Friday, November 07, 2014

Sodomi II: Tiada Keraguan Memang Saiful Diliwat


PEGUAM Anwar tidak dapat menafikan bahawa mangsa liwat II, memang diliwat; namun mereka berhujah bahawa bukan Anwar yang meliwatnya melainkan lelaki Y.

Peguam Anwar Gopal Sri Ram, sangsi, apa kah benar Anwar meliwat mangsa, kerana karpet buatan cina yang dikatakan digunakan semasa pelakuan sodomi itu; tidak dikesan bukti-bukti berlakunya hubungan seks antara tertuduh dan mangsa. 

Mengaitkan dengan kejadian di Australia, bahawa selepas 13 tahun, sehelai tuala dapat dianalisis terdapatnya DNA yang mengaitkan jenayah; namun pada karpet yang dirampas pada unit 11-5-2 itu tidak terdapatnya kesan DNA tertuduh mahupun mangsa; meskipun karpet itu dikenal pasti mangsa semasa perbicaraan di Mahkamah Tinggi. Apakah mungkin, karpet itu telah dibersihkan? atas sebab karpet itu menurut mangsa berada di unit 11-5-1 di mana perlakuan seks berlaku.

Hakim mahkamah persekutuan tidak boleh menerima bulat-bulat hujah peguam Anwar, walaupun mereka tidak percaya dengan karpet terbang.

Pokok pangkal kepada kes ini, adalah terdapatnya DNA male Y didubur Saiful; jika Mahkamah Persekutuan menerima bahawa Male Y adalah Anwar; maka seluruh hujah peguam Anwar yang kelihatannya mampu menimbulkan keraguan terhadap bukti-bukti, seperti karpet, keketerangan Dr Osman daripada Hospital Puswari ; akan mampu diketepikan; jika para hakim menerima bahawa male Y itu adalah Anwar.

Meskipun Gopal menganggap bahawa mangsa bukan saksi yang beritegriti; namun para hakim perlu memberi nilai kepada sumpah laknat mangsa; berbanding tertuduh yang enggan melakukannya.

10 comments:

Anonymous said...

kemungkinan yg lain mungkin kedua-dua unit mempunyai karpet yg sama dah karpet dibilik kejadian telah dibuang setelah anuar mengetahui report telah dibuat.

Anonymous said...

Karpet...spender hal remeh...

Yg penting ada dna estrak lg air mani anwar dlm lobang jobo....

Yg tu kene jawab....

seluangmelaut said...

Bukti2 utama adalah keterangan pengadu yg telah disoalsiasat oleh kedua2 belah pihak. Semasa saksi utama disoal balas didalam kandang saksi berharti2 oleh peguam anwar selepas disoal siasat oleh peguambela, butiran2 perlakuan diperincikan dengan begitu detail dan teknikal yg mana segala detik dan momen perlakuan liwat perlu dijawab dengan konsistant dan tidak bercanggah antara satu sama lain. Dan hakim mahkamah terdahulu telah menerima keterangan dan detail yang deijelaskan saipul sebagai konsistant dan boleh dipercayai.

Bukti2 menyokong seperti lokasi, waktu, kehadiran anwar di lokasi kejadian pada masa dan tempat yang dikatakan saiful, kehadiran air mani anwar didalam dubur saiful, kronologi kutipan sample, kutipan DNA anwar semuanya menyokong kepada kenyataan saiful yg telah diterima mahkamah.

Anwar pula gagal memberikan keterangan / tidak mau disoal balas, gagal memberikan smaple DNA, gagal mengemukakan alibi yang dikatakannya seperti azizah, rakan2x karib menyebabkan kegagalan peguambela2x anwar untuk menimbulkan keraguan kepada bukti2 yang telah diterima oleh mahkamah tinggi dan mahkamah rayuan.

Menyebabkan peguam anwar terpaksa menimbulkan keraguan pada proses mengambil sample dna anwar, mencadangkan liwat suka sama suka dan menimbulkan isu dr osman yg tidak di panggil sebagai saksi.

Tiada keraguan nampaknya memamng ade liwat berlaku keatas saipul yang kenyataannya dapat disahkan melalui jawapan yg konsistant apabila disola balas dan disokong oleh bukti2 sokongan seperti air mani, lokasi, barangan2 kes. Anwar pula gagal menunjukkan keraguan kerana terutamanya tiada alibi, tidak disoal balas di mahkamah hanya ada helah yg berbagai2.

GUILTY.

Seluang Melaut

seluangmelaut said...

Kenapa mahkamah tinggi melepaskan anwar dulu? antaranya kerana kegagalan pendakwa memberikan fakta yg tepat tentang pengendalian sample dan proses2 yg terlibat. Menyebabkan hakim terpaksa membuat keputusan berdasarkan kepada bukti yang tidak jelas. Dikatakan sample tercemar kerana plastik yng mana sample itu disimpan oleh IO telah dikoyakkan / dipotong untuk membolehkan label dibuat pada setiap botol kecil sampe.

