Thursday, July 09, 2015

Kemelut 1MDB: Akan Tumbangkan Najib?

1. Pada awalnya ada dua tiga orang pemimpin atau kabinet DS Najib bercakap macam menongkah arus, namun selepas mendapat penjelasan dan penerangan berkaitan 1MDB syarikat milik Kementerian Kewangan yang diselubungi hutang RM41.8bilion, akhirnya dua-tiga orang tersebut akur dan terus menyokong Perdana Menteri.

2, Para pengeritik Perdana Menteri termasuk desakan agar beliau meletakan jawatan, pada mulanya bertepuk tangan apabila TPM dan menteri KKLW memberi kenyataan semacam menongkah arus, akan tetapi akhir terpaksa mengiggit jari, kerana kenyataan awal dua pemimpin Umno yang juga anggota kanan kabinet tersebut rupanya hanya melakukan "acah" untuk melihat reaksi pendesak kepada DS Najib.

3.Oleh kerana taktik yang mempergunakan wang pinjaman 1MDB telah lesap tidak berjaya, maka serangan lebih fokus digunakan. Akhirnya muncullah laporan The Wall Street Jounal pada 3 Julai bahawa sejumlah RM2.6bilion yang disyaki berpunca daripada 1MDB telah dimasukan ke akaun peribadi Perdana Menteri pada Mac 2013. Selain itu juga kononnya sejumlah RM42 juta telah dipindah ke akaun yang sama pada Februari 2015, sedangkan akaun itu menurut WSJ telah ditutup pada 30 ogos 2013. 

4.Melihat kepada cara laporan tersebut dibuat serta tuduhan yang dihubungkan dengan dokumen yang tidak pasti kesahihannya, serta lojiknya laporan tersebut, maka seluruh Kabinet Persekutuan pada Rabu sebulat suara berdiri teguh di belakang Perdana Menteri, sambil menunggu laporan Ketua Audit negara dan PAC Parlimen berkaitan 1MDB.

5, Kabinet dan pemimpin Umno hanya percaya kepada Laporan Ketua Audit Negara dan PAC, dan sama sekali tidak terpengaruh dengan laporan WSJ, kerana surat khabar harian milik Dow Jones Amerika itu, memang terkenal dengan tulisan-tulisan fitnah. Salah satu contoh laporan fitnah surat khabar itu adalah berkaitan senjata kimia Iraq yang dijadikan sebagai asas oleh Amerika  menyerang Iraq. Selepas Iraq musnah, akhirnya setitik senjata kimia tidak pernah terdapat di Iraq.

6.Juga, kabinet dan pemimpin Umno mengambilkira, bagaimana kekalahan surat khabar tersebut berdepan dengan pemimpin Singapura, bukan hanya kalah sekali akan tetapi 5 kali!!! sejak tahun 2008.

7. Para pengeritik Najib, memang mahu melihat bahawa kemelut 1MDB adalah senjata yang digunakan untuk menumbangkan beliau, namun disedari kemudiannya, kalau marahkan nyamuk jangan bakal kelambu.

3 comments:

Anonymous said...

Lapuran awal AG di kemukakan kepada PAC hari ini.Kita tengok lah nanti ,kalau ada apa yg tak kena.Saya tidak menjangkakan ianya 100% bersih,maklum saja lah satu organisasi besar macam 1MDB tentu banyak hal remeh temeh yg tidak kena,sewdangkan kedai runcit pun ada masaalah kehilangan,kesilapan dan kerosakan di sana sini.Namun ,bolehkan jika ada perkara-perkara begitu boleh menjatuhkan Najib?.Kalau terjumpa perkara begitu Mahathir tentu mendesak juga mahu memenuhi hajatnya,Najib misti turun.Tapi sekarang dia tidk berkuasa penuh lagi,dan tidak mampu memksa sesiapa pun mengikut kehendak beliau.Yang pasti ialah kuasa Allah.Allah akan memberi kuasa kepada sesiapa yg Dia kehendaki dan menarik kuasa dari sesiapa Dia kehendaki.Kehendak Allah adalah yg terbaik utk kita semua.

Anonymous said...

Artikel yg. BERNAS AYT!

Puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 amat benci pd. YAB PM Islam/Melayu kita serta LEGASI-amat-GEMILANG bapa beliau, iaitu BAPA KEMERDEKAAN/BAPA PEMBANGUNAN BUMIPUTERA-no-1, Allahyarham YAB PM Tun Abdul Razak Hussein TERCINTA kita!

Maka AGLIBERAL/PDRM, baik TANGKAP cepat mana-mana ejen-ejen DALAMAN dari puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-tu!!

Dan apa hal si PENGGANAS gong eng-DAPBANGKAI tu pikiaq dia lebih BERKUASA dari DYMM YDPA sbg. KETUA AGAMA/NEGARA/ATM, serta K’jaan persekutuan termasuk YAB PM dan KDN/PDRM - sampai nak sewenangnya MEMBEKUkan aset 1MDB?!

Ini disyaki memang strategi KEPARAT puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 ni nak MENGHALANG mana-mana ajensi persekutuan beli tanah IMDB tu yang mahu menjaga KEPENTINGAN, TANAH dan HAK Bumiputera di sana, yang memang makin TERHAKIS! Maka aku syak, inilah antara sebab UTAMA kenapa depa beriya nak MENJATUHkan IMDB dan YAB PM Islam/Melayu kita!

Kita sepatutnya JANGAN asyik DEFENSIF - tetapi pemimpin-pemimpin Islam/Melayu juga mesti asyik SERANG ("ATTACK")! Itulah strategi perang memanjang Barat/Zionis dan EJEN-EJEN depa dari puak si PENGGANAS ANTI-ISLAM/Melayu dari puaka PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO, sampaikan Dunia Islam yg. amat kaya minyak/gas- Thorium/Uranium (utk. pembuatan senjata NUKLEAR) boleh diJAJAH sewenangnya!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Ya kuasa Allah meliputi sekalian alam.Madey percayalah kamu akan ketentuanya.

Blog Archive