Wednesday, July 08, 2015

Kemelut 1MDB-Akaun Dibeku- Bukan Kepunyaan PM: Peguam Negara

1. Semalam Peguam Negara bersama Gabenor Bank Negara, Ketua Polis Negara dan Pengerusi SPRM yang mewakili petugas khas bagi menyiasat 1MDB telah menyatakan bahawa 6 akaun bank pihak-pihak tertentu telah dibekukan serta merta disamping memeriksa 17 akaun lain di beberapa bank tempatan, namun pada Rabu Peguam Negara menyatakan tidak satupun berkaitan dengan akaun Perdana Menteri.

2. Kini, pihak peguam negara dan polis sedang menyiasat pembocor maklumat daripada Petugas khas atau bank-bank berkaitan bagaimana The Wall Street Journal mendapat dokumen yang juga merupakan bahan siasatan yang digunapakai dan dianggap sebagai dokumen sulit yang ada hubungan dengan siasatan 1MDB.

3. Dokumen yang disiar WSJ semacam dokumen yang dimiliki petugas khas, namun ianya ditokok tambah dan direkayasa bagi maksud mengaitkan Perdana Menteri.

4. Jika kenyataan Perdana Menteri sebelum ini, bahawa laporan WSJ pada 3 Julai lalu merupakan tindakan sabotaj, sekarang semakin terserlah, apabila ramai pihak meneliti laporan tersebut, malah peguam Najib menyatakan, laporan tersebut meliputi jangkauan yang luas sehingga sukar mempersempit jangkaun fakta yang boleh digunakan dalam tindakan undang-undang.

5. laporan WSJ tersebut, sebenarnya bukan menunjukkan satu pendedahan satu tindakan jenayah, sebaliknya satu laporan yang mahu mengumpul persepsi negatif kepada Perdana Menteri.

6.Ramai para penganalisis dokumen khususnya pakar-pakar perbankan, menyatakan bahawa laporan WSJ tersebut sebenarnya tidak mengunakan dokumen yang benar-benar berfakta, sebaliknya satu tindakan yang disusun atur seolah-olah dokumen betul. Pendek kata laporan tersebut sebenar satu "hook" bertujuan jahat.

7.Berasaskan kenyataan Peguam negara pada Rabu, bahawa disyaki ada pihak-pihak dalam Petugas khas dan bank-bank tertentu menyalurkan dokumen kepada WSJ dan kemudiannya dokumen tersebut disalah guna untuk memalitkan Perdana Menteri.

2 comments:

Anonymous said...

3 akaun najib dah tutup doh! apa yang nak dibekukan? 6 akaun-akaun yang dibekukan tu termasuk lah dari 3 syarikat yang WSJ dedahkan dan 3 lagi akaun-akaun lain tempat sebahagian duit di pindahkan, sebab tu kena beku, e.g. boleh jadi akaun kak rossie, etc, :), penyiasat sedang “follow the money trail” BAHLUL !!!

:)
django

Anonymous said...

TANGKAP cepat ejen-ejen DALAMAN dari puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 tu!!

Dan apa hal si PENGGANAS gong eng-DAPBANGKAI tu pikiaq dia lebih BERKUASA dari DYMM YDPA sbg. KETUA AGAMA/NEGARA/ATM, serta K’jaan persekutuan termasuk YAB PM dan KDN/PDRM - sampai nak sewenangnya MEMBEKUkan aset 1MDB?!

Ini disyaki memang strategi KEPARAT puak PENGGANAS DAPBANGKAI ni nak MENGHALANG mana-mana ajensi persekutuan beli tanah IMDB tu yang mahu menjaga KEPENTINGAN, TANAH dan HAK Bumiputera di sana, yang memang makin TERHAKIS! Maka aku syak, inilah antara sebab UTAMA kenapa depa beriya nak MENJATUHkan IMDB dan YAB PM Islam/Melayu kita!

Kita sepatutnya JANGAN asyik DEFENSIF - tetapi pemimpin-pemimpin Islam/Melayu juga mesti asyik SERANG ("ATTACK")! Itulah strategi perang memanjang Barat/Zionis dan EJEN-EJEN depa dari puak si PENGGANAS ANTI-ISLAM/Melayu dari puaka PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO, sampaikan Dunia Islam yg. amat kaya minyak/gas- Thorium/Uranium (utk. pembuatan senjata NUKLEAR) boleh diJAJAH sewenangnya!

Nek Tempoyak.

Blog Archive