Wednesday, May 21, 2014

PRK Teluk Intan: Dyana Perlu Buktikan Bahawa Dia Lebih Cina Berbanding Kit Siang

Calon DAP bagi PRK Teluk Intan, Dyana Sofya Mohd Daud, perlu membuktikan bahawa dia lebih cina berbanding Lim Kit Siang. Bagi mereka yang mengikuti perkembangan Dyana sejak dilantik sebagai setiausaha politik Kit Siang, kenyataan pertamanya adalah menjadikan UITM almamaternya sebagai bahan politiknya, atas sebab jika Kit Siang yang membuat kenyataan demikian, orang melayu akan lebih marah, akan tetapi jika Dyana, penerimaan melayu akan "berbeza" kerana Dyana itu melayu.

UITM merupakan institusi yang menampung bumiputera/melayu bagi mempersempit jurang perbezaan pendidikan antara kaum dalam negara. Kita tahu bahawa majoriti bumiputera/melayu tidak dapat meneruskan pelajaran ke menara gading jika memilih Universiti Malaya atau Universiti lain dalam negara ini suatu masa dahulu, atas sebab standard yang diperlukan oleh universiti-universiti itu selain tinggi, juga tidak menawarkan penyajaan, manakala UITM, selain bertolak ansur dari segi syarat kemasukan juga menawarkan penyajaan kepada para pelajarnya.

Tujuan penubuhan UITM dahulu dikenali sebagai ITM (Institut Teknologi Mara) memang termaktub dalam Perlembagaan Negara artikel 153, di mana institusi itu adalah hak melayu/bumiputera sebagai kaedah untuk memperbanyak dan sekaligus memberi peluang kepada melayu/bumiputra menyambungkan pendidikan.

Sebenarnya, sejak penubuhan UITM, pemimpin seperti Lim Kit Siang, sudah tidak senang dengan institusi ini, atas sebab ianya mampu memberikan pendidikan kepada bumiputera/melayu dan ianya dapat bersaing dengan kaum-kaum lain. Perlu kita mengimbas sejarah, suatu ketika Bank adalah sumber untuk memajukan setiap orang terutama dalam bidang perniagaan. Seorang melayu dibunuh (Maroof Zakaria) semata-mata mahu menubuhkan Bank yang berasas melayu bagi bersaing dengan bank bukan berasas melayu.

Disebabkan UITM sudah bertapak berdekad, maka tidak mungkin lagi membunuh pengasasnya, kerana pengasasnyapun sudah tiada, maka satu caranya untuk menguasai institusi itu hendaklah dipolitikkan. Tujuan mempolitikan institusi itu sebenarnya, agar supaya kaum lain akan terus menebal sokongannya terhadap mereka yang mempersoalkannya ; atas sebab mengapa melayu sahaja mendapat keistimewaan di dalam insitusi itu? mengapa bukan cina atau india?

Dyana menggunakan "arugmentasi" bahawa semua rakyat negara ini perlu mendapat akses pelajaran tidak mengira latar belakangnya, mengapa memilih UITM sebagai sasaran? sedangkan masih banyak lagi institusi lain? Persoalan pokoknya, adalah UITM menawarkan pendidikan yang murah, berbanding institusi lain, sedangkan kualitinya cukup tinggi. Kaum lain mahu juga menikmati kemudahan UITM, itulah tujuan sebenar DAP, melalui kenyataan Dyana. Dyana merupakan alat DAP untuk mempersoalkan hak-hak melayu,

Bagi mereka yang menyalahkan Dyana termasuk mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir, yang tidak habis fikir, mengapa seorang anak melayu yang dibesarkan dalam lingkungan pemimpinan Umno; sanggup berbuat demikian; jawapan kepada persoalannya ini, adalah melayu itu mudah lupa, sepertimana berlaku, kepada pemimpin Umno itu sendiri, apabila belum mendapat kuasa, bukan main baik dan mesra, akan tetapi apabila berada ditampuk kuasa, keluarlah belang mereka, angkuh dan sombong.

Jangan salahkan Dyana kerana bertindak lebih cina berbanding Kit Siang atau Guan Eng, kerana jika tidak berbuat demikian, maka kepercayaan terhadapnya bukan sahaja kurang akan tetapi diberi nilai 50 sen, sepertimana pemimpin melayu yang pernah menyertai DAP dan kemudian keluar daripada parti itu.
 
Umno sebagai parti yang memperjuangkan melayu/bumiputera, perlu mengambil iktibar, kepada tindakan Dyana, kerana di masa depan, bukan sahaja akan ramai anak melayu mempersoalkan hak-hak melayu dan bumiputera atas sebab kekecewaan; juga trend pemimpin pemimpin Umno itu sendiri yang sudah lupa kepada adab perjuangan, sudah lupa kepada budaya Umno di mana pemimpinnya mempunyai semangat kental untuk memperjuangkan hak dan keistimewaan melayu/bumiputera. 
 
Kepada pemimpin Umno, tanyalah pada diri sendiri, di mana nawaitu anda, jangan berceloteh, kerana munculnya seorang Dyana daripada 54 peratus penduduk melayu/bumiputera di negara ini yang mempersoalkan hak-hak melayu/bumiputera, malah mahu menghapuskannya. Tepuk Dada tanya selera.

5 comments:

Anonymous said...

Kalau Berani USIKlah ITM, tengok nanti apa akibatnya tak secara kasar secara halus...

Jangan main-main, tahap sabra orang Melayu pun ada HADnya..

Anonymous said...

Jangan nyalakan API perempuan ooi! Kalau belum tahu lagi, kau ingat kami diam kami setuju..

Anonymous said...

Kalau kau nak bertanding ke, nak tidur dengan apek Lim Kit Siang ke LANTAKlah...tapi ITM jangan usik.

Anonymous said...

Destini anak bangsa, Uitm!! Madu di beri, tuba dibalas. Jerih perih org tua2 generasi dulu menapakkan pendidikan utk anak2 melayu n bumiputra dijadikan fitnah utk menapak dlm arena politik, meraih sokongan kaum imigran. Semoga Ilmu yg dyana perolehi di tarik balik atas pengkhianatan agama dan bangsa ini. Allah maha berkuasa.

Mat Bon said...

Bro, sampai bila polemik ini akan berlanjutan? 10 tahun, 20 tahun lagi?

UITM bukannya kecik, kalau kita buka 5% kepada bukan Bumi pun jumlahnya adalah besar. Lepas tu, tak ada sesiapa boleh marah kalau kita besarkan lagi UITM tu.

Semua pihak menang kan.

Blog Archive