Saturday, August 16, 2014

Tolak Wan Azizah: Jangan Jadikan Sultan Selangor Kambing Hitam

KINI timbul suara-suara bahawa pihak PAS mendakwa, alasan parti itu menolak Wan Azizah dilantik sebagai MB Selangor, kononnya khuatir tidak mendapat perkenaan Tuanku Sultan Selangor.

Fakta yang benar adalah sebelumpun isu pengantian MB Selangor dimaklumkan kepada Sultan Selangor, pemimpin awal yang menolak kepada pergantian itu adalah Presiden Pas sendiri- Dato Hadi Awang; kemudian pendirian itu disokong oleh Mursidul Am Pas- Dato Nik Aziz Nik Mat, kemudian mendapat persetujuan daripada Majlis Syura dan Ulamak parti itu. Semua pendirian itu kemudian disokong oleh Lajnah Politik Pas.

Suara-suara daripada Pas itu timbul, ekoran dua ADUN parti itu membelot daripada pendirian parti mereka yang mahu mengekalkan Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor.

Esok Pas bermesyuarat, namun apa sahaja keputusan mesyuarat itu tidak akan dapat menyelamatkan kedudukan khalid. ADUN Pas yang masih menyokong Khalid ada 13, kurang dua untuk mendapatkan majoriti mudah di Dewan Undangan Negeri Selangor.

1 comment:

Anonymous said...

TSKI betul dan tidak bohong bila mengadap DYMM bahawa dia ada sokongan majority atas representasi PAS (dan UMNO). Atas sebab itu, betullah DYMM titah TSKI masih boleh terus jadi MB. PASlah yang perlu jawab kenapa kata sokong TSKI kemudiannya dua ahlinya belot. Inilah massalah bila masih nak ikut telunjuk punaisihat dari penasihat. Jika Pakatan ada majority, tunggulah sessi DUN bulan November untuk undi tidak percaya. Nak kelam kabutkan rakyat apa hal??? Masaalah dalaman PKR dan PAS bukan hal yang DYMM patut campur. Memang Istana tak ada campurtangan pun. Malahan, pihak2 yang mendakwa ada campurtangan Istana dan pinta Istana jangan campurtangan sebenarnya mereka itulah yang telah mencampuri urusan Istana.
Dengan bebrapa ahli PKR dan PAS lompat keluar. Kini yang ada `majoriti` mudah adalah UMNO. Pakatan bukan gabungan yang berdaftarpun. MB dari UMNO kerana dikira parti yang paling banyak kerusi DUN. MB tidak boleh dari kaum bukan Melayu (DAP kira out).

Blog Archive