Monday, June 01, 2015

1MDB: Tiada Juga Anggota Kabinet Letak Jawatan!!!

1. Beberapa anggota kabinet DS Najib Razak sebelum Jumaat minggu lalu, begitu garang memberi komen berkaitan 1MDB, namun apabila Perdana Menteri memberi peluang, sesiapa mereka yang tidak bersama beliau berhubungan dengan syarikat gergasi itu, hendaklah membuat pendirian termasuk meletakkan jawatan.

2. Pada persidangan Dewan Rakyat minggu lalu, MP Gua Musang KULI telah menyatakan bahawa beliau belum boleh memberi sebarang komen berkaitan 1MDB, kerana faktor tidak lengkapnya data berhubugan dengan syarikat tersebut. Juga, beliau berkata, sebaiknya seluruh kabinet bertanggungjawab berkaitan syarikat tersebut, jika kemudiannya didapati ada sesuatu yang tidak kena.

3. Ekoran kenyataan KULI tersebut, Menteri KKLW Datuk Shafie Apdal yang juga MP Semporna dan Naib Presiden Umno, menolak kenyataan MP Gua Musang tersebut, kerana menurut beliau, kabinet tidak diberi penerangan yang jelas berkaitan dengan syarikat gergasi tersebut.

4. Seorang anggota kabinet DS Najib- Dato Rahman Dahlan yang juga Menteri KPKT menolak dakwaan Shafie, kerana menurut Rahman, kabinet pada Februari 2015 telahpun diberikan Fact Sheet berkaitan 1MDB. Biasanya Fact Sheet mengandungi semua senarai aset, liabiti dan aliran tunai sesebuah syarikat, termasuk notes to the account. 

5. Pada Jumaat Menteri Kewangan Ke-2 Dato Ahmad Hunsi Hanadzlah telah memgemukkan rancangan rasionalisasi 1MDB kepada kabinet. Beliau juga dilantik sebagai jurucakap bagi pihak kabinet berkaitan syarikat tersebut.

6. Melalui rancangan rasionalisasi 1MDB, selain cadangan membubarkan syarikat gergasi tersebut pada awal Tahun 2016, juga syarikat itu akan dibahagikan kepada tiga syarikat yang berdiri sendiri- TRX, Bandar Malaysia dan Syarikat Tenaga-Edra.

7.Masalah utama yang didepani 1MDB kearah pembubaran adalah masalah hutang, kerana syarikat tersebut dibebani hutang berjumlah RM42 bilion.

8. Telah dikenalpasti, bahawa sekitar RM20bilion hutang syarikat telah digunakan membeli harta, antaranya tanah TRX dan Bandar Malaysia yang dibeli pada harga Rm1.9bilion (Dua tanah tersebut menurut nilai terkini bernilai RM10 bilion), pembelian tanah di Pulau Pinang menghampiri 100 hektar, pemilik 13 IPP dan satu kilang penyulingan yang tersibar di 5 negara.

9.1MDB dalam langkah mengurangkan hutang, telah mengikat dengan IPIC dan anak syarikatnya Aabar, di mana syarikat daripada Abu Dhabi tersebut akan menyuntik modal sehingga RM16bilion. Melalui suntikan modal tersebut, IPIC dan Aabar akan mengambil alih beberapa aset 1MDB termasuk aset yang berbentuk unit yang di simpan di BSI Singapura.

10. Ketua Audit Negara dan PAC sedang dikejar masa untuk merungkai kemelut 1MDB, khususnya JV dengan PetroSaudi International (PSI) yang melibatkan pelaburan USD1bilion, kerana menurut dakwaan USD700 milion daripada wang tersebut telah dipindah ke sebuah akaun di Swiss yang dikawal Jho Low- Good Star Ltd.

11. Pihak yang mempertikai 1MDB, tidak berminat dengan sejumlah aset syarikat tersebut di mana menurut akaun yang diaudit sehingga 31 Mac 2014 berjumlah RM51.4 bilion. Mereka mahu melihat kemana wang RM42 bilion dibelanjakan, malah mereka mahu melihat wang tersebut secara "real".

12. Untuk menekan syarikat tersebut, khususnya Perdana Menteri, Mantan Perdana Menteri telah memperinci kononya hanya RM14.9 bilion wang pinjaman digunapakai untuk membeli aset, manakala RM27 bilion wang pinjaman tidak dikesan berada di mana.

13. Dakwaan-dakwaan pihak pembangkang antaranya Tony Pua (DAP), Rafizi Ramli (PKR) dan Tun Dr Mahathir, keseluruhannya berpunca daripada laporan Sarawak reports.

14. Bersimpang siurnya berkaitan 1MDB, malah Timbalan Perdana Menteri pernah menyatakan di Milan, Itali, bahawa kemelut 1MDB telah menjadi toksik kepada Umno, atas sebab itu, satu penyelesaian segera perlu diambil. Malah kerana geram, TPM mencadangkan agar Lembaga Pengarah dan Pengurusan dipecat dan disiasat pihak polis dan SPRM kerana memalitkan masalah kepada Perdana Menteri, dan kemudiannya membawa imej buruk kepada Umno dan kerajaan.

15. Oleh kerana berbagai dakwaan yang memeningkan Perdana Menteri, maka pada 4 Mac, beliau mengarahkan Ketua Audit Negara mengaudit 1MDB, kemudian laporan tersebut diserahkan kepada PAC Dewan Rakyat. (PAC dianggotai 12 MP, 7 BN dan 5 PR- juga dikatakan 7 anggota PAC tidak menyokong DS Najib, sementara yang 5 lagi berkeculai).

16.Pada 19 Mei, PAC telah memulakan siasatan, namun belum mendapat kerjasama daripada CEO dan mantan CEO syarikat tersebut.

17. Walaupun rancangan rasionalisasi 1MDB telah dikemukakan, kini pihak pembangkang pula mempertikai, kemungkinan besar dana awam akan digunakan untuk menyelamatkan syarikat tersebut, kerana tiga syarikat yang bakal ditubuhkan masih dibawah naungan Kementerian Kewangan.

18. Oleh kerana fikiran negatif daripada pihak pembangkang, bagaimana kah sebuah syarikat pelaburan atau pembinaan berjalan, jika tidak mempunyai modal. Inilah yang berlaku pada 1MDB, kerana modal yang secukupnya tidak disediakan, atas sebab itu terpaksa bergantung kepada modal pinjaman untuk bergerak.

19. Sekiranya 1MDB mampu daripada awal-awal lagi menerbitkan IPO, kemelut syarikat tersebut tidak akan berkembang seperti yang ada sekarang, sehingga menimbulkan perbalahan antara anggota kabinet, malah perbalahan antara pemimpin parti. 

20. Julung kalinya, seorang Perdana Menteri, meminta anggota kabinet yang tidak sehaluan dengan beliau untuk meletakkan jawatan, kerana perlantikan anggota kabinet adalah kuasa penuh Perdana Menteri, ertinya Perdana Menteri bebas merombak kabinetnya.

21. Kenapa DS Najib tidak merombak kabinet???

2 comments:

Anonymous said...

Lepas ni akan ada drama yg akan menembak kepala najib sampai mati... tungguuu

Anonymous said...

Anon 1641 ni dah melampau, macam teroris pulak.

Blog Archive