Saturday, September 20, 2014

Pengganti Khalid: Yang Jelas Bukan Wan Azizah

SULTAN Selangor hanya memanggil tiga pemimpin Pakatan Rakyat untuk mengadap dalam proses temuduga, untuk menentukan siapa yang bakal menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim yang telah dipecat daripada PKR, akibat daripada pemecatan itu, beliau kehilangan merit sebagai Menteri Besar.

Pemecatan Khalid, hanya disebabkan beliau tidak akur dengan desakan Anwar agar berundur agar supaya isteri Pemimpin Umum PKR itu boleh dilantik sebagai MB.

Menggantikan Khalid, memang dijadikan oleh Anwar sebagai agenda dalam Langkah Kajang. Pada awalnya, Langkah Kajang adalah untuk menjadikan Anwar sebagai MB Selangor, namun niat beliau tidak tercapai, apabila kehilangan kelayakan disebabkan dijatuhi hukuman penjara 5 tahun atas kesalahan meliwat.

Anwar menggantikan kedudukannya dengan isterinya, sebagai calon Kajang, dan bagi meneruskan niatnya, maka Khalid diminta berundur.

Keenggan Khalid berundur, selain tidak setujunya Pas dalam pergantian MB Selangor, menyebabkan krisis bukan sahaja dalam parti Pakatan Rakyat, malah mereka melibatkan pihak istana.

Kini, selepas 3 minggu krisis MB Selangor, pada Selasa akan diketahui siapa MB Selangor yang baru, yang jelas bukan Wan Azizah. Kemungkinan adalah Azmin Ali (PKR), Iskandar Samad (Pas) atau Ahmad Yunus (Pas).

5 comments:

Anonymous said...

Jika azmin jadi MB maka matlamat tercapai. Langkah kajang, pencalonan azizah adalah pembayang yg menutupi langkah azmin. Hakikatnya anwar tahu isterinya tidak akan jadi MB. Desakan kepada Sultan utk mengangkat azizah jadi MB hanyalah lakonan sahaja. Selepas azmin jadi MB semua dah kautim. Pas dah pasti setuju sbb mencalonkan nama azmin, Dap pula akan ikut saja kata Anwar. So selesai. Anwar akan kata pada azizah yg dia dah sedaya upaya nak isteri tersayang jadi MB, maka terlepaslah dari diserang isterinya. Azmin pula kata dia tak minta jadi MB, tapi daripada perkenan Sultan. Maka terlepaslah azmin dari fitnah. Yang tinggal bergaduh cuma Pas, pandai2 la selesaikan masalah dalaman Pas, kata anwar. Hebat permainan game ni.

SUARA RAKYAT said...

Adam Adli bukan anak muda yg boleh membawa negara ke hadapan, ribuan lagi anak muda yg mempunyai jati diri. Anak muda seperti Adam Adli, hanya berupa sosok tubuh yang jiwanya mabuk kepada nama,namun nama yg tidak mempunyai apa2 makna.

Strategi Perang:Pengenalan said...

Apa nasib TSKI?

Anonymous said...

Budak tak tamat sekolah ini bukanlah anak muda yang berwawasam umtuk negara bangsa.Dia hanya nak cari pablisiti lelongan.Janji masuk surat khabar buat apa pun tak kesah.
Cerita budak ni dah tamnat di pintu penjara.Kalau dia keluar setelah menjalani hukuman,sebelah mata pun orang tak pamdang.Kalau ada girlfrend, grilfrend pun cabut lari.Buat apa nak tunggu bekas banduan tak ada kerja ni.

Dia bukan tahanan politik kerana perjuangan,tapi kerana jenayah menghasut.Noktah.

Anonymous said...

kelakarnya bila ada yg membuat kesimpulan yang Umno benci anak muda, padahal anak muda seawal usia 18 tahun dah layak menjadi ahli Umno dan aktif dalam group yg tersendiri iaitu sayap Pemuda Umno. Bebas memilih dan meneruskan agenda di kalangan golongan muda.. Bukanya macam parti sial cam PKr dan Pasial yang mendoktrin anak muda menjadi pak turut yg menyokong segala2 kesesatan tanpa ada soal jawab lagi.. Manakala Dapigs menggunakan anak muda untuk memberontak dengan menulis sejarah baru kemerdekaan Tanah air Malaysia yg tercinta ini..

Blog Archive