Latest News

Tidak Salah Tun Dr Mahathir Mengeritik

1. Tidak salah Tun Dr Mahathir mengeritik kepimpinan negara. Mengeritik ada dua tujuan- memperbaiki dan menghancurkan. Pada mulanya terlihat bahawa cara Tun mengeritik bermaksud memperbaiki, namun selepas itu menjurus kepada menghancurkan.

2. AYT pada mulanya dengan penuh minat bersetuju dengan beberapa pertanyaan dan kemuskilan Tun berkaitan dengan 1MDB, kerana sebagai rakyat biasa, mahu tahu juga pencapaian dan kemajuan syarikat gergasi milik Kementerian Kewangan tersebut. Jarang sekali, rakyat biasa mengetahui perjalanan sebenar satu syarikat yang dikendalikan agensi kerajaan khususnya urusan sehariannya.

3. Faktor penarik kepada 1MDB adalah, bagaimana sebuah syarikat yang bermodalkan RM1juta, dalam masa 5 tahun boleh mengumpul hutang RM42bilion, 42 kali ganda modal asal.

4. Tun M dalam menyusun pertanyaan beliau berkaitan syarikat tersebut, lama ke lamaan bukan lagi bertanya, sebaliknya pertanyaan bertukar kepada menuduh. Menuduh bahawa RM27 bilion daripada pinjaman tersebut telah lenyap. Angka-angka yang diberikan kononnya, bagaimana wang diguna tidak dipercayai. 

5. Berbagai dakwaan, khususnya pembelian IPP yang berjumlah RM18 bilion. Menurut pengeritik, bahawa melalui pembelian tersebut, sekurang-kurangnya RM3bilion terlebih bayar kepada pemilik IPP tersebut. Sebagai contoh pembelian Genting Senayan pada oktober 2012 berjumlah RM2.3bilion, namun menurut laporan Genting, syarikat tersebut mendapat keuntungan RM1.9 bilion daripada transksi tersebut, ertinya nilai sebenarnya IPP tersebut hanya RM400juta. Melalui pembelian tersebut ertinya 1MDB terlebih bayar RM1.9 bilion yang dilaporkan sebagai keuntungan penjual.

6. Kini timbul dakwaan, bahawa lebihan bayaran tersebut konon dibayar berbentuk "kick back" bagi maksud pembiayaan pilihanraya Tahun 2013. Dakwaan ini, semakin mengundang persepsi, bahawa memang berlaku "kong ka likong" dalam urus niaga 1MDB. Mungkin, urusniaga Powertek, Jimah akan menyusul, kerana IPP tersebut sebenarnya akan tamat tempoh sebelum dibeli. Persoalan juga timbul, kenapa 1MDB sanggup mengambil alih tanggungan hutang RM6bilion?

7. Jika Tun M terus sahaja menumpukan pertanyaan dan kritikan berkaitan 1MDB, AYT akan terus mempercayai bahawa memang tujuan mantan PM itu mahu memperbetulkan keadaan demi rakyat dan negara. Namun, apabila kritikan beliau merebak kepada masalah peribadi, termasuk isu pembunuhan Altantuya yang telah diputuskan mahkamah, juga mengikut rentak pembangkang menjadikan Datin Rosmah sebagai alasan untuk meminta DS Najib melepaskan jawatan, AYT terfikir, Tun M mempunyai agenda untuk menjatuhkan Najib, bukan lagi membuat teguran untuk kebaikan rakyat dan negara.

8. Kini, Tun M mempergunakan media asing termasuk New York Times, di mana surat khabar itu dari dahulu kala mempunyai agenda untuk menghancur sesebuah negara yang dipimpin orang islam. Tun juga terpalit mempercayai laporan Sarawak Reports, di mana sebelum ini dibidas oleh beliau.

9. Kumpulan Tun bagi memberi tekanan kepada DS Najib meletakkan jawatan tidak lagi mengira keududukan seseorang- janji, orang tersebut sanggup menghentam Najib. Sebagai contoh semasa perjumpaan KAMY MAHATHIR pada malam Khamis lalu, perjumpaan facebooker yang dikatakan perjumpaan tertutup dan atas jemputan yang meliputi peserta daripada seluruh negara termasuk daripada Sabah dan Sarawak, salah seorang yang bercakap adalah seorang "conman" daripada Sabah. klik disini penipuan kedua klik Ternampak sangat bahawa kumpulan Tun M sudah desperado menggalas sokongan, tanpa mengira latar belakang seseorang. 

48 Responses to "Tidak Salah Tun Dr Mahathir Mengeritik"

Anonymous said...

Tak salah kalau Tun masih siuman....TAPI....Tun dah mabuk kuasa!!!!! Kritikan Tun tak boleh pakai. Tun meroyan macam orang gila!
Semenjak kematian Lee Kuan Yew, Tun dah macam jadi tak tentu arah.

Kesian Tun Siti Hasmah. Kesian Mukhriz. :(

kiasfansuri said...

setuju

Anonymous said...

Tak salah pun kalo najib letak jawatan..bukannyer berdosa..yg meroyan ialah barua najib di buletin utama tv3...

Anonymous said...

TDM tertipu dan dipergunakan oleh orang2 disekelilingnya. Sungguh zalim mereka tu. Apa pun persoalan Tun tu kebanyakannya dah dijawab termasuk diNYT yg diberikan surat terbuka oleh Anifah Aman. Diharap x de lagi soalan kerana semakin banyak soalan nampak semakin merapu.

Anonymous said...

Kalau awal-awal lagi najib jawab pertanyaan tun, tentu krisis tak sampai ke peringkat ini.
Kemusykilan mula timbul apabila Khairudin yg membuat laporan polis terhadap 1mdb sebaliknya menjadi mangsa pihak berkuasa bila dia pulak yg disiasat, diisytiharkan muflis dan dituduh membersihkan wang haram serta membiayai aktiviti pengganas !
Walaupun akhirnya mahkamah mendapati beliau sebenarnya tidakpun muflis.

Ternampak seolah-olah pihak berkuasa [najib] sengaja mahu menutup mulut sesiapa dari mendedahkan sebarang salahlaku dalam aktivi 1mdb.

Pertanyaan tun tidak diberi jawapan yg tepat sebaliknya tun pulak yg diserang hingga nak dihapuskan segala legasinya. Memang sepatutnyalah orang tua tu mengamuk !

