Tuesday, March 11, 2014

Misteri Terus Menyelubungi MH370

Masuk 3 hari, mencari pesawat Mas B777-200ER MH370 yang membawa penumpang 239 termasuk 12 krew, belum ada petunjuk di mana pesawat itu.

MH370 yang berlepas daripada KLIA pada pukul 12.41 pagi Sabtu destinasi Beijing, China sepatutnya mendarat pada pukul 6.30 pagi hari yang sama, namun sehingga kini tidak pernah sampai, sehingga kehilangannya menjadi misteri.

Berbagai andaian, termasuk tindakan sabotej, tindakan keganasan, namun tiada clue yang boleh menemukan pesawat malang itu. Kalau sabotej, mungkin pesawat itu berada di negara ketiga, telahpun mendarat, namun disembunyikan oleh pihak-pihak tertentu. Jika berkaitan tindakan keganasan, ertinya ada kiatan dengan letupan, namun tiada juga tanda-tanda bahawa pesawat malang itu diletupkan. Teori ke tiga, berlakunya peruraian di udara (mid air disintegration), akan tetapi tiada juga petunjuk ke arah aitu. terori ke empat, bahawa pesawat itu dirampas, namun selepas 3 hari, tiada sebarang permintaan.

Dalam dunia moden, sukar untuk mempercayai, bahawa pesawat sebesar B777-200ER tidak dapat dikesan oleh sateliite, pesawat pengesan yang menggunakan teknologi pengesan yang canggih,terutama yang dimiliki Amerika Serikat dan China. Di laut, kapal laut Amerika dan China sudah berada di kawasan, di mana pesawat malang itu dipercayai berada sebelum hilang daripada radar pada pukul 2.40 pagi sabtu.

Satu yang agak bodoh, bahawa pesawat itu, telah didaratkan pada suatu lokasi antara negara China, Vietnam dan Thailand, kemungkin Mynmar, atas sebab pesawat itu hanya mampu terbang ke kawasan tersebut, atas faktor minyak. Pesawat terbang rendah, bertujuan mengelak daripada radar, hanya mampu terbang pada jarak yang terhad. Antena darat, sukar menerima signal daripada pesawat, jika transmitter yang ada pada pesawat dinonaktifkan.Seperti telepon bimbit, kalau dinonaktifkan, maka sukar menrima signal daripadanya.

Di mana kah pesawat malang itu?

2 comments:

Anonymous said...

cuba cari di kepulauan Sulu!

Anonymous said...

YAAAA....! SEMUA TERLUPA PASAL SULU.PENGGANAS SULU SAHAJA YANG BERMUSUH DENGAN MALAYSIA MASA KINI..

Blog Archive