Thursday, April 23, 2015

Bagaimana Wang 1MDB Lesap- Menurut Tun M

Tun Dr Mahathir menghuraikan mengenai hutang firma 1Malaysia Development Bhd (1MDB) berjumlah RM42 bilion kini “hilang” dan ketidakmampuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib menerangkan perkara itu membuatkan beliau tidak layak menerajui negara, 

Menulis lagi di blognya dalam usaha menyeru Najib meletak jawatan, bekas perdana menteri itu juga membayangkan wujud unsur rasuah dan kecurian dalam dana 1MDB, mengatakan duit yang hilang itu “tidak sama dengan kerugian yang dialami”.

Oleh Tun Dr Mahathir Bin Mohamad

1MDB

1. Pengurusan kewangan Kerajaan ditadbir oleh undang-undang, kaedah-kaedah, peraturan-peraturan dan amalan. Syarikat-syarikat juga mempunyai sistem yang sama tetapi Kerajaan menguruskan sejumlah besar wang, pada dasarnya wang rakyat dan ia adalah penting bahawa pengurus mematuhi undang-undang, kaedah-kaedah dan peraturan-peraturan.

2. Rasuah wujud dalam hampir semua Kerajaan. Tetapi biasanya ia melibatkan jumlah wang yang agak kecil. Kerja-kerja juruaudit ditambah oleh pihak berkuasa anti-rasuah khas untuk memastikan bahawa seboleh-bolehnya sedikit wang Kerajaan disalahgunakan, disalahguna atau pada dasarnya dicuri oleh orang yang diberi kuasa untuk menguruskannya.

3. Kerajaan boleh kehilangan wang melalui pelaburan yang buruk. Kita akan tahu di mana wang itu hilang. Tetapi apabila jumlah wang yang besar hilang, maka orang-orang yang diamanahkan dengan pengurusan mesti menjawab bagi kehilangan. Lesap adalah berbeza daripada hanya kehilangan. Hitungan kira-kira wang yang hilang tidak dapat dikesan. Ini boleh jadi kerana rasuah atau kecurian.

4. Di Malaysia PM dan TPM biasanya memegang satu portfolio tambahan. Biasanya Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Pertahanan berganti antara kedua-dua. Kadang-kadang sementara menunggu calon sesuai, Kementerian Kewangan dipegang oleh PM.Dato Sri Najib bagaimanapun lebih suka untuk menjaga Kementerian Kewangan di bawah dia sepanjang masa.Beliau telah melantik Menteri Kewangan Kedua. Ini adalah hak beliau sudah tentu, tetapi dia akhirnya harus bertanggungjawab untuk apa yang berlaku kepada kewangan negara.

5. Syarat pertama bagi pengurusan wang Kerajaan adalah bajet tahunan. Disediakan oleh Kementerian Kewangan dari maklum balas oleh semua kementerian dan jabatan, bajet itu mula-mula dikemukakan kepada Kabinet. Jika diluluskan ia kemudiannya dibentangkan di Parlimen.

6. Kerajaan dijangka membelanjakan wang mengikut bajet. Jika bajet tahunan tidak dapat memenuhi keperluan mendesak Kerajaan, belanjawan tambahan boleh disampaikan oleh Kabinet untuk Parlimen. Draf belanjawan disediakan oleh pegawai-pegawai Kementerian. Kerajaan menimbulkan wang melalui cukai dan yuran semua jenis. Kerajaan boleh memiliki perniagaan khas seperti Petronas, yang boleh menyumbang kepada bajet.

7. Di Malaysia terdapat juga bajet diluar dana yang tidak boleh dikemukakan kepada Parlimen tetapi masih tertakluk kepada penelitian dan kelulusan Kabinet.

8. Kertas Kabinet adalah rahsia sudah tentu. Tetapi dalam kes 1MDB pembentangan kepada Kabinet dan diluluskan oleh ia seolah-olah menjadi tidak jelas. Nampaknya ada percubaan untuk bersembunyi di sebalik rahsia rasmi.

9. Apa yang kami tahu ialah 1MDB mempunyai sebagai penasihatnya Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Ia adalah dimaafkan bahawa pengurusan yang dilantik oleh PM akan menolak nasihatnya. Jadi seperti Penasihat British dahulu, nasihat Penasihat adalah dianggap arahan.

10. Sejak itu tiga CEO 1MDB telah meletak jawatan tanpa penjelasan. Apakah mungkin kerana mereka tidak dapat menerima nasihat!

11. Kerajaan melabur satu juta ringgit dalam 1MDB. Menurut catatan diketahui 1MDB kemudian meminjam dari pelbagai sumber 42 bilion Ringgit.

