Tuesday, April 01, 2014

MH370: Disebalik Kehilangannya

Pada pagi yang cerah 8 Mac lalu, Pesawat Penerbangan Malaysia B777-200ER MH370 berlepas dengan mulus bersama 239 penumpang termasuk 12 kru. Namun, tidak sampai sejam, pesawat itu hilang daripada radar kawalan menara trafik Udara Subang, tepat jam 1.30 pagi.

MH370 berlepas pukul 12.41 pagi 8 Mac laluan Kuala Lumpur Beijing dan dijadualkan mendarat pada pukul 6.30 pagi hari yang sama, namun kini dipercayai hilang di Lautan Hindi.

Teori dan bantuan radar, dikatakan pesawat itu berpatah balik semasa hampir memasuki ruang udara Vietnam dan kali terakhir dikesan 320 km utara Pulau Pinang pada jam 2.40 pagi, selepas itu, tiada lagi clue berkaitan pesawat itu, hanya melalui data satellite, dikatakan pesawat itu meneruskan penerbangan sehingga 8.11 pagi 8 Mac, berasaskan pings/blips yang diterima satellite.

Kini, konsentarsi pencarian dilakukan di kawasan selatan, 1100 batu barat Perth, Australia. Walaupun operasi mencari memasuki hari ke-23, namun tiada sebarang clue di mana pesawat malang itu.

Melihat terlalu sukarnya mencari pesawat itu, penyebab utamanya, memang ianya dirancang sedemikian rupa, agar kehilangan akan terus menjadi misteri abad ini. Selain itu, lokasi yang dipilih merupakan kawasan yang sungguh terpencil dengan kekangan alam yang sangat mencabar, merupakan satu misi yang mendekati misi "kubur tanpa nisan".

No comments:

Blog Archive