Tuesday, May 27, 2014

MH370: Selepas 80 Hari- Apa Yang Terbaharu?

MH370 sebuah pesawat Boeing B777-200ER yang membawa 239 penumpang termasuk kru yang hilang kurang sejam selepas berlepas pada 12.41 pagi 8 Mac 2014, laluan Kuala Lumpur-Beijing kini memasuki hari ke-80 tanpa apa-apa klu di mana pesawat itu.

Pada 24 Mac lalu, diambil keputusan bahawa pesawat itu berakhir di Lautan Hindi, berasaskan data Immarast yang dikeluarkan hari ini, di mana data itu dianalisa menggunakan Doppler Effect- kaedah yang menggunakan gelombang untuk menentukan lokasi sesebuah pesawat.

Walaupun, berbagai alat canggih digunakan di lokasi di mana pesawat malang itu dipercayai berakhir, namun sehingga kini gagal mendapatkan sebarang petanda di mana sebenarnya pesawat malang itu.

Sebuah pesawat secanggih B777; kehilangannya memang misteri. Pembuat pesawat itu boeing, pembuat enjin Rollroyce, seharusnya mempunyai sokongan aftersales, yang mampu mengesan pesawat seperti itu. Namun yang aneh, mengapa kecanggihan pesawat seperti B777 tidak dilengkapi peralatan seperti itu? apakah pembuat pesawat itu, dan atau pembuat enjin pesawat menyembunyikan sesuatu, sepertimana pendapat mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir.

Berasaskan kepada cara kehilangan pesawat itu, di mana selepas berlepas, kemudian apabila berlaku perggantian ruang udara; disaat itulah diambil peluang untuk menghilangkan pesawat itu. Keadaan ini, tidak mencerminkan bahawa pesawat itu mengalami masalah teknikal; sebaliknya, tindakan itu memang dirancang.

Faktor-faktor yang mengarah kepada tindakan yang dirancang adalah tindakan melencongkan pesawat itu berlawanan dengan arah sebenarnya; kemudian pesawat diterbangkan pada ketinggian 45,000 kaki atas permukaan laut, di mana tujuan menerbangkan pada ketinggian itu, adalah untuk memastikan penumpang yang tidak berpeluang memakai corong oksigen; akan pengsan malah boleh mengalami kematian.

Pesawat dikendalikan oleh juruterbang- Kapten dan pembantu kapten. Jika kapten bertindak sepertimana gambaran di atas, apa kah pembantu kapten/pembantu juruterbang juga, berkonspirasi "mati" bersama? sesuatu yang jarang berlaku; kerana keadaan seperti itu biasanya hanya berlaku pada dua insan yang sangat kecewa sepertimana pasangan dua sejoli- wanita dan lelaki yang sedang putus cinta.

Apa yang berlaku pada MH370, sesuatu diluar kotak kita berfikir, walaupun boleh diteka apa sebenarnya yang berlaku dengan pesawat itu. Namun tekaan itu, sukar kita buktikan, atas sebab kelemahan kita dalam teknologi. 

Mengendali pesawat tanpa juruterbang, bukan perkara baru pada zaman ini. Ertinya kemampuan teknologi memintas navigasi pesawat bukan lagi perkara mustahil; apatah lagi, teknologi itu sudahpun dicipta, ekoran kejadian 9/11 serangan Twin Tower New York.

Memandangkan kehilangan pesawat itu masih misteri sehingga kini, hanya melalui tindakan terancang untuk menghilangkan pesawat itu adalah jawapan kepada hilangnya pesawat itu.

2 comments:

Anonymous said...

Hang merepeklah sorang-sorang.

Anonymous said...

Mmg sah drone dah bawa ke lokasi rahsia bro...

Amerika tahu hal ni..... begitu juga kjjan china...

Msia juga begitu... been informed personally by barrack obama to najib in his recent visit to msia...

Now msia have to explain to presiden china the actual situation...

Apa2 hal pon kapal dan semua penumpang dlm kapal slamat...

Gerenti bebb.....

Blog Archive