Saturday, July 25, 2015

Kemelut 1MDB: Jangan Tegakkan Benang Basah

1. Hanya berterus terang dan menyatakan fakta sebenar sahaja boleh menenangkan rakyat berkaitan 1MDB.

2. Hingga kini, pihak kerajaan terkial-kial menjawab isu yang ditimbulkan berkaitan syarikat milik Kementerian Kewangan tersebut.

3. Isu utama yang menggamit berbagai persoalan dan perbalahan adalah berkaitan dengan usahasama antara 1MDB dan PetroSaudi International yang membabitkan USD1.83bilion. Sejumlah pelaburan inilah yang mengwujudkan justogate, dan penggantungan The Age Malaysia serta sekatan terhadap Sarawak reports.

4. Berbagai cerita berkaitan pelaburan USD1.83bilion, sehingga kini, tidak diketahui cerita pihak mana yang betul.

5. The Age mendakwa bahawa pelaburan USD1.83bilion antara 1MDB dan PetroSaudi merupakan satu scam untuk mencuri wang 1MDB yang dilakukan oleh sekumpulan individu termasuk Jho Low.

6. Oleh kerana laporan berkaitan pelaburan USD1.83 bilion secara terus menerus dilakukan, dengan berbagai rempah ratus, sehingga pihak kerajaan tidak mampu lagi menjawab, maka kerajaan terpaksa mengarahkan Ketua Audit Negara memeriksa syarikat gergasi tersebut. Selain itu PAC Parlimen juga turut memeriksa. Untuk menambah keyakinan kepada rakyat bahawa kerajaan benar-benar serius mengetahui apa yang sebenar berlaku dalam 1MDB, maka ditubuhkan Pasukan Petugas khas yang terdiri daripada Gabenor Bank negara, Ketua Polis Negara dan Persurujaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

7.Walaupun berbagai pihak bertungkus lumus memeriksa 1MDB, namun sehingga kini, tidak mampu meredahkan persepsi negatif terhadap syarikat tersebut, apatah lagi adanya dakwaan sejumlah RM2.6bilion telah disalurkan ke akaun peribadi Perdana Menteri.

8. Sehingga kini, tiada penafian daripada mana-mana pihak termasuk Perdana Menteri, apa kah wang sejumlah RM2.6bilion benar-benar wujud atau sebaliknya.

9. Nampaknya terlalu sukar menjawab YA ATAU TIADA berkaitan wang RM2.6bilion. 

10. Persepsi kini, kerajaan hanya meneggakan Benang Yang Basah.

8 comments:

Anonymous said...

Memang boleh MAMPOS si PENGKHIANAT-PENGKHIANAT NEGARA dari puak PENDATANG TERORIS-TERORIS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!!

Patutnya PENGINTIPAN dan SABOTAJ oleh EJEN-EJEN TERORIS ni ke atas YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu dan 1MDB kita diSIASAT bawah AKTA TERORISMA oleh PDRM/KDN!

Dan mcmmanalah si TERORIS KAPIRDAJAL Anti-ISLAM/Melayu tony PUAKA-DAPBANGKAI tu boleh terlibat dlm. PACBANGANG tu - yg. patut diBUBARkan segera (lihat si tony puaKA ni jumpa BETINA S.Repot dan Justo tu di SingaPORK - di http://medan-info-kita.blogspot.com/2015/07/niat-ahli-ahli-umno-spesis-jemuan-mahu.html) ! Mcm. puak ni pula lebih BERKUASA dr. K’jaan – sekrg. nak panggil MARA pula berdasarkan repot media Barat/Zionis-KEPARAT juga! Seolah NEGARA ISLAM berdaulat kita ini serta IMDB, MARA, TABUNG HAJI, FELDA, UMNO dan mana-mana insitusi-instusi/pemimipin yg. menjaga HAK dan KEBAJIKAN Bumiputera terutamanya Bumiputera Islam/Melayu kena TUNDUK pd. REJIM/MEDIA-PENIPU Barat/Zionis dan puak PENDATANG TERORIS-TERORIS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 - mcm. kita ni masih KULI depa – apa KEJADAHnya ni?!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Si puak PENDATANG TERORIS-TERORIS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 ni sebenaqnya disyaki amat BENCI 1MDB sebab KERJASAMA IMDB dan YAB PM kita dgn. Dunia dan sy. korporat Islam di Dunia Islam terutamanya di Timur Tengah yg. amat kaya minyak-gas serta Thorium/Uranium (utk. pembuatan senjata NUKLEAR) yg. memang mahu diJAHANAMkan dan diJAJAH rejim-rejim PENGGANAS Barat-NATO/ISrael! Apalagi YAB PM baru balik dari Arab Saudi haritu utk. peningkatan KERJASAMA lebih erat dgn. DUNIA ISLAM kita!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Apa boleh buat, pencacai yahudi sgt taksub dgn propaganda yahudi.....
pencacai lebih yakini yahudi drp bangsa sendiri, hadis dan quran tak diambil peduli..... fitnah sgt berbahaya kpd perpaduan umat islam.
kenape citer yahudi diyakini..... sedangkan yahudi itu adalah musuh yg nyata.....

