Wednesday, April 22, 2015

Benarkah Tun M Keseorangan?

1. Salah satu indikasi yang boleh digunapakai, apabila melalui dua PRK Permatang Pauh dan Rompin yang bakal diadakan pada Mei depan. Jika pada PRK itu, majoriti yang signifikan dapat dikurangkan di Permatang Pauh, dan pertambahan majoriti di Rompin yang signifikan, maka benarlah Tun Mahathir keseorangan berdepan dengan Perdana Menteri, namun jika berlaku sebaliknya, maka satu bentuk muhasabah diri daripada pihak Perdana Menteri dan yang menyokong beliau perlu dilakukan.

2. Dalam pilihanraya umum, sokongan para pemimpin atasan, bukan penentu kepada kemenangan sesebuah parti, melainkan sokongan akar umbi dan rakyat jelata.

3. Melihat kepada perbalahan antara Perdana Menteri dan Tun Dr Mahathir, nampaknya majoriti senyap hanya memerhati, apa kah kesudahan perbalahan itu. Apa kah akan menyebabkan tersungkurnya UBN pada PRU-14, seperti anggapan Tun Dr Mahathir, jika DS Najib meneruskan sebagai Perdana Menteri? atau kah berlaku sebaliknya? 

4. Kenyataan-kenyataan Tun Dr Mahathir, tidak boleh dianggap ringan, kerana ianya membawa kepada persepi negatif kepada DS Najib, apatah lagi, kini kenyataan mantan PM itu, sudah merebak kepada kehidupan peribadi Perdana Menteri dan isterinya.

5. Kenyataan Tun Dr Mahathir, bahawa beliau boleh tidak peduli dengan kehidupan mewah pasangan negara itu, namun beliau, tidak sanggup melihat bahawa rakyat bakal dibebankan dengan tanggungan yang disebabkan oleh 1MDB.

6 comments:

Anonymous said...

Pengaruh Tun jangan dinafikan. Walaupun beliau sudah besara tetapi pengaruh dan pemikirannya yang tertanam pada rakyat masih kuat.Menetang Tun Mahatir walaupun beliau sudah bersara silap haribulan boleh menempah keranda dalam politik.

Anonymous said...

Betul tu, mahathir tidak akan kritik kalau tidak ada fakta & beliau tahu akan akibatnya kalau hentam kromo tanpa fakta. Media2 pembangkang malah luar negara akan memburukkan keadaan.

Anonymous said...

ado aku kisah madey jahanam cilako nie nak mampos ker nak berak ker..

dah nyanyok nak buat cam nooo...

Kereta Proton buat Teksi... Dah lama macam Madey pukimak jugak...nak naik sewa lagi

tak der qualiti macam komen Babi mamak kutty pukimak nie

Anonymous said...

Kalaulah Mahathir bekerjasama dgn pembangkang buat road show, guarantee BN bungkus next election.

Anonymous said...

gaya penulisan mentaliti tahap rendah..

mungkin ko pro PR kot..

komen yg kosong dan tak membina langsung..

tiada kualiti!

Anonymous said...

Tu yang jelasnya pembangkang Malaysia taraf sampah sarap dalam longkang busuk aje. Tu yang Dr Mahathir terpaksa memainkan peranan sebagai pembangkang. Mari kita ramai-ramai minta sekalian ilmuan agama Islam, Alim Ulamak dan ahli Sufi sekalian berdoa kepada Allah s.w.t. agar diberi petunjuk serta jalan keluar dari permasalahan ini, kerana bila ditanya dan dipersoalkan, pihak lagi satu nampaknya tidak dapat memberi jawapan yang jelas lagi telus tanpa sebarang prejudis. Apa yang dijawab sekadar menambahkan persoalan sahaja. Ya Allah mohon perlindunganMu daripada kesesatan dan kemusnahan yang telah dibawa oleh Syaitan yang direjam berserta angkatan kafirin dan kufar.

Blog Archive