12. Sebuah syarikat dengan modal 1 juta Ringgit tanpa aset tidak boleh meminjam 42,000 kali modal tanpa cagaran. Bahawa 1MDB mampu untuk berbuat demikian adalah kerana jaminan Kerajaan.

13. Dalam erti kata lain, ia adalah kerajaan yang meminjam wang. Jika 1MDB kehilangan wang, Kerajaan akan menanggung kerugian. Namun operasi 1MDB tidak diawasi oleh pegawai-pegawai Kerajaan yang bertanggungjawab terhadap pengurusan dana Kerajaan.

14. Mengapakah 1MDB menjadi kontroversi? Apa yang salah dengan 1MDB?

15. Dari awal ia adalah salah. Ia bermula sebagai satu dana off-budget dan ia tidak dibentangkan di Parlimen.

16. Wang itu dipinjam. Ia bukan kekayaan negara tetapi hutang kerajaan.

17. Kaitan yang dibangkitkan oleh Goldman Sachs kos lebih daripada yang biasa bagi pinjaman Kerajaan. Kadar faedah pada 5.9% adalah terlalu tinggi. Pinjaman kerajaan biasanya menarik kadar faedah kira-kira 3% atau bawah.

18. Selain komisen 10% pergi ke Goldman Sachs yang bermaksud bahawa 1MDB hanya mendapat 90% daripada wang yang dipinjam lagi telah membayar faedah ke atas 100% pinjaman, menaikkan kadar faedah kepada 6.6%. Pada purata 6%, faedah setiap tahun pada 42 bilion Ringgit adalah kira-kira RM 2.5 bilion. Sejak 2009 tidak ada pendapatan daripada semua aset. Dan 1MDB terpaksa meminjam RM2 bilion untuk membayar faedah. Pinjaman kini RM42 bilion.

19. Jumlah pinjaman awal berjumlah 42,000,000,000 (42 bilion Ringgit). Setakat yang dapat dipastikan pelaburan adalah seperti berikut:

a. Pembelian Tanjong Energy (kini dikenali sebagai Tenaga Powertek Sdn Bhd) daripada Ananda Krishnan untuk RM 8.5 bilion. Ini adalah lebih tinggi daripada harga pasaran. Lesen ini adalah kira-kira untuk tamat.

b. Pembelian Genting Sanyen Power Sdn Bhd (kini dikenali sebagai Loji Kuala Langat Kuasa) untuk RM 2.3 bilion. Sekali lagi tinggi di atas harga pasaran. Lesen ini adalah bersempadan tamat tempohnya.

c. Pembelian Jimah Energy untuk RM 1.2 bilion.

d. Pembelian 70 ekar tanah di Jalan Tun Razak untuk RM320 juta iaitu: RM64.00 skp. Tanah lalu dijual di kawasan itu pada RM7,000 kaki persegi.

e. Pembelian 495 ekar tanah di bekas lapangan terbang Sungai Besi TUDM (kini dikenali sebagai Bandar Malaysia) kira-kira RM 363,5 juta iaitu: RM 91.00 setiap kaki persegi. Anggaran nilai RM1,000 sekaki persegi.

f. Pembelian 234 ekar tanah di Air Itam di Pulau Pinang RM 1.38 bilion iaitu: pada RM135.00 skp.

20. Perlu diingatkan bahawa tanah TRX terletak berhampiran dengan tanah baru-baru ini dijual di RM7000.00 skp. Dengan andaian harga pasaran adalah RM3000.00 skp nilai sebenar tanah ini adalah 6 bilion Ringgit. Oleh itu, Kerajaan telah kehilangan RM5,000,000,000 (RM5bilion) ditambah kerana 1MDB dibayar hanya RM320 juta.


21. Berhubung dengan tanah Lapangan Terbang Sungai Besi, 1MDB dibayar 363,500,000 Ringgit untuk 495 ekar – iaitu pada RM91 setiap kaki persegi. Dengan andaian harga pasaran untuk tanah ini adalah RM1000 setiap kaki persegi. Kerajaan kehilangan kira-kira 20 bilion Ringgit.

22. Tanah di Pulau Pinang adalah berkualiti rendah dan mempunyai lebih daripada 1000 setinggan. Namun 1MDB membayar RM1.3 bilion iaitu pada RM 135 kaki persegi.

23. Ini semua adalah pembelian yang diketahui. Mereka semua menambah sehingga RM14.7 bilion. Jadi ada kira-kira 27 bilion kiri Ringgit.