Rakyat jelata memerhatikan keadaan ini. Dan simpati serta sokongan kpd perjuangan tun datang mencurah-curah. Tindak tanduk najib menggambarkan bahawa beliau panik bila diasak dgn isu 1mdb ini, sebab itu jawapan yg diberikan diparlimen dipinda-pinda sesukahati.

Selagi najib tidak bersikap telus dan terus,..running to hide, selagi itulah rakyat bersama tun mahathir akan terus mengasak pahlawan bogey tersebut !!

Anonymous said...

Mengkritik memang tak salah,org lain pun boleh kritik juga.Cuma salah bila kita kritik dgn modal yg tak betul atau dgn kata lain fitnah,kemudian minta pula orang ikut telunjuk kita,seolah-olah kita sorang lebih besar dari rakyat yg ramai,atau sistem yg dah sedia ada.Itu bukan kritik nama nya tapi sombong ,gila kuasa dan tk sedar diri.Dulu -dulu saya masih ingat ada Laman Mahafiraun yg kuat mehentam org tertentu,sekarang saya faham apa maksud laman tersebut.

Anonymous said...

anon 15:56,

Kalau nak tahu rakyat bersama Mahahtir atau tidak bertandinglah ,ianya terbuka kepada beliau utk bersaing dgn PM Najib.Jangan cakap je.

gabenor johor said...

Dan x salah kalu kedua2 bermaaf maafan di bulan ramadhan yg mulia ini..jangan diungkit kisah lama dan berpegang pd sumpah janji bahawa bila bersara dari kerajaan tidak akan mencampuri urusan kerajaan dan yg ambil tampuk kepimpinan pula uruslah kerajaan dgn lebih baik lg tanpa mengikut telunjuk pemimpin yg terdahulu..zaman telah berubah

Anonymous said...

Yg dok bercakap pendekar, pahlawan bagai, darah bukan sebarang la ..itu najib!!!..
Kali ader pilihanraya kat selangor..kite tengok umno pumpunan najib bole menang tak ..takut bungkus terus jer!!.. undi da menyusut 47% pun nak bongkak lagi!!

Anonymous said...

Ini lah perangai Tun sebenarnya, dia memang bersikap dictator sejak pemerintahan dia dulu pun. Kita wujud di zaman dia, namun sebahagian nya memang betul pada waktu itu.. kini dah bersara dia masih terbawa2 sikap lama hingga menjatuhkan Pak Lah yg tak berdosa... sekarang ni DS Najib yg nak dibenamkan. Pasal ape, semua orang kena ikut cakap dia betul tak betul bukan perkara pokok. Dulu kita ingat Anwar je yg minta tolong negara kafir untuk jatuh kan negara Islam (Malaysia).. kini Tun... Jadi Tun dan Anwar lebih kurang sama je meletakkan matlamat peribadi melebihi rakyat... krne klu pasal rakyat Tun hanya komen hal 1MBD, tapi hal Altantuya dan Rosmah yang merupakan peribadi pun Tun pertikaikan.

Anonymous said...

Masalahnya sekarang ini, keadaan menjadi makin teruk. 1MDB bukan setakat menjadi makin parah dan tenat, malahan telah menyebabkan badan berkanun negara yang ada wang seperti KWSP, KWAP, Tabung Haji, malahan GLC seperti TNB juga menjadi mangsa Najib dan kuncu-kuncu yang menggunakan dana dari agensi-agensi berkenaan untuk bail out 1MDB ini masalahnya.

1MDB memerlukan hampir RM 6.7 juta sehari, bersamaan RM 200 juta sebulan, bersamaan RM 2.4 bilion setahun untuk selesaikan faedah tahunan kepada bank terhadap pinjaman berjumlah RM 42 bilion dan kini dah mencecah sekurang-kurangnya RM 45 bilion dan jumlah ini akan meningkat kerana 1MDB tidak mampu nak selesaikan faedah bank pun.

Bagaimanakah 1MDB nak dapatkan RM 6.7 juta sehari, bersamaan RM 200 juta sebulan, bersamaan RM 2.4 bilion setahun untuk hanya selesaikan faedah bank bagi tempoh satu tahun? Tak ada cara, Najib akan gunakan GLC, badan berkanun negara yang ada wang seperti yang saya nyatakan diatas untuk beli aset 1MDB yang dah jatuh harga dengan harga yang mahal.

KWSP dah buat pelaburan dengan 1MDB dengan jumlah sebanyak sekurang-kurangnya RM 5.4 bilion. Kemudian KWAP buat pelaburan dengan kos sekurang-kurangnya RM 1.2 bilion. Malahan Tabung Haji beli tanah berkeluasan 1.56 ekar dengan harga RM 188.5 juta sedangkan 1MDB dapatkan tanah itu dari kerajaan dengan harga RM 4 juta sahaja, malahan tanah berkenaan kononnnya nak dibuat pusat komersil bumiputera, tapi sekarang ni dengan syarikat asing dari Indon, dari Dubai pun dah menguasai tanah di TRX itu, apa cerita ini semua?

Malahan terkini TNB akan membeli ekuiti dalam stesen janakuasa elektrik Jimah, harganya tak tau lagi. Alasannya adalah untuk mengelakkan kenaikan tarif elektrik sedangkan Najib dan kuncu-kuncu serta pecacai Najib sebelum ini mengatakan tujuan 1MDB beli stesen janakuasa itu adalah untuk menurunkan tarif elektrik, pasal apa pula sampai perlu dijual kepada TNB dengan alasan nak mengelakkan kenaikan tarif elektrik pula? Kita mau tahu jugalah apakah pembelian ekuiti stesen janakuasa elektrik Jimah dari 1MDB itu mengikut harga pasaran atau lebih dari harga pasaran dan berapakah kos yang akan terlibat pula kelak.

