Latest News

Tun Dr Mahathir Dakwa Tanah Dibeli TH Dijual Dengan Kerugian?

1. Tulisan terbaru Tun Dr Mahathir melalui blog beliau chedet.cc pada Selesa 9 Jun, membawa dakwaan baru, kononnya tanah yang dibeli Tabung Haji Property seluas 1.6 hektar dengan harga pembelian RM188.5 juta dijual kepada Syarikat Indonesia dengan diskaun, ertinya THP mengalamai kerugian. Dengan kerugian tersebut, menurut Tun Mahathir, merupakan kerugian kepada para penyimpan lembaga yang mengurus jemaah haji Malaysia tersebut. Malangnya, beliau tidak menyebut berapa kerugian tersebut.

2. Melalui blog tersebut, mantan Perdana Menteri menulis, bahawa cadangan berjumpa empat mata dengan DS Najib, tidak akan dapat menyelesaikan kemelut 1MDB, kerana jawapan bukannya untuk beliau seorang akan tetapi kepada rakyat Malaysia.

3. Tun Dr Mahathir memberi cadangan atau padangan, hanya melalui jawapan betul, bahawa tiada wang yang hilang daripada RM42 bilion yang dipinjam yang boleh menjawab kemelut 1MDB.

4. Juga, melalui tulisan terbaru mantan Perdana Menteri itu, beliau mengemukakan beberapa pertanyaan atau persoalan baru, antaranya, mengapa syarikat tersebut perlu membayar cukai RM400 juta daripada wang yang dipinjam?

13 Responses to "Tun Dr Mahathir Dakwa Tanah Dibeli TH Dijual Dengan Kerugian?"

Anonymous said...

Tak habih lagi ka nyanyuk dia ni. eh bosan la. Orang dah jawab tanya lagi...sah pelupa nyanyuk ni.

Anonymous said...

2004 bila BN menang cemerlang dlm PRU Tun M kata kemenangan itu tak bagus untuk demokrasi. Kemudian bila keputusan merosot 2008 dia salahkan UMNO pulak.
Bila dapat tahu Tabung Haji beli tanah TRX dia keluar statement Tabung Haji perlu jual tanah ini kononnya untuk kepentingan penyimpan2. Ayatnya seperti pembangkang yg akan menyeret sentimen kononnya kepentingan rakyat. Bila TH buat keputusan jual pulak dia kata rugi .....

APA SEBENARNYA YANG ORANG TUA NI MAU????

"Mahathir ni seperti seorang pelajar cemerlang dalam sebuah sekolah. Dari pengetua hingga tukang kebun semua memujinya. Adakah sebagai pelajar yang dipuji dia boleh melanggar peraturan sekolah dengan sesuka hatinya?Adakah dia bebas menconteng dinding toilet? Adakah dia bebas pertikaikan arahan pengetua?

Dia telah di'lambung' dengan macam2 pujian hingga diwujudkan Institut Pemikiran Mahathir. Ini punca dia tidak dapat lagi menghormati pemikiran orang lain. Sesiapa yang menganalisis ucapan ringkasnya sebelum diarahkan berhenti oleh PDRM akan bertemu dengan jawapan ini.

Anonymous said...

Orang tua ni dah giler kuasa tahap kronik ni...makin tua, makin ketakutan tak sempat tengok anak dia memerintah ke?

Nampak sangat tujuan dia ni dah memang bukan nak menyelamatkan UMNO atau membela nasib orang Melayu. Tujuan dia satu jer..memang dah fokus untuk menjatuhkan Najib dan menaikkan anak dia atau sesiapa yang lain yang sanggup mengangkat anak dia. Pembangkang yang diketuai oleh puak cina DAP memang menyokong beliau sebab zaman beliau, cinapek2 memang kenyang habis sebab tu lah sekarang susah untuk Najib nak menyalurkan kekayaan kepada orang Melayu/Bumiputera. Bila nak cuba buat FGV, 1MDB, GST...semuanya cina tentang. Sekarang, orang tua bekas PM ni pulak menyahut seruan puak2 cina untuk menjatuhkan Najib.

NO MORE RESPECTING THIS OLD MAN!

Satu hari tak berlagak macam Malaysia ni dia yang punya, tak boleh ke?

Anonymous said...

Tun, Perwaja Steel dan MAS masa zaman Tun tu apa hal??? Francis Yeoh, Vincent Tan, Ananda Krishnan apa habar, sihat? Atau tengah lintang pukang sebab Najib tak bagi layanan istimewa?

TDM ni banyak membebel pasal cara orang menguruskan kerajaan. Cara Tun dulu adalah zaman PALING TIDAK TELUS dalam pemerintahan Malaysia! Rasuah berleluasa selama 22 tahun dibawah Tun!

Anonymous said...

Wekekeke..... jgn marah tun bebb.....

Dia x kisah ilang legasi asal org melayu balik ke umno dan umno trus perintah....

Pd budak2 yg bru kenal politik.... kene hadam betul2 apa yg tun ckp dan najib cakap...

Mereka sedang bermain politik peringkat tertinggi ni... peringkat transformasi.....

Sila bila perhatian pd mereka berdua....keh keh keh...

Anonymous said...

