Sunday, June 28, 2015

Gambar Justo Di"crop" Apa Masalah?

1. Gambar Xavier Andre Justo yang disiar NST yang di"crop" agar supaya gambar isteri dan anaknya tidak turut disiar, dipersoalkan oleh Sarawak Reports dan kemudian diuar-uarkan oleh Free Malaysia Today. Ikuti Pautan di kaki tulisan ini.

2. Sekurang-kurangnya NST mengamal etika penulisan, kerana yang melakukan jenayah adalah Justo, bukannya isteri dan anaknya. Malah dalam etika penulisan, gambar "tersangka" atau "tertuduh" jika di bawah umur ditutup muka atau dikaburkan.

3. Mengapa kah Sarawak Reports mempermasalahkan gambar Justo yang di:crop"?

4. Apapun cara penyebaran gambar Justo, yang jelas warga Swiss tersebut ditangkap di Thailand pada Isnin kerana mencuri data bekas majikannya PetroSaudi, kemudian data itu digunakan untuk memeras ugut bekas majikannya tersebut.

5. Sarawak Reports telah mengakui bahawa Justo memiliki data bekas majikannya dan data atau dokumen tersebut digunakan oleh Portal Berdaftar di UK tersebut membuat laporan bersiri berkaitan 1MDB syarikat milik Kementerian Kewangan Malaysia.

6. Sedar kah Sarawak Reports bahawa Justo menyimpan barang curi dan barang curi tersebut disalurkan pula kepada pihak ketiga, iaitu Sarawak Reports.

7. Samada Justo bersalah kerana menjual barang curi, atau menggunakannya untuk mengugut atau merekaysa data tersebut sebelum menjualnya, semuanya tertakluk kepada siastan polis Thailand.

8. Sarawak Reports menggambarkan bahawa Justo sayang kepada keluarganya. Namun, portal tersebut lupa bahawa ketua mafia, pengganas berdarah dingin atau pejuang ISpun sayang kepada keluarga mereka. Jadi apa masalah? Apapun tanggapan, Justo merupakan penjenayah.

9. Mungkin Sarawak Reports mahukan agar NST menyiarkan gambar seorang kriminal bersama keluarga? Jika itu dilakukan, AYT yakin NST akan dibidas dengan teruk kerana tidak mengamalkan etika kewartawanan.

10. Apa kah SR di masa akan datang, jika merujuk kepada admin SR Claire Brown, maka gambar suami dan anak-anak juga patut disiarkan sama? 


4 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Sarawak Report memang cilaka tak beretika!

Adakah SR dibiayai oleh oleh jutawan2 cina dan penyokong2 DAP untuk menjatuhkan kerajaan Melayu?

Fikir2 la wahai Melayu...kita sedang diserang oleh cina2 yang mahukan kita tunduk kepada segala kehendak mereka.

Kalau tak percaya, cuba tengok siapa pemimpin2 dalam pakatan yang berani BERSUARA menentang cina? Semuanya cuma berani bersuara menghina bangsa Melayu sendiri tetapi memuji sampai ke langit bangsa cina.

Siapa yang jadi bos dan siapa yang jadi balachi dalam pakatan 2.0?

aku said...

rakyat akan lagi respect jika pemimpin mengaku salah dan bertanggungjawab atas apa yg dilakukan..

Anonymous said...

Red Bean Army akan mendesak pemimpin Melayu yang mereka tahu boleh membawa kebaikan kepada Bangsanya meletak jawatan.

RBA ini akan mereka fitnah dan pembohongan sehingga rakyat akan hilang keyakinan. Inilah cara dan doktrin komunis yang diamalkan. Mereka akan memutuskan ikatan silahturahim sesama keluarga, jiran, masyarakat, bangsa dan agama.

Mereka tidak percaya kepada demokrasi kerana bagi mereka hanyalah tunjuk perasaan, demo dan mencetuskan huru hara. Keupayaan mereka untuk menaikan harga barangan keperluan hingga rakyat jadi marah.

Tengok sekeliling semua taukeh dan taikun adalah bangsa Mata Sepet kebayakan dari mereka menghuni di sebuah pulau di utara Malaysia.

Blog Archive