Najib dah tak ada jawapan bagaimana nak langsaikan hutang RM 45 bilion dan faedah tahunan bank berjumlah RM 2.4 bilion setahun melainkan hanya dengan mempergunakan agensi kerajaan yang ada wang, badan berkanun yang ada wang, GLC serta pilihan terakhir perbendaharaan negara serta Rizab Antarabangsa Malaysia akan digunakan untuk bayar hutang piutang 1MDB itu. Kerana 1MDB dah tak ada cara nak selesaikan hutangnya, berniaga rugi, ada aset bukannya dijana untuk buat untung, tapi dijual pula. Akhirnya isu yang hanya dalam 1MDB dah melarat kepada agensi kerajaan yang lain, badan berkanun, serta GLC malahan akan merebak kepada struktur ekonomi negara jika perkara ini dibiarkan berterusan.

Anonymous said...

Tun Dr. Mahathir bukannya masuk campur atau nak mencampuri urusan kerajaan, tetapi kalau orang-orang tertentu dalam kerajaan, hatta Perdana Menteri sekarang ini iaitu Najib pun melakukan kesalahan, maka menjadi tanggungjawab bukan setakat Tun Dr. Mahathir, tetapi semua rakyat Malaysia untuk membuat teguran, kalau makin degil dan membuat makin banyak kerosakkan dibuat, maka perlu dikenakan tindakanlah orang macam itu.

Apa yang dikritik oleh Tun Dr. Mahathir adalah melibatkan kepentingan awam, kepentingan rakyat Malaysia, kelangsungan negara Malaysia, bukannya suka-suka. Kepada pengampu Najib, sila gunakan otak anda berfikir dengan betul, jangan mengampu membuta tuli hinggakan negara nak hancur pun kamu masih suka lagi.

Sedarlah semua.

Anonymous said...

Kurang ajar betul si penjilat batang perawan bugils tu, kutuk Tun Mahathir, boleh aje, tapi menuduh seorang negarawan yang diiktiraf dunia keseluruhannya, bukan oleh dunia buigis. HIngga tahap menjatuhkan maruah dan menyindir kaum keluarga beliau sangat tidak wajar.. Ingatlah wahai perawan bugils selagi anda tidak mengawal tingkah laku jahat anak belukang anda, maka semakin buruklah diri anda di mata kami ahli Umno yang masih setia kepada kegagahan Umno yang anda sendiri telah rosakkan demi kepentingan diri.

Glory Chilly said...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

Maklumat peminjam:

Nama Penuh: _______________
Negara: __________________
Jantina: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor Telefon: ________
Puan Glory

zethro said...

Salam tuan blog,

Sedikit pembetulan di sini supaya kita semua jelas.

"3. Faktor penarik kepada 1MDB adalah, bagaimana sebuah syarikat yang bermodalkan RM1juta, dalam masa 5 tahun boleh mengumpul hutang RM42bilion, 42 kali ganda modal asal."

42billion jika dibahagi sama 1juta bersamaan 42,000(42,000,000,000/1,000,000 = 42,000)

Maknanya di sini 1MDB mempunyai hutang 42,000 kali ganda drp modal berbayar syarikat tersebut sebanyak RM1juta.

Soalnya di sini, bagaimana syarikat ini dibenarkan membuat hutang sebegitu byk dlm tempoh hanya 5 tahun walhal sekiranya kita membuka syarikat sdn bhd bermodal bayar RM500,000, amat sukar utk membuat pinjaman lebih drp RM10juta(10,000,000/500,000 = 20) bersamaan 20 kali ganda sahaja drp modal berbayar syarikat. Sedangkan 20 kali ganda pun sukar diberikan, bagaimana pula 42,000 kali ganda boleh diberikan pula. Wow, mmg 1MDB ni syarikat mega ajaib la.

Anonymous said...

Saudara zethro, bukan setakat 1MDB ni berhutang sampai 42,000 kali ganda, malahan faedah kepada bank pun kalau mengikut harian, sebanyak 6.7 kali ganda dari jumlah modal berbayar.

Memang tahap setan gondol betul 1MDB ni, faedah bank yang kena bayar kalau ikut hari pun samapi 6.7 kali ganda dari jumlah modal berbayar, kalau ikut bulanan 200 kali ganda dari jumlah modal berbayar, kalau ikut tahunan, 2,400 kali ganda dari jumlah modal berbayar.

Modal berbayar penubuhan 1MDB hanyalah RM 1 juta.

Hutang 1MDB RM 42 bilion.

Faedah bank setahun RM 2.4 bilion.

Faedah bank kalau sebulan RM 200 juta.

Faeah bank kalau sehari RM 6.7 juta.

Saya tak tahulah bagaimanakah pengurusan atasan 1MDB boleh berfikir bukan di luar kotak, tetapi diluar pemikiran manusia yang waras sedemikian rupa.

Tanyalah mana-mana pakar ekonomi di seluruh dunia pun, 1MDB tak akan mampu untuk bukan setakat nak bayar hutang pokok, nak bayar faedah bank secara tahunan pun mereka tak mampu kerana 1MDB hanya kerugian sejak di awal penubuhannya hingga kini, kemudian asyik berhutang lagi, kononnya pelaburan dari luar, pelaburan jadah apa kalau diberikan pelaburan sebanyak USD 1 bilion, tetapi USD 975 juta bersamaan 97.5% dari pelaburan itu digunakan untuk bayar hutang, tapi hutang tak selesai-selesai juga, pelaburan jenis apakah ini?

Mana-mana pakar ekonomi pun akan angkat tangan dengan isu 1MDB ini kerana 1MDB tidak akan dapat menyelesaikan masalahnya, malahan tindakan Najib dan kuncu-kuncu kini bukan lagi nak pulihkan 1MDB, tapi nak melingkupkan GLC, badan berkanun serta menjahanamkan ekonomi negara dengan menggunakan dana dari GLC seperti TNB yang dipaksa beli stesen janakuasa Jimah, entah berapa TNB kena bayar pun tak tahulah, tetapi diyakini itu adalah pelaburan yang akan merugikan TNB sendiri kerana stesen janakuasa milik 1MDB sekarang ini penuh dengan masalah demi masalah. Malahan stesen janakuasa TNB itu sendiri dibeli melebihi harga pasaran.


Saya mencabar mana-mana juak-juak Najib termasuk Blogger Apa Yang Tersirat ini, sila berikan formula atau justifikasi atau apa sahaja kaedah yang tidak menggunakan dana awam untuk paling kurang membayar faedah tahunan hutang 1MDB yang kalau kira ikut hari hampir RM 6.7 juta, kalau kita ikut bulan lebih kurang RM 200 juta, kalau kira ikut tahun, jumlahnya paling kurang RM 2.4 bilion, sila beri jawapan dan huraiannya.

