Wednesday, April 02, 2014

Apa Kah Misteri Kehilangan MH370 Sesuai Dengan Skrip Pihak Tertentu?

Kenyataan Ketua Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC), bekas Ketua Marsal Udara Australia, Angus Houston bahawa pencarian pesawat malang MH370 akan mengambil masa yang lama. Satu kenyataan yang menakutkan. Apatah lagi, clue yang diberikan bahawa ada satu kejadian serupa tahun 1951, kehilangan kapal HMAS Sydney yang karam di Lautan Hindi memerlukan 60 tahun untuk menjumpainya.

Kenyataan seumpama itu hampir sama dengan kenyataan U.S. Navy Captain Mark Matthews, " finding the missing Malaysian Airlines jet would be an enormous task - one that may never be achieved due to a series of complications"

Dua kenyataan itu seolah-olah membawa pergertian, bahawa menjumpai pesawat malang itu memang terlalu sukar, atas sebab skrip menghilangkan pesawat itu memang demikian.

Kehilangan MH370 hanya diketahui apabila hilang daripada radar. Tiada sebab yang konkrit menyebabkan kehilangan pesawat itu. Para penumpang semua clear daripada red flag, istilah bagi penumpang yang dicurigai termasuk dua warga iran yang menggunakan passport palsu.

Latar belakang pilot dan co pilot juga clear, hanya kecurigaan dikaitkan dengan masalah pribadi; namun masalah itu tidaklah sampai bertindak menjadikan MH370 hilang misteri.

MH370 dihilangkan mungkin ada kaitan dengan isi pesawat itu, samada penumpangnya atau kargo yang di bawah. Setakat ini, hanya diketahui ada 20 orang jurutera yang pakar dalam electronic warfare berada dalam pesawat itu, kedua pesawat itu membawa 4 tan buah manggis dan 200kg bateri.

Juga kehilangan pesawat itu, mungkin ada hubungan dengan ketenteraan. Kerana kini, kita melihat bahawa China benar-benar memperlihatkan peralatan yang ada padanya apakah satelitte, kapal laut mahupun pesawat terbang. Manakala sekutu amerika dan amerika sendiri, kelihatan macam relax sahaja, menggunakan pesawat atau kapal laut yang memang selalu dilihat dan selalu kedengaran, seperti P3 Orion, P8 Paseidon.

Skrip kepada kehilangan misteri MH370 adalah menguji sejauh mana kemampuan teknologi yang ada mampu mengesannya. Itu yang mahu dilihat oleh penyedia skrip kehilangan pesawat malang itu.

Adalah pelik, dengan teknologi yang ada era ini, selama 23 hari gagal secara mutlak mengesan pesawat itu. Bagi penyedia skrip kehilangan pesawat itu, semakin lamanya pencarian, maka semakin mengembirakannya, kerana uji cuba sangat berjaya.

Memang suatu masa dahulu menguji keupayaan senjata atau teknologi adalah melalui peperangan, misalnya operasi menyerang Iraq, operasi menangkap Osama ben Laden; namun kini persenjataan baru adalah bagaimana mengelak daripada dikesan radar. Bagi pesawat tempur, memang amerika sudah memilikinya melalui pesawat sealth, namun menggunakan pesawat berbadan lebar seperti B777 untuk sementara belum ada teknologi seumpama itu. Kejayaan B777-200ER MH370 melepasi daripada dikesan radar, merupakan satu kejayaan abad ini. Hanya, teknologi abad ke-19 sahaja yang digunakan sebagai petunjuk bahawa pesawat itu meneruskan penerbangan sekurang-kurangnya 7 jam selepas dikesan radar. Kalaulah tiada Doppler Effect yang menggunakan gelombang, sudah tentu kehilangan MH370 akan terus bertambah misteri.

Selain itu, pemilihan Malaysia sebagai sasaran, atas sebab perairan Malaysia bersempadan dengan semua negara di Asia terutama Vietnam, China dan Indonesia. Amerika sejak berakhirnya perang Vietnam dan tertutupnya penggalan di Subic Filipina, agak kurang maklumat mengenai rantau ini. Atas sebab itu, berlakunya kehilangan pesawat MH370 adalah peluang yang sangat ditunggu-tunggu. Bukan sahaja kehadiran asetnya, tetapi yang paling penting kehadiran agensi perisiknya seperti FBI, CIA dan sudah tentu antara personal itu ada Mossad, agen perisik Israel yang berlagak sebagai agen dua agensi amerika itu.