Isunya kerana ketua pendakwara masa tu Datuk yusuf .. gagal memberikan keterangan proses menyimpan sample dengan tepat menyebabkan mahkamah, melalui maklumat yg kurang tepat membuat rumunsan bahwa sample telah tercemar .... kelemahan pihak pendakwaraya .... siapakah pendakwaraya masa tu ? hehheeheh. Rayuan oleh pihak pendakwaraya pula hanya dilakukan pada hari terakhir tempoh rayuan oleh bekas timbalan pendakwaraya yang mengetuai pendakwaan tersebut ... hampir2 sahaja rayuan tidak dibuat and anwar bebas sebebasnya ... sampai saiful terpaksa membuat rayuan pada AG untuk meneruskan filling rayuan .... giller punya kerje timbalaan pendakwaraya


Datuk yusuf kemnudiannya bersara dari jawatan di AG dan menjadi peguam anwar selepas itu ... agak ganjil ... tidak salah kerana dia telah bersara pada masa menerima lantikan anwar.

seluangmelaut said...

kenapa pula syafie dilantik dan tidak dari kalangan pendakwa2x di AG? satu soalan yg AG sendiri kene jawab ... tapi ianya terang x perlu bersuluh.

Dan kenapa pula apabila Syafie jadi ketua pendakwa dan di mahkamah rayuan ... senang2x jer mahkamah jatuhkan hukuman anwar bersalah .. ape yg bezanya? bezanya adalah syafie dapat menjelaskan kepada mahkamah proses sample dan dna yg tidak diterangkan dengan jelas di mahkamah tinggi. Syafie menjelaskaan sample x rosaka walaupun plastik telah dipotong kerana sampel terletak dalam botol2x sample yg tidak dibuka oleh sesiapa sehingga ianya toba di tangan pegawai kimia ... pendeknay .. walaupun plastik luar telah dipotong, tetapi sample2x tidakj tercemar kerana sampel berada dalam botlo yg diseal dan seal masih baik. botol2 ini pula berada didalam plastik yg telah dipotong. Sample berada didalam botol2x kecil sample yg di seal, good and intact.


Anonymous said...

Anwar telah di sabitkan BERSALAH oleh mahkamah rayuan,oleh 3 hakim,sila baca jugment,kenapa kita masih bercakap burden of proof pada pendakwa? Pendakwa telah menang dalam pembuktianya di mahkamah rayuan.jadi burden of poof yg anwar tidak bersalah perlu di buktikan oleh peguambela anwar,setakat hari ni sehingga tamat submission,dia org ulang benda la,so tak byk perubahan keputusan dari Mahkamah persekutuan,Guilty remain.

Anonymous said...

Salam semua,
Pandangan aku, kegagalan peguam bela mengemukakan saksi saksi alibi adalah turning point dalam perbicaraan ini. Sekiranya ke semua 14 saksi ini mengaku dan boleh membuktikan bahawa Anwar bersama sama mereka pada waktu dan tarikh kejadian, Mahkamah dengan penuh ketawa gumbira akan DAA. Dari pengalaman aku dolu dolu bukan sonang woi nak kemuka notis alibi ni.

Anonymous said...

Salam sekali lagi,
Yang Arif, pada time dan tarikh kejadian tu, hamba berada di Bilik no. 13, Hotel Nam Thong, Jalan Petaling, KL bersama dengan bini muda hamba. Tak caya tanye le dia. Ni ha, resit hotel, ni ha nama hamba kat Buku Pendaftaran Hotel. Ori lagi. Your Honour, I humbly rest my case.

Anonymous said...

Penal kod 377 mengatakan "Penetration is sufficient to constitute the carnal intercourse necessary to the offence described in this section.

Read more: http://www.lawnotes.in/Section_377_of_Malaysian_Penal_Code#ixzz3IfZQxGph

takat kehadiran air mani x mencukupi nak sabit liwat. cuba google fake DNA.

Anonymous said...

Gang,
Kira kira lepas ajer setakat topi jerman tu, dah kira aci, dah lut masuk dan sah pengliwatan tertunai.
Disokong pulak dengan kehadiran air geli tersorok 4 cm di bumper Volvo mangsa.
Terjumpa pulak serpihan air geli dari malaun lain. Ini takde hal, small cikadak only. Jangan confident sangat, kekadang orang atas bench nampak lain dari yg kita dok teropong. Let's wait for de outcome. Bookie aku ata bilang itu orang konfom misti minang punya maa. If true, where got road like this, so what, see de leg laa.
Tosrin Jarvanthi, Esq,, QC

Blog Archive