Friday, July 24, 2015

Kemelut 1MDB- Berapa Ramai Akan Ditahan?

1. Setakat ini sudah tiga individu yang diakitkan 1MDB sudah ditahan petugas khas. 

2. Berapa ramai lagi kah bakal ditahan? dikhabarkan Pengarah Urusan SRC International Nik Faisal Arif Kamil yang juga bekas Ketua Pelaburan 1MDB, dikatakan sukar dikesan sejak akhir-akhir ini, walaupun sekatan keluar negara sudah berkuat kuasa.

3. Nik Kamil merupakan individu penting dalam siasatan khususnya berkaitan dengan pengurusan akaun peribadi Perdana Menteri di AmBank.

4. Pada 2 Julai, The Wall Street Journal ada "mendedah" satu surat kuasa daripada Nik Kamil yang ditujukan kepada Bank bagi maksud pemindahan dana daripada akaun yang dikatakan kepunyaan Perdana Menteri.

5. Melihat kepada keadaan tersebut, menunjukkan, bahawa Perdana Menteri merupakan pemegang amanah bagi Umno bagi menerima sumbangan bagi pihak parti.

5 comments:

Anonymous said...

Apa yang peliknya sekarang ini adalah suspek kes penyelewengan wang hutang 1MDB serta penyelewengan harta-harta kerajaan dengan menggunakan kedudukan dalam kerajaan tak pula ditangkap atau disoal siasat atau ditahan dari keluar negara, tetapi yang mempunyai maklumat mengenai kes penyelewengan itu pula yang ditahan dan dihalang ke luar negara, undang-undang di Malaysia dah jadi undang-undang rimba, yang disyaki buat jenayah tak ditahan, tetapi orang yang mendedahkan kegiatan jenayah pula yang ditahan, apa nak dihairankan, jawatan Ketua Polis Negara adalah jawatan kontrak, membodek sakanlah dia supaya kontrak jawatannya disambung lagi lepas ini, kerana kepentingan kontrak jawatan, amanah tugas pun boleh dipam dalam lubang jamban oleh manusia seperti Ketua Polis Negara sekarang ini.

Kalau Najib tak bersalah, sila jawab soalan mengenai pelaburan sebanyak RM 15.4 bilion oleh 1MDB di dalam Brazen Sky, Aabar Deposit serta GIL Funds, pelaburan dalam bidang apa? Pelacuran? Ceti Haram? Pemerdangan Manusia? Tanaman Hidroponik Kangkung? Pengedaran Kapcai? Pemprosesan Dadah? Agensi Membekal Chinadoll ke pusat maksiat? Perusahaan Membuat Alatan Rangsangan Seks? Perusahaan Membuat Ubat Kuat Seks? Video Lucah? Kelab Malam? Dangdut? Pub? Karaoke? Disko? Pemprosesan Arak? Pemprosesan Air Ketum Untuk Penagih Dadah? Jual Burger? Perjudian? Jual Nasi Lemak? Jual Satay? Dalam bidang apakah pelaburan oleh 1MDB dengan nilai sebanyak RM 15.4 bilion itu?

Malahan sila buat penjelasan umum mengenai apakah Najib pernah membuka dua akaun di AmBank sebelum PRU 13 dan menutupnya selepas beberapa bulan berakhirnya PRU 13 dan apakah benar wang RM 2.63 bilion itu pernah ada dalam akaun Najib atau tidak.

Malahan sila Najib berikan penjelasan mengapakah Rosmah si penganggur tua yang haram tak ada pekerjaan tetap boleh ada RM 2 juta dalam akaunnya melibatkan beberapa transaksi melibatkan sejumlah wang antara RM 150,000.00 hingg RM 300,000.00, dari mana sumber wang itu? Malahan Rosmah melalui peguamnya pun dah mengaku itu akaunnya, tapi dia hingga kini tak menafikan mengenai RM 2 juta itu.

Tak payah nak putar belit, sekarang ni dah terdedah bahawa Justo tu bukannya memalsukan dokumen 1MDB pun, sekarang kerana nak cover line, maka didedahkan satu watak baru iaitu James Steward pula yang dituduh bersekongkol untuk memalsukan dokumen 1MDB pula.

Lepas ni kalau kantoi lagi bukan James Steward ini yang memalsukan dokumen berkenaan, saya tak akan tekejut jika juak-juak Najib termasuklah si Khalid Abu Bakar KPN Penipu tu akan menangkap dan menggari seekor beruk di Zoo Negara serta beruk itu diheret ke dalam Black Maria dan dibawa ke Bukit Aman serta dilokapkan untuk dituduh membuat 'pemalsuan' dokumen melibatkan 1MDB-Petrosaudi ini.

Sebabnya Najib dah tak ada arah lagi, makin banyak terbongkar, malahan pecacainya pun dah mati kutu, mereka akan buat apa sahaja hatta perkara bodoh sekali pun untuk melengahkan masa.

Tetapi kebenaran akan muncul jua akhirnya.

Kepada Nek Tempoyak, kalau nak beri komen tu, biarlah komen yang munasabah dan menjawab isu yang sedang dibincang, bukannya mencarut tak tentu hala pula.

Atuk Cincaluk

Anonymous said...

He he he

Anonymous said...

ko baca harakah ke?
lol..tunggu jer siasatan habis....penganggur tua konon...

Anonymous said...

Anon 25 July 2015 at 03:48, ada pihak berkuasa buat siasatan terhadap Rosmah berkaitan RM 2 juta dalam akaunnya itu ke? Yang ada hanya orang yang membongkarkan penyamunan berprofil tinggi oleh Najib laki isteri dan kuncu-kuncu ditahan oleh pihak berkuasa pula.

Sebelum ini Ketua Pengarah SPRM Tan Sri Abu Kasim Mohamad mendedahkan bahawa memang terdapat cincin RM 24 juta masuk ke negara ini melalui Singapura dan tidak lama selepas itu, cincin itu keluar dari Malaysia dan dihantar ke New York pula. Najib dah diberitahu oleh pihak SPRM mengenai perkara ini, kemudiannya kes ini pun senyap begitu sahaja.

Macai Najib tau apa, yang mereka tau hanyalah CASH IS KING, bila Najib lempar dua tiga ringgit ke muka mereka, maka berkerumunlah mereka menjadi pecacai Najib, sanggup menjual maruah dan bersekongkol dengan suspek jenayah hanya kerana dua tiga ringgit, itulah nilai harga diri mereka.

Atuk Cincaluk.

Anonymous said...

Aku nak tanya atuk cincaluk. Orang muflis tu sebab Najib ke sebab x bayar hutang bank? Kah kah kah budak darjah 1 pun boleh jawab sambil tutup mata sebab x bayar hutang kan. Tapi ada orang tu salahkan Najib.......punyalah rendahnya tahap pemikiran.....entahkah orang begini pun ada.......

Blog Archive