Saturday, June 27, 2015

Dudley International House: Siapa Dalang?

1. Diketahui bahawa broker pembelian Dudley International House di Timur Caufield, Melbourne, Australia adalah anak kepada Azizi Yom Ahmad, Erwin Azizi. Erwin merupakan salah seorang pengarah Biosis bhd, di mana pengerusi syarikat tersebut adalah Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia Khairul Azwan Harun (Azwan Bro).

2. Erwin seorang pemuda pencinta kereta mewah Porsche anak kepada Azizi salah seorang pemaju Dudley International house. 

3. Isu pembelian Dudley International House menjadi perhatian, apabila kontraktor yang membina bangunan 5 tingkat tersebut diistiharkan muflis, kerana tidak mendapat bayaran daripada pemaju.

4. Menurut The Age, harga asal bangunan tersebut adalah USD17.8 milion, namun dijack up kepada AUD22.5 milion. Tindakan ini digambarkan oleh surat khabar tersebut, sebagai tindakan "super kaya" oleh tiga individu daripada Malaysia, dan menyebut Pengerusi Mara Inc- Mohd Lan Allani, Ceo syarikat tersebut Dato Halim Abdul Rahman dan seorang peniaga Yusof Gani.

5. Apa yang pelik, menurut Pengerusi Mara yang baru- Tan Sri Annuar Musa, melalui lawatan beliau pada mei 2014, beliau meneui "sesuatu yang pelik" dan penemuan itu beliau telah laporkan kepada Lembaga Pengarah Mara, atas sebab laporan tersebut, maka satu siasatan dalaman telah bermula, namun tidak diketahui hasil siasatan tersebut, sehinggalah The Age membuat laporan eklusif.

6. Kini, keadaan kelam kabut berlaku, sehingga cara menjawab isu itu juga kelam kabut. Malah, Annuar cuba memperlahan isu, dengan menggambarkan, bahawa MARA tidak mengalami kerugian melalui pembelian tersebut, meskipun dibayar berasas "jack up", kerana nilai bangunan itu telah meingkat kepada AUD27milion.

7. Annuar juga memberitahu, bahawa penilaian pihak ketiga terhadap bangunan tersebut sebelum dibeli adalah AUD26milion, dan pembelian AUD22.5milion tidak dicabar oleh pemberi pinjaman perbankan antarabangsa.

8. Annuar juga mengakui, bahawa MARA tidak mengetahui berlakunya "jack up" price, kerana melihat kepada penilaian bangunan tersebut berbanding pembelian, sebenarnya MARA INC membeli pada harga di bawah harga pasaran.

9.Apa yang dilihat kini, apa kah benar, berlaku "kicks back" sepertimana laporan The Age dan wang tersebut disalurkan pada satu akaun yang mencurigakan milik pembuat kek perkahwinan di Singapura. Wang "kicks back" tersebut dibayar dikatakan berpunca daripada tagihan daripada syarikat dari Malaysia di mana bayaran tersebut berbentuk bayaran "introduction and consultancy fees".

10. Apa kah dakwaan The Age akan serupa dengan rekayasa Sarawak reports berkaitan 1MDB? sama-sama kita tunggu hasil siasatan SPRM.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Blog Archive