Monday, May 05, 2014

Disebalik Kehilangan MH370

Pada pagi 8 Mac kira-kira 12.41 tengah malam, pesawat Penerbangan Malaysia B777-200ER MH370 yang dikemudikan oleh Kapten berpengalaman Zaharie Ahmad Shah, bersama 238 penumpang termasuk kru berlepas daripada landasan 32R KLIA tujuan Bejing. Berasaskan jadual, pesawat itu patut mendarat pada pukul 6.30 pagi hari yang sama; namun sehingga kini tidak pernah sampai-sampai; malah ianya menjadi satu misteri. Selepas hilang daripada radar pada 1,22 pagi hari yang sama, tidak diketahui ke mana pesawat itu; walaupun berbagai teknologi digunakan, termasuklah grafik di atas, kononnya, destinasi pesawat itu, sebelum berakhir di Lautan Hindi.
Berbagai asset digunakan termasuk Bluefine 21, robot milik Amerika, yang dikatakan mampu memeta dasar laut, namun alat itu sehingga kini gagal menjumpai secebispun yang boleh menjadi harapan menjumpai bangkai pesawat malang itu.

Melihat kepada laluan yang ditempuh pesawat itu, sepertimana lakaran yang dibuat oleh pasukan pencari, nampaknya, pesawat itu dikendalikan oleh seseorang yang mahir dalam penerbangan. Juga, melihat kepada lakaran laluan pesawat itu, seolah-olah mengambarkan sesuatu yang pelik, atas sebab selepas menempuh ke arah barat, kemudian berbelok ke arah Perth, Australia, sedangkan laluan mudah adalah garis lurus yang boleh sampai ke Diego Garcia. 

Kalaulah pengendali pesawat itu mahu menjadikan pesawat itu terhempas ke laut, tidak perlulah memilih laluan itu, atas sebab laluan asalnya juga boleh melencong ke arah laut. 

Oleh kerana kehilangan pesawat itu hampir memasuki tempah 2 bulan, dan tiada sebarang klu dijumpai, memanglah adalah kebenaran, besar kemungkinan pesawat itu telah mendarat di suatu lokasi dan kawasan pencarian yang dikatakan bahawa pesawat itu berakhir di situ adalah kawasan salah. 

Adalah mustahil, bagi teknologi yang ada pada masa kini, sebuah pesawat berbadan lebar seperti B777 terlalu sukar untuk dikesan; sedangkan material pada pesawat itu, diketahui betul oleh pembuatnya.

1 comment:

Anonymous said...

Buat apa nak peningkan kepala, PBB arahkan carian ke pulau berkenaan yg di dakwa sebagai pangkalan laur USA.Kan bro

Blog Archive