Wednesday, December 31, 2014

AIRASIA QZ8501 APA KAH SATU PANGGILAN ILAHI??

BERLEGAR-LEGAR difikiran AYT, mengapa Kapten Airasia QZ8501 meneruskan penerbangan? sedangkan awan comulunimbus (CB) membentang panjang menghalang lintasan terbang.

Apakah Juruterbang atau pembantunya tidak membaca keadaan cuaca? sedangkan pada masa itu, awan CB merentangi laluan. Panjang awan itu berasas foto satelite mencecah 160km sepanjang perjalanan laluan Surabaya Singapura.

Dua pilihan juruterbang itu. Pertama membatalkan atau menunda penerbangan, kedua meminta laluan baru.

Pada jam 6.12 pagi, selepas 42 minit terbang, kapten tiada pilihan terpaksa meminta pindah laluan dan menambah ketinggian. Memindah laluan dibenarkan, namun menambah ketinggian ditangguhkan atas sebab pada ketinggian itu ada pesawat lain.

Lima minit selepas kontak antara pesawat dengan ATC Jakarta, hubungan terputus dan satu minit kemudian pesawat hilang di skrin radar.

Apa kah penerbangan QZ8501 yang membawa 162 penumpang termasuk kru, di mana 16 kanak-kanak dan seorang bayi, merupakan panggilan ilahi??? kerana jenis awan yang cuba direda pesawat itu mengandungi butiran ais dan litrik. Ais boleh membekukan enjin pesawat, sehingga menghalang kelajuan. Inilah penyebab pesawat itu "stall".

2 comments:

Anonymous said...

laluan ditetapkan oleh pihak berkuasa penerbangan. Pilot hanya ikut dan tak bole tukar kecuali diizinkan. Yang suruh dia guna laluan yang beribut tu apa hal?
Kapalterbangpun bole buat hal bila instrument dan sensornya bagi bacaan salah dan computer brtindak secara automatic dengan kapaltrbang brtinak automatic dari bacaan itu.

Anonymous said...

http://www.msn.com/en-my/news/world/data-point-to-%e2%80%98unbelievably%e2%80%99-steep-climb-before-airasia-crash/ar-BBho5tm?ocid=LENDHP

Industry sources told Reuters that there could be parallels between this incident and the crash of Air France flight AF447 in 2009.

The investigation into that Airbus A330 showed that the co-pilot lost speed readings due to icing on the airframe.

His panic reaction meant that he kept trying to climb despite repeated stall warnings, and the crew failed to recognize the situation, eventually sending the aircraft plunging into the Atlantic.

Incidents like these show that the margin for error at higher altitudes is smaller than at takeoff or lower down, say industry experts.

They add that the A320's systems usually prevent pilots from doing anything outside usual safe flight parameters. But these protections can be disabled in some circumstances, handing control to the pilots and leaving it to manual flying skills. – Reuters, December 31, 2014.

Blog Archive