG PENGGANAS KAPIRDAJAL PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNORASIS-ejen Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH-no-1!!

Anonymous said...

Mahathir perdana menteri Malaysia yang terbaik setakat ini. Mereka yang menyatakan sebaliknya adalah menipu diri sendiri. Biarkan.

Anonymous said...

BANGSA BUMIPUTERA Islam/Melayu mesti BERSATU, utk. MENENTANG habis-habisan puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 - yg. begitu galak tak habis-habis nak MENJATUHkan ISLAM; NEGARA ISLAM pusaka nenek moyang berzaman kita ini; DYMM Kesultanan Islam/Melayu kita sbg. PENJAGA Islam dan kaum Bumiputera, HAK dan IDENTITI Bumiputera Islam/Melayu kita, IMDB/MARA dll, YAB PM Islam/Melayu; DS Mohd. Najib Tun Razak kita serta isteri, DS Rosmah Mansor; dan LEGASI-amat-GEMILANG Ayahanda YAB PM, iaitu BAPA KEMERDEKAAN/BAPA PEMBANGUNAN BUMIPUTERA-no-1, Allahyarham YAB PM Tun Abdul Razak Hussein TERCINTA kita!!

IMDB, MARA, TABUNG HAJI, FELDA dan mana-mana insitusi-instusi/pemimipin yg. menjaga HAK dan KEBAJIKAN Bumiputera terutamanya Bumiputera Islam/Melayu memang mahu di JAHANAMkan PENGGANAS-PENGGANAS ANTI-BUMIPUTERA Islam/Melayu dari si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO ini yang termasuk puak PENGGANAS PEMISAH Sabah/Sarawak, iaitu si KULI-rejim-rejim PENGGANAS Barat/NATO-ISrael/Zionis, yang memang nak MEMISAHkan Sabah/Sarawak yg- kaya minyak/gas, dari Malaysia dan diGABUNGkan dgn. SingaPORK-pusat-CIA-MI6/Mossad/NATO di Asia Tenggara - lihat di - http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009)! Maka Menteri Pertahanan, tolonglah CELIK sikit!

Sebab itu kita mesti SELAMATkan PULAU PISANG kita yg. sungguh INDAH dan BESAR di JOHOR; dari diJAJAH sewenangnya SingaPORK-KEPARAT spt. Batu Puteh – lihat di http://belantan.blogspot.com/2015/07/bimbang-pulau-pisang-senasib-pulau-batu.html, Bimbang Pulau Pisang senasib Pulau Batu Puteh? , Dicatat oleh Taminsari Sabtu, Julai 11, 2015!!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Nek Tempoyak kalau nak komen, tak payah carut marut macam ni, Nek Tempoyak ni ada sakit gila babi ke? Komen carut marut tak tentu hala.

Kalau Nek Tempoyak tahu sangat bahawa Najib dan 1MDB tak salah, sila Nek Tempoyak terangkan, apakah pelaburan yang dibuat oleh 1MDB dengan kos sebanyak RM 15.4 bilion dalam GIL Funds, Brazen Sky, dan Aabar Deposit? Di manakah pelaburan itu dibuat? Apakah pelaburan dalam bidang jual burger? jual nasi lemak? jual kapcai? jual kangkung? tanaman hidroponik kangkung? pelacuran? dadah? perusahaan membuat alat rangsangan seks? perusahaan ubat kuat seks? video lucah? agensi membekal chinadoll ke kelab malam? perusahaan kelab malam? perusahaan pub? perusahaan karaoke? perusahaan disko? perusahaan dangdut? dalam perusahaan apa? Sila Nek Tempoyak jelaskan sebab bukan main lancang mulut Nek Tempoyak maki hamun dan carut marut orang lain sebab nak bela kemungkaran Najib yang menyelewengkan wang hutang 1MDB itu.

Kalau tak boleh jawab, lebih baik Nek Tempoyak diam, dari menjadi orang tua bangka, tua renta, tua ganyut yang bodoh yang nak sampai ke tahap gila babi, sila jaga nama baik warga emas.

Atuk Cincaluk.

Blog Archive