Sunday, July 12, 2015

Benarkah 1MDB Penyebab Nilai Ringgit Jatuh?

1. Ada yang kata kemelut 1MDB menyebabkan nilai ringgit jatuh. Benar kah? sedangkan nilai wang sesebuah negara jatuh, bukan kerana sesuatu urusniaga, melainkan jika berlaku krisis keyakinan.

2. Krisis keyakinan yang melanda negara sekarang ini, adalah ketidak telusan perbankan. Bank tidak mengamalkan kerahsian lagi. Akaun pendeposit dengan mudah dibocorkan, dan boleh bila-bila masa beredar di internet.

3. Para pelabur kehilangan keyakinan dengan perbankan negara, atas sebab itu, wang yang disimpan dalam negara yang berbentuk ringgit dibawa keluar, lalu berlaku penurunan permintaan terhadap ringgit. 

4. Hukum supply and demand, apabila demand menurun, maka harga akan turut turun, kerana supply yang ada tetap pada level yang sama.

5. Kemelut 1MDB menyebabkan berbagai pihak berlumba-lumba membocorkan berbagai maklumat, khususnya maklumat kewangan yang menyelubingi syarikat tersebut. Ramai yang mahu jadi juara supaya menjadi hero. Misalnya, maklumat yang dipegang oleh para pegawai bank termasuk bank negara berhubungan dengan akaun peribadi Perdana Menteri dan isterinya, dibocorkan demi konsumi rakyat dalam negara malah dunia untuk mengamit berbagai tohman dan persepsi.

6. Sebelum laporan Sementara Ketua Audit Negara berkaitan 1MDB dibentangkan, saban hari dikatakan bahawa wang pinjaman syarikat tersebut yang berjumlah RM41.8bilion telah lesap, namun selepas laporan Ketua Audit Negara diserahkan kepada PAC Parlimen, tiada tanda-tanda bahawa wang tersebut telah lesap.

7.Lihat bagaimana pihak yang mahukan DS Najib Razak meletakkan jawatan, mereka mengekalkan tempoh. Sebelumpun laporan Ketua Audit negara diserahkan kepada PAC, keluar pula laporan bahawa sejumlah RM2.6bilion yang dikatakan berasal daripada 1MDB telah dimasukkan ke akaun peribadi Perdana Menteri.

8. Rentetan keadaan ini, ramai pelabur atau yang mereka yang menyimpan wang di perbankan tempatan merasa tidak selamat, kerana maklumat perbankan mereka boleh sahaja dibocorkan, memandangkan akaun perdana menteripun boleh mereka bocorkan.

9. Sebenarnya, keterkaitan penurun nilai wang ringgit bermula sebaik sahaja isu 1MDB menjadi bualan, kerana berbagai maklumat syarikat tersebut dibocorkan melalui internat, khususnya Sarawak Reports. 

10. Pelabur terasa merasakan, akan tiba giliran mereka akan menjadi mangsa black mail, atas sebab itu, sebelum semua itu berlaku, adalah lebih baik mengeluarkan simpanan mereka di bank-bank tempatan dan membawa keluar.

11. Sebenarnya, penyebab nilai ringgit jatuh bukan kerana 1MDB, akan tetapi ketidak amanahan para pegawai bank tempatan termasuk para pegawai Bank negara.

7 comments:

Anonymous said...

Bukan kerana ketidakamanahan pegawai bank tempatan..tetapi kerana ketidakamanahan Perdana Menteri...

Anonymous said...

1MDB katanya adalah angsa yang bertelur mas. Mana mungkin ia menyebabkan nilai Ringgit jatuh. Ini semua adalah kerana 'fitnah' Mahathir. Itu yang mereka selalu kata.

Anonymous said...

1MDB yang menyebabkan ekonomi Grece runtuh, itu cerita yang sebenarnya...

Anonymous said...

Najib tu tidak bersih, tidak cekap dan tidak amanah, lebih mengharukan dia mengheret rakyat marhaen terjerumus ke dalam kancah ke blur anya.

Dia hidup boros dan mewah bersama isterinya, rakyat kena bail out dia.

Berhentilah Najib, apa susah sangat? Ikut macam pak kah takde rakyat marah dan meluat pada dia lagi. Hari ini Ada sesiapa kutuk pakkah lagi? Takde

Heean kenapa lembap sangat pemikiran PM kita sorang ni? Najib berhenti selesai masalah noktah.

Unknown said...

Pahlawan bugis pantang menyerah...haha..pantangnye aje....

Anonymous said...

OI si PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS-amat-KEPARAT ANTI-Islam/Melayu (punya PENAKUT jadi PENYAMAQ pula tu) memang puak KEPARAT GILABABI!lu punyak otak PENGGANAS aaahh...., itu mcm-si ANJING KURAP-manyak-NANAH si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!!

Yg. lu nak paksa YAB PM ISLAM/Melayu kami letak jawatan sewenangnya apasal - lu ingat kami MAJORITI dari BUMIPUTERA Islam/Melayu yang pilih YAB PM kami ni, KULI-KULI lu, oi si KEPARAT PENGGANAS-PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO!!

PI MAMPOS lu punya ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN/KANDANG PENGGANAS KAPIRDAJAL PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNORASIS-ejen Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH-no-1!!

Anonymous said...

BANGSA BUMIPUTERA Islam/Melayu mesti BERSATU, utk. MENENTANG habis-habisan puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 - yg. begitu galak tak habis-habis nak MENJATUHkan ISLAM; NEGARA ISLAM pusaka nenek moyang berzaman kita ini; DYMM Kesultanan Islam/Melayu kita sbg. PENJAGA Islam dan kaum Bumiputera, HAK dan IDENTITI Bumiputera Islam/Melayu kita, IMDB/MARA dll, YAB PM Islam/Melayu; DS Mohd. Najib Tun Razak kita serta isteri, DS Rosmah Mansor; dan LEGASI-amat-GEMILANG Ayahanda YAB PM, iaitu BAPA KEMERDEKAAN/BAPA PEMBANGUNAN BUMIPUTERA-no-1, Allahyarham YAB PM Tun Abdul Razak Hussein TERCINTA kita!!

IMDB, MARA, TABUNG HAJI, FELDA, UMNO dan mana-mana insitusi-instusi/pemimipin yg. menjaga HAK dan KEBAJIKAN Bumiputera terutamanya Bumiputera Islam/Melayu memang mahu di JAHANAMkan PENGGANAS-PENGGANAS ANTI-BUMIPUTERA Islam/Melayu dari si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO ini yang termasuk puak PENGGANAS PEMISAH Sabah/Sarawak, iaitu si KULI-rejim-rejim PENGGANAS Barat/NATO-ISrael/Zionis, yang memang nak MEMISAHkan Sabah/Sarawak yg- kaya minyak/gas, dari Malaysia dan diGABUNGkan dgn. SingaPORK-pusat-CIA-MI6/Mossad/NATO di Asia Tenggara - lihat di - http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009)!

Sebab itu kita mesti SELAMATkan PULAU PISANG kita yg. sungguh INDAH dan BESAR di JOHOR itu; dari diJAJAH sewenangnya SingaPORK-KEPARAT spt. Batu Puteh! Maka MENTERI PERTAHANAN, tolonglah CELIK dan TEGAS serta CEKAP sikit dlm. MEMPERTAHANkan KEDAULATAN NEGARA ISLAM kita ini!

Nek Tempoyak

Blog Archive