Sunday, August 17, 2014

Kemelut MB Selangor: Akan Kah Pas Kecundang Kali Ke-2?

PAS sudah kecundang pusingan pertama dalam kemelut MB Selangor. Penyebab kecundang itu, apabila dua ADUNnya membelot-Saari Sungip ADUN Hulu Kelang dan Hasrul Baharuddin ADUN Morib. Mengingat kepada pembelotan itu, JKP Pas terutama Presidennya; Mursidul Amnya, Majlis Syura dan ulamak parti itu terperksa menelan khahak sendiri.

Pusingan ke dua, meskipun Pas bersetuju pencalonan Wan Azizah Wan Ismail isteri kepada Anwar Ibrahim untuk menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim, Pas juga mencalonkan Azmin Ali sebagai alternatif kepada Sultan Selangor. Namun, cadangan Pas itu akan tersandung kerana PKR dan DAP sudah sepakat hanya mencalonkan Wan Azizah; PKR ada 13 ADUN, DAP ada 15 ADUN, manakala Pas 15 ADUN. Meningat jumlah itu, Pas masih kalah dalam jumlah ADUN; selain itu dua ADUN Pas berpihak kepada Wan Azizah termasuk Azmin sendiri.

Nampaknya PAS akan kecundang untuk kali kali kedua, jika ini berlaku, maka adalah sah, Pas hanya parti melukut pada Pakatan Rakyat.

4 comments:

Anonymous said...

ngape ko bongok ye..
blum tentu Sultan perkenan Wan Azizah walau pn PKR & DAP sokong.. boleh jadi Azmin tu nama spare aje..

Anonymous said...

Tak hairanlah kalau PAS kecundang.
PAS = Parti Anjing Suruhan

Keluarga Lim dan Keluarga Anwar gertak PAS mereka terencat terus sembah kaki kedua-dua keluarga.
PAS = Pasti Aku Setuju

sesejuk mata memandang said...

Yang pasti Wan Jijah tidak akan boleh jadi Mb sebab 1. perempuan - bertentangan dengan undang tubuh kerajaan negeri 2. tidak dilahirkan dalam Malaysia manakala Azmin juga tidak boleh sebab paling mudah sebagai pemimpin tak akan kita mahu seorang pemimpin 'yang suka makan icecream dan dalam jamban pula tu"

Jadi pilihan terbaik , mungkin setalh sultan dapat nasihat dan pandangan semua pihak pentadbir termasuk mufti .. DUN dibubarkan. Walaupun terpaksa keluarkan kos, SPR boleh minta kerajaan negeri tanggung kos PRN .. kan duit berbilion..

PRN hanya akan terjadi jika Khalid tidak gagap lagi..

Anonymous said...

PAS akan kecundang

Matlamat PKR dan DAP adalah untuk mendapatkan kerusi MB

Lepas mereka dah dapat, PAS akan disingkirkan dari Pakatan Rakyat kerana tidak boleh dipercayai lagi..

DAP ada 15 kerusi, PKR ada 13 kerusi dan tambah 2 org PAS yg sokong PKR. Total ada 30 ADUN. cukup utk majority dan mereka tak perlukan PAS lagi...

PAS akan disingkirkan dari Pakatan Rakyat (Pakatan haram tak berdaftar) selepas PKR dapat kerusi MB...percayalah

Blog Archive