Jangan asyik nak menyalahkan Tun Dr. Mahathir sahaja, kerana Tun Dr. Mahathir bertindak untuk menyelamatkan negara dan rakyat.

Anonymous said...

1MDB boleh menghancurkan ekonomi Malaysia, juak-juak Najib termasuklah blogger Apa Yang Tersirat ini masih tak sedar diri.

Najib dah hilang arah tujuan, 1MDB yang tenat itu kini dah melarat kepada agensi kerajaan dan GLC dan tak lama lagi akan melarat kepada ekonomi Malaysia.

Sedarlah bahawa berbelas juta pekerja swasta dan hampir 2 juta pekerja sektor awam berhadapan dengan risiko kemusnahan ekonomi yang akan menjejaskan mata pencarian serta kehidupan harian mereka jika Najib meneruskan cara-cara pelingkup dia nak bail out 1MDB ini.

Sudah tak ada cara lain, UMNO perlu memecat Najib, Barisan Nasional perlu membuat undi tidak percaya kepada Najib di Parlimen supaya Najib dipecat oleh YDP Agong dari jawatan Perdana Menteri.

Berpuluh bilion ringgit wang negara terpaksa dikorbankan untuk bayar hutang 1MDB, rakyat akan kerugian berjuta-juta projek pembangunan kerana wang yang sepatutnya buat berjuta-juta projek pembangunan itu terpaksa digunakan untuk bayar hutang 1MDB sebelum negara mengalami krisis ekonomi yang lebih dahsyat.

UMNO dan Barisan Nasional akan menanggung malu yang sangat teruk dan dahsyat akibat perbuatan ini. Tetapi sedarlah semua bahawa UMNO dan Barisan Nasional bukan dalang kepada semua masalah ini, kerana dalang sebenarnya adalah Najib dan beberapa orang kuncunya yang menjadi petualang menggunakan UMNO dan Barisan Nasional untuk kegiatan buruk mereka itu.

Sedarlah ketua-ketua bahagian dan pimpinan atasan dan bawahan UMNO dan Barisan Nasional sekalian, sedarlah bahawa Najib bukan sahaja akan menghancurkan ekonomi Malaysia, tetapi maruah UMNO dan maruah Barisan Nasional akan tercalar dengan teruknya disebabkan perbuatan salah laku oleh Najib dan kuncu-kuncunya yang berselindung di sebalik UMNO dan Barisan Nasional selama ini.

Harapnya rakyat rasional dan tidak meletakkan kesalahan kepada UMNO dan Barisan Nasional kerana UMNO dan Barisan Nasioal tak bersalah dalam isu ini, yang menjadi dalang dan perosak adalah Najib dan kuncu-kuncunya.

Oleh itu, UMNO serta parti-parti komponen Barisan Nasional semua perlu mengambil tindakan tegas dan segera untuk menyingkirkan Najib dan kuncu-kuncu serta membuat laporan polis untuk mengheret Najib ke muka pengadilan untuk menerima hukuman atas perbuatan keji dan melampaunya ini. Sedarlah, walaupun sekarang nasi dah jadi bubur, paling kurang boleh makan lagi, jangan sampai nasi dah jadi abu, periuk dah cair terbakar, dapur dah rentung terbakar baru nak sedar, semuanya dah tak guna masa itu, bertindaklah sebelum terlewat selagi masa masih ada untuk selamatkan UMNO dan Barisan Nasional.

Selamatkan UMNO dan Barisan Nasional, Tumbangkan Najib dan Kuncu-Kuncu, Heret Najib dan Kuncu-Kuncu ke Mahkamah dan ke Penjara! Hidup Barisan Nasional! Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

Anonymous said...

Kalau rasa Tun M salah, tangkap aje dan bicara, ni nampak sangat Najib nak sembunyi sesuatu? Namewee kurang ajar pun ada Menteri boleh pujuk dan bela.

Anonymous said...

Setelah membaca jawapan2 mengenai 1MDB ni, ia sebenarnya bagus untuk negara. Segala persoalan juga nyata x tepat kerana bersandarkan emosi, fitnah dan persepsi negatif sahaja tanpa melihat kepada aspet yg positif. IPP memang diperlukan oleh TNB dan negara untuk jana elektrik. Hutang untuk beli aset itu perkara biasa lebih2 lagi dalam perniagaan. Cuba awak tanya company2 Cina dan Antarabangsa tu, kebanyakannya di bina atas hutang. Malah ada juga company dengan bermodalkan rm2 tapi membuat projek berjuta2 berasaskan hutang. Yg penting ialah pengurusan yg berkesan. Saya juga positif langkah2 yg diambil mampu menyelesaikan kecairan 1MDB. Saya juga positif 1MDB akan berjaya dengan projek2nya yang sebenarnya milik kerajaan dan rakyat.

Anonymous said...

Kalau berhutang tapi tidak dapat menjana pendapatan melebihi interest hutang dan running cost tu namanya business Ali Baba .ngok......mereka bijak menipu dari berniaga.....

Anonymous said...

rasanya yang kata pada orang lain "ngok".ni..golongan yang rugi,dunia dan akhirat.

Anonymous said...

Saya pernah berniaga kecil2an. Kalau setakat beberapa tahun x untung tu biasa kerana nak cover balik modal atau pinjaman. Ini kan pula 1MDB. Ia perniagaan besar yg mensasarkan jangka panjang. Tapi melalui unjuran yg di buat 1MDB, inashallah ia akan unung dan rakyat akan mendapat faedahnya. Setakat ini faedah yg rakyat telah rasai ialah tariff elektrik yng dapat dikekalkan rendah dan keuntungan yg dapat dijana oleh TNB, yg mana sebelum ini difahamkan TNB sukar untung kerana subsidi elektrik dari petronas rm19 bilion setahun dibayar kepada IPP swasta sejak zaman Tun.

Anonymous said...