Pengelibatan FBI, CIA, M16 menyiasat kehilangan MH370, sudahnya mereka terdedah kepada sistem perisikan negara; dengan terdedahnya mereka itu, maka SWOT PDRM sudah ditangan mereka.

Juga, melalui kehilangan MH370, kini dengan jelas dan terang sudah diketahui sejauh mana kemampuan radar tentera kita, juga diketahui sejauh mana kepekaan tentera kita.

Kehilangan pesawat MH370 mempunyai berbagai matalamat di mata penyedia skrip itu.

5 comments:

Anonymous said...

Yg cerdik ialah penyedia skrip. CIA-Amerika-serta sekutu2 Laknatullah mereka..
yg paling BODOH ialah Najib dan H2O.. punya lah tak tahan dipuji palsu mereka dua sepupu ini sehingga hari2 kerja mereka ialah menceritakan dan mengulangi skrip 'kita hebat'.. 'Malaysia dipuji'.. 'SAR di koordinasi Malaysia ramai anggota..26 negara'.. Hishamuddin lah org yg plg kemaruk dan kembang dipuji.. sehingga beliau tk ingat lagi apa sbrnya yang dicari..

Najib spt biasa akan main skrip 'wira'.. tp dialah jd alat bg pihak pencipta skrip supaya pencarian lebih gagal.. jgn ckp pasal Diego Garcia.. buka luas2 pintu negara supaya CIA FBI masuk londeh semuanya...

Tun Mahathir.. rindunya pemimpin bijak lg berani macam Tun... Najib tak layak lg jd PM.. dia tiada kredibiliti.. Anwar lahanat boleh bebas wpun terlibat dgn mcm2 jenayah.. inilah zaman Najib..

Selamatkanlah Malaysia dr konspirasi musuh..selamatkanlah MH370..Aminn!!

Anonymous said...

Betul dan setuju dgn anon diatas..

Anonymous said...

Satu soalan kepada Anon 03:58. Kalau anda berada di tempat Najib...apakah yang akan anda lakukan?

Anonymous said...

Anda hanya pandai bercakap sebenarnya anda tidak membantu pun.Bermacam macam spekulasi yang di cipta.Lebih berfaedah kalau anda mendoakan keselamatan penumpang.

Anonymous said...

Ramai yang cakap macam pandai, seolah2 sekiranya mereka berada ditempat Najib dan H2O, whoever this H2O is, mungkin Hshamuddin agaknya mereka dapat selesaikan misteri kehilangan pesawat MH370.Cerdik2 nya Muammar Gadaffi tumpas juga, cerdik2 nya Saddam Hussein dapat ditumpaskan juga, cerdik2nya Pervez Musharraf yang pernah jadi sekutu Amerika pun kena main juga dan kini akan ketali gantung kerna jadi pengkhianat pada negara..

Kalau tidak dengan bantuan bangsa sendiri, tanpa bantuan pengkhianat2 dari bangsa sendiri, musuh2 Islam tak akan berjaya.

Islam meletakkan KEADILAN ditempat paling tinggi kerana itu kita mesti sentiasa berlaku adil. Pemimpin2 kamu tidak pernah mendabik dada mengatakan mereka hebat. Apakah kamu buta tidak melihat bagaimana stress mereka ini kerana hingga hari ini tidak ada petunjuk tentang apa yang terjadi pada pesawat itu dan hingga hari ini mungkin mereka pun tak dapat tidur fikirkan tentang nasib pemumpang2 pesawat itu.

Harap umat ISlam diMalaysia dan pemimpin2 UMNO teruskan solat hajat berjemaah agar Allah gagalkan rancangan musuh seterusnya. Walaupun pesawat tak ditemui tapi insyallah dengan berkat solat hajat berjemaah, ALLAH akan beri pertolongan dari sudut yang kita sendiri tak nampak kerana HANYA ALLAH yang tahu perkara yang ghaib. DOA ADALAH SENJATA MUKMIN, hanya itu yang kita mampu lakukan.

Blog Archive