Saturday, June 07, 2014

MH370: Tiga Bulan Tanpa Khabar

Esok, genaplah tiga bulan kehilangan pesawat penerbangan Malaysia (MAS) B777-200ER MH370 bersama 227 penumpang dengan 12 krew; termasuk Juruterbang berpengalaman- Kapten Zaharie Ahmad Shah.

8 Mac 2014 jam 12.41 pagi waktu Malaysia daripada KLIA berlepaslah MH370 menuju Beijing dan di jadual mendarat pada pukul 6.30 pagi hari yang sama; namun hingga kini menjadi cerita misteri; kerana pesawat itu tidak pernah sampai di destinasinya.

24 Mac merupakan hari yang menyedihkan, selepas Perdana Menteri mengumumkan bahawa MH370 tidak mendarat di Beijing sebaliknya berakhir di Lautan Hindi.

Berasaskan keputusan itu, berbagai negara yang diketuai Australia menggunakan berbagai teknologi tercanggih yang ada pada abad ini, digunakan untuk mengesan di mana pesawat itu terjunam; selain mengetahui lokasinya, juga yang amat penting menemukan serpihan bangkai pesawat, termasuk penumpang; namun dunia telah tahu, bahawa sehingga kini, tiada apa-apa maklumat berkaitan pesawat itu, selain bacaan satelitte, yang cuba dirungkai, dan mengwujudkan teori/perkiraan bahawa pesawat itu berakhir di Lautan Hindi, atas sebab kehabisan minyak.

Kesaksian pasangan warga British, Catherine Tee bahawa dia melihat sebuah pesawat terbakar di pagi 8 Mac semasa dia dan suaminya berlayar daripada India ke Phuket Thailand, boleh disangksikan, atas sebab, jika pesawat itu mengalami kebakaran sepertimana didakwa, sudah pasti enjin pesawat itu tidak mampu menghantar "ping" atau isyarat sehingga 8.11 pagi, lebih kurang 7 jam selepas berlepas.

Yang jelas, apapun anggapan atau kesaksian berkaitan pesawat malang itu, yang pasti sehingga kini, tiada kepastian, apa sebenarnya yang berlaku kepada pesawat itu.

1 comment:

Anonymous said...

Dari - http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/wanita-baru-pulang-umrah-dakwa-nampak-bangkai-mh370-di-laut-andaman

Adakah Catherine Tee mengesahkan laporan Raja Dalelah ?

Minta pakar menyiasat kembali laporan mereka ini.

Blog Archive