24. Lebih daripada 1 bilion Dolar AS dikatakan dibayar kepada Petro Saudi tanpa pengesahan tentang nilai syarikat ini atau asetnya.

25. Di manakah perginya wang selebihnya?

26. Sejumlah tertentu telah didaftarkan di Kepulauan Cayman. Wang itu digunakan untuk apa? Apa yang dibawa balik ke Malaysia. Apa yang dikembalikan dan disimpan di sebuah bank Switzerland di Singapura. Mengapa? Di manakah wang itu dibawa balik dari? Mengapa wang ini tidak digunakan untuk membayar RM 2 bilion faedah. Mengapa Bank Negara membenarkan pemindahan pertama yang akan dihantar pulang ke Malaysia dan tidak pemindahan kedua. Sekarang bank Swiss telah memberitahu pihak berkuasa Singapura bahawa dokumen itu tidak berasal dari mereka dan tidak mewakili akaun sebenar aset 1MDB. Di manakah wang yang didaftarkan di Kepulauan Cayman dan bila ia dikembalikan?

27. Jelas 1MDB tidak mendapat apa-apa pulangan daripada pelaburannya. Bukan sahaja ia kehilangan wang tetapi Kerajaan telah kehilangan wang apabila 1MDB dibayar hanya RM683 juta untuk TRX dan Sungai Besi. Jumlah kerugian yang ditanggung oleh Kerajaan adalah lebih kurang 25 bilion Ringgit.

28. 1MDB menilai semula semua asetnya pada 52 bilion Ringgit. Ini kerana tanah Kerajaan telah dibawa di jauh di bawah harga pasaran. Ia hanya boleh menggunakan wang ini untuk membayar balik pinjaman sekiranya ia berjaya dalam menjual sebagai tanah atau selepas pembangunan. Kemajuan TRX adalah sangat perlahan dan tidak ada kerja di atas tanah Sungai Besi. Tiada wang akan dijana semasa pembangunan; hanya aliran keluar.

29. Ia adalah kehilangan ini sejumlah besar wang yang dipinjam oleh 1MDB dan ketidakupayaan untuk menjawab soalan mengenai apa yang berlaku kepada wang yang menyebabkan Najib hilang kelayakan daripada menjadi Perdana Menteri Malaysia. Chedet.cc

18 comments:

Anonymous said...

Saya nak tanya Tun M. Sudah kah Tun M hilang kepercayaan kpd para professional dan pakar audit kita. Nampak mcm tak sempat2 Tun M membuat keputusan yg amat berat dgn menuduh wang 1MDB sudah lesap. Saya nak tanya juga siapa yang akan mengambil alih IPP yang akan luput tempohnya. Siapa yang akan menentukan tarif penjualan tenaganya kpd TNB? Siapa yg nak membina PRIMA. Kewujukan TRX diGolden Triangle itu, siapa yg hendak membangunkannya. Jawab lah. Takut orang melayu tersepit diluar bandar tanpa adanya 1MDB.

Anonymous said...

Dulu masa Pak Lah jadi PM , siapa yang bersungguh sungguh suruh Pak Lah undur diri dan di gantikan dengan Najib . Siapa lagi kalau bukan Dr Mahadey . Sekarang dia kata Najib pulak tak bagus .

Anonymous said...

Tun cerdik dari kau orang....sebab tu dia bersuara.Dari rakyat,untuk rakyat,kepada rakyat...
Slogan..... Rakyat didahulukan,Pencapaian diutamakan.....Kena rasa denyut nadi rakyat.... Kepala rakyat sakit berdenyut-denyut sedang fikir macammana nak belanja pasal kena GST 6%. Malaysia Oh tanah Air Ku.

Anonymous said...

When Mahathir chose Najib surely he has some expectation on how things should be done. Najib is too dependent on his advisors who tend to screw up every now and then.

Najib just don't have the confidence or he is not showing it ...

Anonymous said...

Keluar duit MEPS kena pau dgn gomen 6 sen..

Memang teruk betul gst ni..

Anonymous said...

Ramai yg expected Najib bagus pemikiran,
sebagai individu mungkin ya..

Bila diuji sebagai leader, mmemang terbukti fail.

Belum dapat jawatan dan selepas ada beza sifat manusia..

Majoriti politician mcm tu, bula dah menang hidup comfort, pigi mamposla rakyat jelata..bini, anak keluarga diutamakan..

BN& PR sama shj.

(Ramai tu bkn semua)

Anonymous said...