Mengenai 1MDB boleh menghancurkan ekononi ni lebih kepada auta dari fakta dan menunjukkan tahap pengkritik itu sendiri. Saya baru baca maklumat yg menyatakan pertumbuhan ekonomi lebih 4% setahun berbanding eropah di bawah paras 2% yg bermakna Malaysia lebih baik dari eropah. Justeru di mana lojiknya 1MDB bolek menghancurkan ekonomi kecuali ia ditadbir oleh orang yg x cekap. Tapi inshallah pengurusan yg ada ni cekap.

Anonymous said...

Hutang 42 bilion, aset 52 bilion. Siapa yg bongok?

Anonymous said...

Anon 21 June 2015 at 12:54, 1MDB bagus untuk negara apanya? Sekarang ni pun 1MDB dah jadi liabiliti yang sangat teruk kepada negara dan rakyat.

Hutang beli aset kononnya perkara biasa, tapi hutang sampai wang lesap tak dijawap tu pasal apa?

Anon 21 June 2015 at 13:45

Masalahnya 1MDB ini rugi memanjang, malahan stesen janakuasa elektrik Jimah Timur yang sedang dibina itu pun bermasalah, sampai perlu lanjutan masa lebih kurang setahun, bayagnkan berapa banyak kerugian yang ditanggung? Berdasarkan perkiraan, lebih kurang RM 1 bilion akan kerugian akibat kelewatan itu, untung jadah apanya?

Malahan pasal interes, kau bayar interest tu berapa ringgit sangat, tapi 1MDB ni perlukan sehari RM 6.7 juta, sebulan RM 200 juta, setahun RM 2.4 bilion, kalau dengan projek stesen janakuasa elektrik Jimah Timur itu pun akan kerugian hampir RM 1 bilion lagi, macam mana 1MDB nak selesaikan isu ini? Sebab itulah Najib paksa TNB beli stesen Janakuasa Elektrik Jimah itu, kononnya untuk elakkan kos elektrik naik, tapi sebelum ini 1MDB kata mereka beli stesen janakuasa sebab nak turunkan tarif elektrik, apa punya putar alam da...

Anon 21 June 2015 at 13:59, masalahnya 1MDB ini berhutang sampai tak mampu nak bayar, faedah bank pun tak mampu nak bayar, apatah lagi hutang pokok berjumlah sekarang ini sekurang-kurangnya RM 45 bilion, faedah bank sehari sahaja pun perlukan RM 6.7 juta, sebulan RM 200 juta, setahun RM 2.4 bilion, malahan 1MDB hanya kerugian sejak penubuhannya.

1MDB boleh hancurkan ekonomi Malaysia bila banyak dana awam seperti KWSP, KWAP, digunakan untuk kononnya 'pelaburan' dalam 1MDB sedangkan wang itu digunakan untuk bayar hutang-hutang 1MDB, operasi 1MDB masih lagi rugi, malahan kerana tak cukup 'pelaburan' dari KWAP dan KWSP, ambik pula 'pelaburan' dari dana Tabung Haji, kononnya dah ada 3 pembeli yang boleh beri untung kepada pembelian tanah oleh Tabung Haji itu, tapi hingga kini tanah tersebut tak terjual, apa cerita? Kerana tak dapat lagi nak bayar hutang, malahan pembinaan stesen janakuasa elektrik Jimah Timur pun bermasalah, daripada siap pada tahun 2018 dah jadi lewat hingga jangkaan kepada tahun 2019, kos kerugian dianggarkan hampir RM 1 bilion, maka dipaksa TNB 'melabur' dengan 'membeli' ekuiti dalam stesen janakuasa itu, sedangkan stesen janakuasa itu pun tak siap lagi, malahan bermasalah dari segi projek pembinaannya, maka yang menjadi mangsa adalah TNB yang terpaksa menanggung kerugian dari 'pelaburan terlebih pandai' itu.

Anon 21 June 2015 at 14:23, hutang 1MDB memang RM 42 bilion, tapi kini bila dah ada hutang-hutang baharu, dah mencecah sekurang-kurangnya RM 45 bilion, ditambah lagi dengan kadar faedah bank. Aset 1MDB memang RM 52 bilion, tetapi seperti aset tanah di TRX tidak pun dibeli dengan harga RM 11 bilion sebagaimana laporan dalam penyata imbangan 1MDB, kerana tanah di TRX itu dibeli dengan harga RM 230 juta sahaja, maka di manakah baki berbilion-bilion itu? Nilai tanah di TRX ikut penyata imbangan 1MDB RM 11 bilion, tetapi kos belian RM 230 juta sahaja, manakah bakinya? Sekarang terserlah kau yang bongok, Najib dan kuncu-kuncu menyonglap wang hutang 1MDB pun kau masih boleh sokong lagi.

Sedarlah diri.

Anonymous said...

"Namun, apabila kritikan beliau merebak kepada masalah peribadi, termasuk isu pembunuhan Altantuya yang telah diputuskan mahkamah"

Masalah peribadi

1.Bagainanakah ianya masalah peribadi apabila nyawa anggota polis bakal ke tali gantung? Adakah AYT bersetuju bahawa sirul dan azilah ini mengikut arahan ditambah dengan janji mendapat habuan hasil kerja ini?
2.tidak ada sesiapapun mempertikaikan bahawa sirul dan azilah bunuh altantuya.
3.pertanyaan tun adalah siapa beri arahan?
4.tun tidak pernah menuduh najib atau rosmah beri arahan, ada AYT baca mana2 kenyataan Tun mengaitkan najib atau rosmah beri arahan?
5.Boleh AYT terangkan mewakili pihak najib siapakah yg beri arahan? Kenapa yg beri arahan tidak dikenakan hukuman yg setimpal jika sirul dan azilah dihukum gantung? Adakah ianya satu keadilan?

Anonymous said...

"Kini, Tun M mempergunakan media asing termasuk New York Times,"

1 Bukankah najib juga menggunakan media asing untuk menaikkan nama pentadbiran nya?
2 perlu diingatkan, media asing ini yg terlebih dahulu meminta komen Tun dan adakah AYT berharap Tun akan memuji Najib?
3.jika sarawak report tidak mempunyai fakta kenapa najib tidak menyaman SR ? adakah kerana najib takut rahsia2 nya pula yg terbongkar terburai di depan hakim?

Anonymous said...