Unknown said...

persepsi rakyat bila najib selaku pm dan menteri kewangan serta penasiiat 1mdb gagal menjawap di parleman. Hingga kali ke3 bertukar menjadi unit yang entah apa nilainya. Isu ini jadi bahan jenaka rakyat. Sedangkan teramat mudah untuk najib mendapat maklumat dan menjawap dengan menyakinkan rakyat. Jadi bila ada apa saja sumber yang berkaitan dengan 1mdb akan menjadi kepercayaan kepada rakyat dan akan makin menambah ketidak percayaan kepada kerajaan najib.
Jakbn penyelesaian isu ini terletak ditangan najib. Tak perlu ada siasatan pelbagai. Kalau dia benar, mana2 individu yang gagal menyerahkan dokumen tak kira pengarah atau ceo harus di gantung atau dipecat. Tapi hingga kini apa tindakan najib.? Hanya memburu pihak yang menyebar maklumat yang dikatakan palsu dan untuk memusnahkan negara. Tapi dimana jawapan pada semua persoalan?? Terbaru 2.6m dlm akaun najib. Buktikan lah yang iannya fitnah.

Anonymous said...

NENEK NENEK SI BONGKOK BENAK
SIANG MALAM MULUTNYA RABAK
SURUH CUCU CARI TEMPOYAK
NENEK PUKIMAK SI MACAI HAPRAK

Anonymous said...

NENEK NENEK SI BONGKOK BANGANG
SIANG MALAM MEMAKI HAMUN
NENEK PUKIMAK MEMANG PENYANGAK
NENEK MACAI SI PONDAN PRNYAMUN

Anonymous said...

Sila jelaskan mengenai pelaburan oleh 1MDB melibatkan RM 15.4 bilion di dalam Brazen Sky, Aabar Deposit, serta GIL Funds.

1MDB kata pelaburan sebanyak RM 15.4 billion di dalam agensi yang saya nyatakan di atas, maka Najib sebagai orang yang meluluskan pelaburan itu sepatutnya tahu, bukannya susah pun nak jawab, cuma bagi tau apakah bidang pelaburan dan di manakah pelaburan itu, saya bukannya minta jawab perkara yang bukan-bukan pun.

Kemudian mengenai isu RM 2.63 bilion dan RM 2 juta dalam akaun Najib dan Rosmah, itu melibatkan Rosmah dan Najib, maka patutnya mereka tahu apa yang berlaku, pernah ke Najib ada dua akaun di AmBank yang dibuka sebelum PRU 13 dan ditutup selepas beberapa bulan PRU 13 dan apakah benar RM 2.63 bilion di masukkan ke dalam akaun tersebut? Takkan Najib tak tahu dengan akaunnya sendiri kot?

Kemudian Rosmah pula, melalui peguamnya mengaku nombor akaun itu adalah akaunnya, tetapi dia sendiri tak berani nak jelaskan mengenai RM 2 juta yang yang di masukkan dalam akaunnya, pasal apa takut nak jelaskan?

Kepada macai Najib, bila nak berhujah tu biar dengan fakta, biar ada analisa, bukannya komen macam sampah sarap.

Isu melibatkan perkara-perkara di atas tidak pernah di jawab samada oleh pengurusan 1MDB, Najib dan Rosmah, malahan tukang jawab seperti Menteri Datuk Seri Husni pun hanya tau kata tak ada kaitan dengan 1MDB, tapi tak dapat berikan jawapan mengenai perkara pelaburan dalam 1MDB itu, Najib pula sampai kini tak berani saman Sarawak Report, Wall Street Journal mahu pun The Edge, hanya mengarahkan balacinya si Khalid Abu Bakar untuk buat itu dan ini bagi menyekat lebih banyak maklumat penyelewengan Najib terbongkar.

Sila jawab isu bukannya merapu tak tentu hala.

Atuk Cincaluk.

Anonymous said...

Fakta Atuk Cincaluk ni dari sarawak repot ke? x leh dipercaya......semuanya bohong, tipu dan fitnah.

Blog Archive