Friday, April 04, 2014

MH370: Seperti Yang Diduga Anwar Politikan Kehilangannya

Semalam, melalui telegraph sebuah surat khabar UK, Anwar mengecam kerajaan Malaysia kaw-kaw atas kehilangan pesawat Malaysia MH370. Satu persoalan mengapa, Anwar memilih selepas tiga minggu baru memberi komen? Apa kah disebabkan umur kotak hitam hanya berbaki 48 jam? dan Ketua Pembangkang itu yakin tidak akan menjumpai pesawat yang membawa 239 penumpang bersama kru itu?

Anwar mengambil peluang kesilapan awal TUDM yang gagal bertindak awal terhadap kehilangan pesawat malang itu. Kalau lah kesilapan itu, dari awal-awal lagi diketahui bahawa ianya menyebabkan operasi mencari MH370 sebagai "gargantuan task" seperti istilah Najib "The most mystery search in human history"; maka sudah tentu, awal-awal lagi TUDM sudah memintas pesawat malang itu. Atas kelemahan manusia, kerana manusia senantiasa disembunyikan sesuatu malapetaka atau kebaikan dihadapan, kecuali manusia itu sampai kepada keadaan itu; namun Anwar tidak mahu menerima hakekat itu. Seharusnya Anwar perlu mengambil iktibar pada dirinya, kalaulah "meliwat" pembantunya menyebabkan beliau dipenjara 5 tahun, sudah tentu, beliau tidak akan melakukan kerja terkutuk itu.

Memang diakui, Malaysia agak terlambat bertindak berkaitan kehilangan pesawat malang itu. Atas sebab, sejarah penerbangan Malaysia melebihi 60 tahun, inilah pertama kali berdepan dengan incident seperti itu.

Memang MAS tiada pengalaman kehilangan pesawat, kecuali pesawat terhempas seperti di Tanjung kupang tahun 1977, Airport Tawau 1995 dan Airport Kudat tahun 2013. Kehilangan pesawat berbadan lebar seperti B777, merupakan julung kali berlaku di Malaysia, malah di rantau ini.

MH370 pada 8 Mac berlepas daripada KLIA menuju Beijing bersama 239 penumpang termasuk kru pada pukul 12.41 pagi, namun hilang pada radar awam tepat pukul 1.22 pagi, namun dikesan radar tentera pada 2.40 pagi 320 km utara Pulau Pinang. Selepas itu, selama 28 hari, pesawat malang itu terus dicari dan dicari, dan kini menggunakan berbagai aset berteknologi tinggi termasuk kapal selam Britin HMS Tireless yang dilengkapi sonar mengesan objek di dasar laut.

Finger underwater locator buatan Amerika yang khas mengesan Black Box dipasang pada Kapal Perang Autralia Ocean Shield digunakan bermula pagi tadi, walaupun syarat utama menggunakan alat itu kalau serpihan dijumpai, demi memperkecil kawasan pencarian, akan tetapi selama 27 hari, tiada sebarang seriphan dijumpai.

Dalam keadaan sekarang, penggunaan "mata" manusia untuk mencari serpihan, tidak lagi mampu menemui serpihan, akan tetapi teknologi mungkin dapat merungkai kehilangan pesawat malang itu.

Anwar mengikuti perkembangan mencari, mengikuti komen-komen para pakar, dan kenampakan, memang diakui mencari pesawat malang itu, sesuatu yang amat sukar; atas sebab itu Anwar mengambil peluang, dan mahu menjadi hero menyalahkan semua pasukan pencari; sedangkan jika beliau berada diposisi yang sama jawapannya 2x5. Kemampuan Anwar, hanya pada kepetahannya berpidato, kemampuan memutar belitkan fakta, selain demonstrasi jalanan, selain itu, tidak nampak apa kebolehan Anwar.
 
Cara Anwar memilih masa mengecam Kerajaan Malaysia, perlu diteliti semua pihak, Apa kah sesuatu yang berlaku?

3 comments:

Anonymous said...

Sebab anuar tahu d mana pesawat itu berada samada d diego garsia atau dah d terbangkan ke israel. Sebab tu kali ni dia berhati tidak melatah seperti peritiwa d lahad datu.

Anonymous said...

Aku juga yakin Anuar tahu dimana MH370 itu disorokkan, tetapi kerana tidak mahu bersuara mendahului 'tuan' maka dia memilih masa yg sesuai utk memburukkan negaranya sendiri.

Apa namanya tu kalau bukan sifat seorang pengkhianat?

Klu-klu awal telahpun diberi oleh 'anjing gigit polis' PKR dan anggota Parlimen berbahasa pasar Segambut ...

Anonymous said...

Tak habis-habis kes radar TUDM yang dia dok bising. Mungkin tak puashati kenapa TUDM tidak mengambil tindakan melulu keatas pesawat tersebut. Rosak rancangan menghuru-harakan Malaysia.

Blog Archive