Friday, February 13, 2015

Dato Seri Nik Aziz Nik Mat: Pergi Untuk Selama-lamanya

Orang Ramai Menziarahi Allahyarham Dato Nik Aziz di Pulau Melaka, Kelantan
MURSYIDUL AM Pas Dato Seri Nik Aziz Nik Mat, 84 pergi untuk selama-lamanya jam 9.40 tadi malam, seejam selepas keluar daripada hospital.

Mantan Menteri Besar Kelantan itu dimasuk ke hospital pada 19 Januari atas sebab kurang sihat akibat serangan kanser prostat tahap IV.

Keadaan kesihatan beliau menurunn pada Khamis akibat rawatan ulser, dan melihat keadaan itu, beliau meminta di bawa pulang ke rumah kediaman beliau di Pulau Melaka, Kota Bharu, Kelantan.

Nik Aziz pertama kali dilantik sebagai MB Kelantan pada tahun 1990 sehingga tahun 2013.


2 comments:

HassanNik said...

Moga-Moga Ilmu Keislaman Yang Dimilki Almarhum Dato' Seri Nik Aziz Nik Mat Itu Selaras Dengan Ilmu Dan Pengajaran Yang Disampaikan Almarhum Kepada Anak-Anak Murid Dan Pengikut-Pengikutnya Semasa Hayat Beliau Sebagai Tok Guru Dan Status Beliau Sebagai Pemimpin Politik, Dan Mudah-Mudahan Mendapatkan Keredhaan ALLAH S.W.T. Jua. AlFaaatihah!

Anonymous said...

Al Fatihah...,

Almarhum Tokguru bukan sembarangan tokoh pejuang agama, bangsa dan negarawan. Ketokohan Almarhum disanjung seluruh nusantara. Banyak ilmu dicurahkan bukan sahaja kepda ansah politiknya, malah kepada semua tak kira apa jua bangsa, fahaman politik serta panganut. Terngiang2 lagi dibenak kepala ini diantara ilmu yang disampaikan mengenai kalimah "SubhanaAllah" dan asal usul kejadian seseorang manusia dari "Setitis Air Mani" dalam tempoh dua jam penyempaian semasa hayatnya hanya dirasakan amat sekejap. Itulah kepetahan dan kehebatan seorang tokguru beranama Dato Seri Nik Abdul Aziz bin Nik Mat yang kini dalam kenangan.

Semoga ditempatkan disisi para syuhada, beriman lagi soleh.

Amin... Takziah buat seluruh keluarga Almarhum.

Blog Archive