"Kumpulan Tun bagi memberi tekanan kepada DS Najib meletakkan jawatan"

1.Apakah kehebatan dan jasa yg telah najib berikan kepada alif ba ta? Boleh AYT terangkan?
2.mengapa Najib tidak letak jawatan sedangkan majoriti rakyat tidak mahu beliau menjadi PM?
3.Bukankah jika najib letak jawatan sudah pasti rakyat akan kembali menyokong UMNO dan BN?
4.tidak adakah penganti atau calon yg berkelayakan untuk menggantikan Najib? Selain muhyidin ada ramai lagi calon diluar sana.
5.jika najib berfikiran rasional, sayangkan alifbata, tidak tergila gila jawatan yg dipegangnya maka najib boleh melakukan yg terbaik untuk dirinya dan alif ba ta

Anonymous said...

Negara ni mempunyai pakar2 ekonomi yg bertauliah. x de pun kata apa2 fasal ekonomi buruk. Yg kata ekonomi buruk tu cuma andaian dan fitnah je. Pertumbuhan ekonomi baik, KDND pun baik. Kejap tadi saya baca FELDA bayar zakat berjuta2. Bank Rakyat pula nak kembang ke Indon. TNB kata pengambilalihan IPP x de hal pun. Pakar2 internet je yg spin cerita kata x baik. Busuknya hati kau orang.

Anonymous said...

Pencari Pinjaman Dear

Adakah anda dalam mana-mana keadaan masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri? Ini syarikat pinjaman telah ditubuhkan oleh pertubuhan-pertubuhan hak asasi manusia di seluruh dunia dengan semata-mata untuk membantu orang-orang miskin dan orang-orang yang mengalami masalah kewangan hidup. Jika anda ingin mendapatkan pinjaman, memohon sekarang untuk pinjaman, kembali kepada kami dengan butiran di bawah e-mel: elenanino05@gmail.com

nama:
Jumlah pinjaman yang diperlukan:
Pinjaman Duration:
Nombor telefon:

Terima kasih dan Tuhan memberkati
KEYAKINAN
Puan Elena

Osayande Franklin said...

Hello,
Semua orang sedang gembira memberi kesaksian besar saya tentang bagaimana saya mendapat jumlah pinjaman keinginan saya dari Encik Franklin Osayande Scott Pinjaman Syarikat, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk memberitahu dunia tahu keseluruhan ini, Am Puan Ann Maxwell dari Amerika Syarikat, saya mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan sendiri bagi menyokong suami saya mengenai perbelanjaan anak-anak jadi saya pergi dalam talian mencari pinjaman ketika saya terserempak dengan beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan scammed diri sedikit wang saya di proses masa saya mendapat keliru i tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi kerana wang kecil i telah mempunyai dengan saya telah diambil oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil diri mereka pemberi pinjaman pinjaman sebenar, Maka pada hari setia sebagai i telah melayari internet mencari pekerjaan i terserempak beberapa testimoni mengulas mengenai forum itu oleh salah Encik Andrew Fred dan Puan Monica Luis bagaimana mereka menerima pinjaman mereka daripada Encik Franklin Osayande Scott Pinjaman Syarikat Email: franklinosayandescott@gmail.com Jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya mesti memberi ujian ini kerana i begitu takut mengenai apa yang pemberi pinjaman yang lain telah melakukan kepada saya, Jadi saya pergi ke hadapan mengambil alamat E-mel peribadinya yang di orang-orang komen di forum ini jadi saya menghubungi beliau memaklumkan bahawa saya telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka daripada syarikat, Encik Andrew Fred dan Puan Monica Luis, Oleh itu, apabila dia mendengar bahawa beliau gembira tentang itu, Maka beliau memberi jaminan saya bahawa saya dalam syarikat yang betul di mana saya boleh menerima jumlah pinjaman keinginan saya, Mereka memberikan saya pinjaman peminjam borang permohonan untuk mengisi dan kembali, saya semua itu, kepada mereka semua maklumat yang perlu saya adalah mengenai saya, Jadi saya telah diberi terma dan syarat syarikat mereka semuanya berjalan dengan lancar tanpa sebarang kelewatan, dalam tidak kurang daripada 24 jam saya telah dimaklumkan bahawa pinjaman saya jumlah sah € 6.000.000 telah didaftarkan dan diluluskan oleh lembaga pinjaman mereka pemegang amanah, Jadi pada proses masa i begitu gembira apabila mereka memberitahu saya saya perlu menghantar mereka oleh perbankan butiran, Tapi i sedikit ragu-ragu untuk melakukannya jadi saya berkata saya mempunyai kepercayaan dan percaya bagi pemberi pinjaman ini memanggil Encik Franklin Osayande Scott, saya memberikan mereka dengan akaun bank begitu menghairankan saya menerima dan amaran dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 6.000.000 € oleh Encik Franklin Osayande Scott, WOW .. i hampir pengsan, Jadi saya segera menghantar e-mel kepadanya bahawa saya mempunyai menerima pinjaman saya berjaya, Jadi saudara kita yang kekasih dan perempuan di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen saya akan menasihati anda untuk sila hubungi Encik Franklin Osayande Scott dengan ini sama FACEBOOK: Franklin Osayande Scott , E-mail: franklinosayandescott@gmail.com dan saya tahu dia juga akan membantu anda dengan jumlah pinjaman keinginan anda baik-baik saja, E-mereka hari ini dan anda akan senang anda lakukan.

Glory Chilly said...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

Maklumat peminjam:

Nama Penuh: _______________
Negara: __________________
Seks: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor Telefon Bimbit: ________

Puan Glory

Stahl Christian said...

TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MEMOHON SEKARANG)
Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Stahl Kristian Firma Pinjaman adalah jawapannya. Kami menawarkan;

a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
b) Perniagaan Mula-up dan pendidikan.
c) penyatuan hutang.
d) Pinjaman Wang Hard.

Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah
pinjaman yang diperlukan dan juga jangka masa yang anda mampu untuk menyelesaikan pinjaman
pembayaran balik dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberikan peluang sebenar untuk anda
mendapatkan wang yang anda perlukan. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui:
E-mel: stahlchristianloanfirm@gmail.com
Telefon: 678-856-6859

Atafo Kelvin said...


