Friday, May 09, 2014

PRK Di Negara Ini Tidak Lagi Menarik

Pilihanraya Kecil atau PRK di negara ini, sudah tidak menarik lagi.Walaupun, Anwar cuba menjadikan sesebuah PRK sebagai medan untuk mendekatkan dirinya dengan rakyat, juga agar namanya terus menjadi liputan media, apa kah media itu media alternatif, media tempatan atau media antarabangsa.

PRK Kajang misalnya, tidak mendapat liputan; walaupun media alternatif pro pembangkang cuba mengekspolitisi PRK itu untuk menonjolkan Anwar.

Niat Anwar bertanding pada PRK itu tidak kesampaian, atas sebab beliau sabit kesalahan meliwat dan dijatuhi hukuman penjara 5 tahun. Sebagai gantinya, beliau menunjuk isterinya sendiri sebagai ganti, dan sebagai mana kita tahu, isterinya mememangi PRK itu.

Selepas PRK Kajang yang disengajakan, kini dua PRK yang tidak dirancang, iaitu PRK Bukit Gelugor, atas sebab penyandangnya, Karpal Singh terlibat kemalangan maut pada pagi 17 April. PRK itu akan berlangsung pada 25 Mei ini.

PRK berikutnya adalah PRK Teluk Intan di Perak, penyebabnya juga atas kematian penyandangnya pada 1 Mei lalu.

Secara kebetulan kedua-dua kawasan itu melibat kawasan-kawasan DAP, dan di atas kertas, Bukit Gelugor adalah milik DAP, namun Teluk Intan berkeadaan 50-50 antara BN dan DAP.

Pada kedua-dua PRK rakyat negara ini, hanya mahu melihat sejauh mana tindakan pengundi cina, apa kah masih bersama Pakatan Rakyat, atau kembali kepada BN. Dalam politik, tiada pendirian yang tetap, pendirian akan bertukar mengikut musim.

Memang pada PRU-12 dan 13, pakatan rakyat cuba mengalahkan BN, namun pada kedua-dua PRU, hasrat PR tidak sampaian, walaupun berjaya menidakkan kuasa 2/3 BN di Dewan Rakyat.

Mengapa PRK pada kali ini tidak menarik? sebabnya apapun keputusan tidak mengubah status quo kerusi antara BN dan PR. Jika BN menang, tidak menjadikan gabungan 13 parti itu memperolehi kuasa 2/3; kalau PR menang, juga tidak dapat menubuhkan kerajaan.

PRK ini perlu diadakan atas sebab, seseorang wakil rakyat perlu bagi mewakili kawasan berkenaan, namun jika kekosongan itu, berlaku selepas 2 tahun dari tarikh PRU, maka PRK tidak perlu diadakan.

Atas sebab, kepentingan PRK ini, tiada kebaikan kepada BN, maka dicadangkan agar BN mengelak sahaja PRK itu, dan memberikan kemenangan kepada DAP, atas sebab, memang kawasan itu milik parti itu, sesuai dengan dua PRU lalu. Jika BN mengelak PRK itu, bukan kerana mengaku kalah, tetapi sebagai strategi mengatur langkah merampas kawasan itu pada PRU-14. Bermula daripada sekarang, seseorang yang perlu digembeling sebagai calon yang winnable pada PRU-14.

2 comments:

Anonymous said...

Very undemocratic of the ruling political party not to participate in any PRK. BN as a ruling party has the obligation to always give the people the opportunity to choose their representatives of their choice.

Dr. Abdul Wahab Arbain said...

Salam,
Benar, tidak menarik lagi.

Blog Archive