Tun kacau perancangan TH...sehingga terpaksa force selling... lepas tu Tun bising kenapa harga rendah...Anologynya.. Tun marah dan larang anak dia bermandi sungai tapi dalam kemudian Tun kesal dan salahkan anaknya tak pandai berenang..Lagi ..Tun larang anak perempuan dia kawin muda... Later years tun marah sebab anak dia tak nak mengandung cucu untuknya..rupanya kawin selepas monopouse.. Inilah terjadi dgn perkara sekeling Tun sekarang...siapa terikut ikut ..amat malang !

Anonymous said...

Rugi la pulak, hmmmmm,

Anonymous said...

Untuk itu kami minta Tabung haji ambil CEO baru,kalau dapat Mat salleh saja dapat selesai
masalah Tabung Haji. CEO melayu yang beli tanah 1MDB dgn harga mahal dan jual dengan Indon dgn murah.Harap CEO mat salleh dari USA, dapat tambah kouta haji malaysia. Kerana USA kawan baik Arab Suadi. Percayalah. dari 22ribu jemaah dapat jadi 70ribu jemaah .

Anonymous said...

tanah org tak buat jual beli...org usahakan supaya dapat manfaat! itu namanya berbudi pada tanah! Org cina cari duit byk2 agar dapat membeli tanah dari sekangkang kera sampai sebesar yg boleh....cuba anda teka siapa yg menjualnya??? orang melayu....paling best kepala paling besar tunjuk contoh!! choiiii

PemerhatiMuda said...

Tun semakin hambar serangannya sejak Jumaat lepas dia naik pentas secara 'haram'. Itupun diberikan masa hampir 20 minit..bukan untuk ajak audiences berfikir logik...tp dia yang berumur 90 itu menyerang peribadi Najib non-stop...
Kasihan sungguh..masih ada yang ikut tari menari dengan Tun M.

Kalau nak diungkit kisah bail-out berbillion zaman Tun M, akan mengamuklah orang-orang yang sangat sakit hati dengan Najib.. terutama di penyamun muflis bernama Khairuddin..

Cuna tanya Tun isu pembayaran RM1.2 billion kepada Ekran Berhad-taikun besar Cina- Thing Phek Khing..atas kegagalan Projek Bakun Hidro, yang menyebabkan kerajaan rugi besar.

Projek Bakun dipulihkan hanya di zaman Pak Lah, melalui Sarawak Hidro, dimana kroni-kroni besar Tun M dibuang.

Bagaiman pula dengan bail-out Konsortium Perkapalan Berhad-syarikat milik Mirzan anak Tun sehingga terpaksa di guna wang rakyat?

Bail Out MAS untuk menyelamatkan kroni besar Tun, Tajuddin Ramly yang berakhir dengan MAS rugu teruk dan begitu banyak wang dihabiskan untuk menyelamatkan sub-sub kroni pembekal dalam MAS..??

Kes PERWAJA Steel melibatkan akaun2 bank luar, sejak kematian Mendiang TS Eric Chia, kes tersebut ditutup sedangkan ada beberap bukti semasa perbicaraan yang menunjukkan Tun M turut subahat jua dalam salah urus kes tersebut.. sehingga TS Eric Chia yg berkerusi roda ketika perbicaraan telah memberikan satu 'hint' tentang arahan sebenar diterimanya.

Kes Memali.. satu tragedi berdarah yang melibatkan negeri Kedah, negeri Tun M, di mana Tun Musa Hitam dipersalahkan sedangkan ada 'arahan ghaib' dikeluarkan untuk menyerang bunuh Ibrahim Libya, selepas Tun Musa sebagai Menter KDN berikan arahan kpd IGP melalui operasi biasa.

Tun berada dalam negara ketika kejadian dan berpura-pura media melaporkan beliau ke China?

Belum di cerita penglibatan Abg Siti Hasmah Ali, yang melibatkan Tun jugak..
Fikir2lah..

1MDB diserang bertalu2 sebelum dibuktikan.. salah atau benar.. tapi Tun? kelakuan ganjil yang bersungguh2 telah menghukum Najib bersalah? Mahkamah mamak agaknya?

Anonymous said...

Kalau dah puas hati dengan jawapan 1MDB, sila diam. Ramai lagi orang yang masih tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan mengenai 1MDB. Mereka berkongsi pandangan mereka bersama Tun Mahathir.

Kalau setakat mengata orang lain nyanyok dan belajar tidak berapa pandai, diam sajalah.

Anonymous said...

Ada yg perkara yg dato sri najib tidak tunaikan yg diminta oleh Tun yg membuat Tun meroyan bangkitkan macam2 isu mencari kesalahan tadbir oleh dato najib. Tun bernasib baik semasa beliau menjadi P.M kemudahan I.T tidak ada kalau ada pun meati dikawal. Sepatutnya balik dari mengerjakan umrah mendekat diri kepada pencipta ini menjauhkan diri dgn terlibat hal hal keduniaan yg akan ditnggalkan bila2 masa.

Anonymous said...

DSN menjawab isu 1mDB meroyan-royan, selalu salah kenyataan berpusing-pusing.Dan suruh pula orang lain untuk menjawab bagi pihaknya. Sikap begini menunjukkan DSN tidak mempunyai sikap pemimpin yang bagus, senang diperkotak-katikkan drpd Ah Jib Gor sehingga menjadi kangkung. Yang perbezaan ketara antara 2 pemimpin ini adalah, Tun komited dengan matlamatnya manakala Ah Jib Gor kurang jelas apa matlamatnya. Yang pasti Najib akan tenggelam bersama labu-labunya.

Blog Archive