Pelik tapi benar, kebanyakan peniaga caj sst+gst, cuba beli barangan di Plus Highway termasuk mineral water cap Plus pau dll. Tak faham syarikat establish pun tak faham gst atau ambil kesempatan. Begitu juga bil Unifi juga kenakan gst berdasarkan harga semasa tanpa tolak sst terlebih dahalu. Jika syarikat yg establish pun ambil kesempatan atau tak faham, bagaimana yang lain?

Anonymous said...

Forex loss apa cerita Tun. Lagi satu 93 dah tahu Anwar peliwat tapi senyap jer. Apa nama apa nama

Anonymous said...

setuju !!!!!

Anonymous said...

Dia sedang mengisi kekosongan smt menunggu Anwar keluar reban....

Anonymous said...

Anggaran harga tanah RM1,000 - 7,000 skp tu hanya rekaan dia semata utk membangkitkan kebencian. Kalau profesional baca mau tergelak berguling2.

Anonymous said...

Anon 22:44

1. Kalau hang baca tulisan Tun dalam English (tanpa translation to BM), hang akan paham apa bezanya antara Loss & Disappear. Memang benar Forex loss, tapi kita tau sebab apa dan kemana duit itu pergi. Yang Tun bangkitkan disini adalah kemana 42bilion itu lesap (disappear). Banyak bezanya antara Loss & Disappear.

2. Kalau pasal Anwar tu, hang bacalah kisah pengakuan Ummi barulah hang akan paham. Bukan senang nak tuduh seorang itu peliwat tanpa bukti2 yang sahih. Kalau nak tuduh seorang itu penipu
kalau tuduhan itu tak betul, dosa & akibatnya kepada si penuduh tak seburuk berbanding dengan menuduh seorang itu peliwat.

3. Aku bukannya peminat tegar Tun. Banyak benda juga pasal Tun yang aku tak suka(ex: Proton buat kereta brand lain melambung tinggi, kata nabi simpan janggut sb dulu tak ada shaver etc.). Tapi dalam hal 1MDB ini, kita kena fikir secara rasional sebelum membuat kesimpulan pasal isu yang Tun bangkitkan ini.

Just my 2 cents......

Anonymous said...

Duit 1mdb mungkin dah banyak difaraid kepada semua ketua bahagian dan balaci yang menyokong..
najib kuat kerana sokongan wang dan bukan sokongan ahli dan rakyat malaysia. malangnya ada yang dah merasa lendir wang 1mdb tetapi masih pura pura sokong dan orang itu dipanggil jemuan merangkap orang bangang kata najib.
orang cina amat takut kalau PM facebook turun tahta terutama sekali mca. najib mudah dipaw kata orang cina dan mudah lentok lembek bila dipuji dan dilambung tinggi.
Apapun KPI najib sejak dari awal Fail sebab kerja dia hanya jadi jurucakap pada rakyat. nama saja pengalaman dlm kabinet kerajaan bertahun tahun. sekali jadi PM masih nak main selamat lagi. dah jadi PM tak kan nak tuding jari pada orang lain..sendiri kena tau la..

Anonymous said...

Lebih baik dia menulis tentang apa yg dia benar2 tahu spt kerugian ratusan juta Perwaja, MISC dan siapa yg menjadi kaya-raya keranannya atau kelemahan Proton yg reputasinya sgt buruk kini.

Anonymous said...

Mana pergi 27 billion ?

Betul ke tak ada wang tunai 4 billion di BSI?

jawab dengan mudah dan difahami susah sangat ke

labi said...

Tun tau lapuran audit akan mnyebelahi Najib.Serangan awal mungkin dpt membuahkan keuntungan.

Anonymous said...

apa jadah bangsat punya kaki judi nombor ekor, sibuk buat promosi yang menyesatkan lagi. Hang pi bagi kat Najib Nombor bagi dia Paw tak kira berapa digit, buat ganti balik duit yang dah lesap.
Siul tul lah, orang sibuk ngan masalah Negara. dia sibuk ngan gila nombor, bangang bangat nieee..

Unknown said...

Aku harus memberi keterangan mengenai perbuatan baik dari Ibu Amanda Amanda Badan Kredit. Saya Husnah dan saya mengambil masa saya keluar untuk memberi keterangan Ibu Amanda kerana dia akhirnya menawarkan saya.
Saya dan suami saya masuk ke hutang yang sangat besar dengan Bank dan kami mencari pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak hutang meninggalkan kami bankrap sehingga saya datang di kenalan dengan Ibu Amanda, yang menawarkan pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tersisa dari pinjaman. Anda boleh menghubungi dia hari ini untuk pinjaman apapun dan jumlah.
Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandaloans@qualityservice.com atau amandarichardson686@gmail.com atau anda boleh menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com

Blog Archive