Adakah anda memerlukan pinjaman ??
Adakah anda sedang mencari bantuan kewangan, Adakah anda sangat memerlukan dana? Syarikat Hammers Kewangan di sini untuk memberikan anda jumlah pinjaman yang anda minta dengan syarat anda akan dapat membayar balik pinjaman. Kami memberi pinjaman pada kadar yang standard sebanyak 3% hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com
Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman termasuk: pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, Rumah, Pinjaman, pinjaman kereta, pinjaman Pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, modal teroka Pernahkah anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab. Jika Berminat? Hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com dan mendapatkan pinjaman legit dan mudah anda hari ini

Atafo Kelvin said...


Adakah anda memerlukan pinjaman ??
Adakah anda sedang mencari bantuan kewangan, Adakah anda sangat memerlukan dana? Syarikat Hammers Kewangan di sini untuk memberikan anda jumlah pinjaman yang anda minta dengan syarat anda akan dapat membayar balik pinjaman. Kami memberi pinjaman pada kadar yang standard sebanyak 3% hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com
Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman termasuk: pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, Rumah, Pinjaman, pinjaman kereta, pinjaman Pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, modal teroka Pernahkah anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab. Jika Berminat? Hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com dan mendapatkan pinjaman legit dan mudah anda hari ini...............

Victoria Loans said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
* Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
Pinjaman dari Allah yang takut Firma Pinjaman.
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) Tempoh
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diperlukan untuk membiayai? Selepas memfailkan permohonan pinjaman,
Anda boleh menjangkakan bahawa sambutan awal yang kurang daripada 24 jam dan
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat pinjaman secara sah dan secara rasmi berlesen yang ialah Victoria Osteen Firma Pinjaman, A christian dibina Syarikat Pinjaman.
Untuk maklumat dan permohonan yang lebih borang untuk pinjaman melalui Hubungi kini melalui e-mel- victoriaosteenloanfirm@gmail.com

Alvery Loans said...

Ini adalah untuk memaklumkan anda bahawa ALVERY DES JOHNSON LOAN FIRM menawarkan pinjaman yang cepat
pada 3% kepada pelanggan yang serius berfikiran pinjaman Kecemasan. syarikat-syarikat swasta
dan individu dialu-alukan.

Kami telah membantu beribu-ribu orang menyedari kebebasan kewangan dan
meminjam wang yang mereka perlukan. Kami boleh membantu anda juga. permohonan adalah
percuma, sulit dan mudah untuk menyelesaikan. Jangan biarkan kredit miskin
Sejarah meletakkan anda di luar memohon pinjaman di sini.

Mengisi borang permohonan pinjaman di bawah, mula memohon:

Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
Pinjaman Tempoh:
Tujuan pinjaman:
Nama penuh:
negara:
Pendapatan bulanan:
jantina:
Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum:

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi ....

Sila hubungi: johnson
E-mel: Alverydesjohnsonloanfirm@gmail.com

Victoria Loans said...

Hello Kekasih di dalam Kristus,
Saya Menteri VICTORIA Osteen, Isteri kepada Pastor Joel Osteen Pastor Kanan Gereja Lakewood, gereja Protestan yang terbesar di Amerika Syarikat, Kami datang bersama-sama dan melihat bahawa sesetengah orang memerlukan sedikit bantuan kewangan dan bantuan jadi kami mengambil keputusan untuk membentuk sebuah syarikat pinjaman yang memberi manfaat oleh semua orang di atas 18, anda adalah daripada tidak penting tetapi apa yang kita jaminan anda adalah bahawa anda layak untuk pinjaman, anda mendapatkannya penghantaran hari yang sama ke akaun bank anda dengan syarat,
Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan

Hubungi syarikat pinjaman secara sah dan secara rasmi berlesen yang ialah Victoria Osteen Firma Pinjaman, A christian dibina Syarikat Pinjaman.
Untuk maklumat lanjut e-mel- victoriaosteenloanfirm@gmail.com

Christian faith loan firm said...

Hello, Saya Puan Iman, A pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menghulurkan peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, jadi hubungi kami hari ini E-mel: (faithchristianloan@gmail.com) Telefon: 13239892531
Maklumat peminjam: Nama penuh: _______________ Negeri: __________________ seks: ______________________ Umur: ______________________ Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______ Tempoh Pinjaman: ____________ Tujuan pinjaman: _____________ Nombor telefon: ________
Terima kasih.

purti hamzah said...

BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK!!!
My Name is Purti Hamzah, tinggal di Indonesia, saya adalah seorang Muslim yang taat saya mahu menggunakan
medium ini untuk memberi amaran kepada semua mereka yang mencari pinjaman untuk berhati-hati penipu kerana mereka di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, keadaan terdesak dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa yang dikenali sebagai syarikat pinjaman dalam talian. Saya kehilangan harapan tidak sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan Chloe Morris yang pinjamkanlah kepadaku pinjaman tanpa jaminan $ 57,000 dalam masa 24 jam tanpa sebarang tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga i memperlihatkan amaran ansuran pertama saya 2 jam selepas i digunakan. Saya menggesa Indonesia rakan-rakan yang memerlukan pinjaman untuk memudahkan menghubungi Puan Chloe melalui:
chloemorrisloanfirm@gmail.com
Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: purtihamzah@gmail.com

Anita Paul said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Anita Paul, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami dan keadaan. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriouspeaceloanfirm@gmail.com)

Loan Mart said...

Hello, ini adalah sebuah firma pinjaman peribadi yang meminjamkan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2.5%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, jadi hubungi kami hari ini E-mel: (loanmartcommunityservice@gmail.com) Telefon: 17289862511
Maklumat peminjam: Nama penuh: _______________ Negeri: __________________ seks: ______________________ Umur: ______________________ Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______ Tempoh Pinjaman: ____________ Tujuan pinjaman: _____________ Nombor telefon: ________
Terima kasih.

Jessica Shannon Shirley said...

I, Jessica Shannon Shirley dari Amerika Syarikat, Utara Carolina saya berjanji
untuk berkongsi kesaksian ini kepada dunia sekali isteri saya kembali semula kepada saya, dan kini dengan segala hormat saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DR. Odenore untuk membawa kegembiraan dan kebahagiaan kepada hubungan saya dan keluarga saya. Saya ingin memaklumkan kepada anda semua bahawa terdapat satu bedak ejaan tulen dan sahih. Saya tidak percaya mana-mana perkara-perkara ini sehingga saya longgar suami saya, saya memerlukan bantuan sehingga saya mendapati si penyihir kesan yang baik, dan dia membuang ejaan mengasihi Aku, dan memberi jaminan saya dia Saya mendapat isteri saya kembali dalam tempoh dua hari selepas musim dibuang. Tiga hari kemudian, telefon bimbit saya berdering, dan teramat, ia telah suami saya yang tidak pernah memanggil saya untuk 6 bulan yang lalu sekarang, dan membuat mereka maaf untuk percutian jantung, dan memberitahu saya bahawa beliau bersedia tulang saya kembali ke seluruh hidupnya dengan saya. Dr Odenore, dibesarkan tahu berapa banyak saya suka dan mahu. Dan membuka matanya untuk gambar berapa banyak kita berkongsi bersama-sama. Sebagai I`m menulis kesaksian ini hari ini `m wanita yang paling bahagia di dunia dan saya dan suami saya menjalani kehidupan yang bahagia dan suka hari ini adalah lebih kuat daripada ia adalah lebih di muka rehat kami sehingga. Jadi sebab itulah saya berjanji untuk berkongsi kesaksian saya di alam semesta. Semua terima kasih pergi kepada Dr. Odenore untuk kerja-kerja tambahan yang dia telah lakukan untuk saya. Di bawah adalah alamatkan e-mel mana-mana keadaan anda sedang menjalani rehat jantung, dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa dia telah lakukan untuk saya saya, dia pasti membantu anda juga. Hubungi beliau hari ini untuk e-mel odenoretemple@gmail.com

(1) Kanser ejaan
(2) Kehamilan ejaan
(3) ejaan HIV / AIDS *
(4) Mendapatkan penipuan wang anda kembali *
(5) Jika anda mahu kanak-kanak.
(6) Jika anda pernah mempunyai mimpi buruk
(7) Eja untuk kekasih anda keluar dari penjara.
(8) Ambil pinjaman yang besar tanpa membayar apa-apa fi mengeja *
(9) untuk wanita / orang yang berlari selepas anda.
(10) Jika anda ingin mendapatkan kembali dengan bekas anda.
Hubungi beliau hari ini atas bantuan anda dan anda akan gembira selama-lamanya. E-mel JAWAPAN: odenoretemple@gmail.com

lay jane alice said...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

Widya Okta said...

Saya Widya Okta, saya ingin memberi keterangan kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang sedang mencari untuk pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka sesiapa yang mencari pinjaman di antara kamu? Kemudian, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih tulen sekali dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa yang 6 kredit peminjam penipuan, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum i adalah pembebasan dari penjara dan seorang kawan saya yang saya menerangkan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman reliabl yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam tempoh 24 jam yang i digunakan, Jadi saya membuat keputusan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik hubungan SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (widyaokta750@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

bishop Anointed said...

Hari yang baik,

Kami menawarkan pinjaman kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan dengan rendah
kadar faedah sebanyak 2%. Dalam usaha untuk mendapatkan pinjaman dengan syarikat ini, anda
boleh memberitahu jumlah sebenar pinjaman yang anda perlukan dan masa di mana anda
boleh membayar balik pinjaman. jadi jika berminat sila berikan maklumat anda di bawah
butiran sah hubungi kami dengan butiran kami di bawah supaya kami boleh meneruskan
untuk menghantar syarat-syarat pinjaman dan syarat kami.

MAKLUMAT PINJAMAN DIPERLUKAN:

Nama:
negara:
Nombor telefon :
Jumlah Diperlukan sebagai pinjaman:
Tujuan pinjaman:
Tempoh Pinjaman:
Pendapatan bulanan :
Pernahkah anda memohon untuk pinjaman dalam talian sebelum (ya atau tidak)

KAMI HUBUNGAN SYARIKAT:

Pengurus Syarikat: Bishop Diurapi
Email: (bishopanointedloanfirm@hotmail.com)
Motto Syarikat: Kebahagiaan anda adalah Anugerah kami untuk Perkhidmatan Baik (mendapat
pendirian kewangan anda adalah semua yang kita inginkan)

Selamat sejahtera,

Bishop Diurapi

bishop Anointed said...

Hari yang baik,

Kami menawarkan pinjaman kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan dengan rendah
kadar faedah sebanyak 2%. Dalam usaha untuk mendapatkan pinjaman dengan syarikat ini, anda
boleh memberitahu jumlah sebenar pinjaman yang anda perlukan dan masa di mana anda
boleh membayar balik pinjaman. jadi jika berminat sila berikan maklumat anda di bawah
butiran sah hubungi kami dengan butiran kami di bawah supaya kami boleh meneruskan
untuk menghantar syarat-syarat pinjaman dan syarat kami.

MAKLUMAT PINJAMAN DIPERLUKAN:

Nama:
negara:
Nombor telefon :
Jumlah Diperlukan sebagai pinjaman:
Tujuan pinjaman:
Tempoh Pinjaman:
Pendapatan bulanan :
Pernahkah anda memohon untuk pinjaman dalam talian sebelum (ya atau tidak)

KAMI HUBUNGAN SYARIKAT:

Pengurus Syarikat: Bishop Diurapi
Email: (bishopanointedloanfirm@hotmail.com)
Motto Syarikat: Kebahagiaan anda adalah Anugerah kami untuk Perkhidmatan Baik (mendapat
pendirian kewangan anda adalah semua yang kita inginkan)

Selamat sejahtera,

Bishop Diurapi

Risna Susanti said...

Jangan gunakan semua ini Lender Money Swasta here.They terletak di, Ghana, Turki, Perancis dan Israel Nama saya Risna Susanti, saya sedang warganegara Malaysia. Adakah anda telah mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi atau perniagaan segera? Hubungi Puan Joyce dia membantu saya dengan pinjaman sebanyak $ 800,000 beberapa hari lalu selepas telah scammed daripada $ 12.000 dari seorang wanita yang mendakwa dirinya sebagai pemberi pinjaman pinjaman tetapi saya mengucapkan terima kasih kepada Tuhan hari ini bahawa saya mendapat pinjaman saya bernilai $ 800.000.Feel hubungi syarikat untuk service.This kewangan tulen adalah alamat mereka sebenar e-mel: joycerolandloancompany@gmail.com »} untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam risnasusanti247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 800,000

Blog Archive