Monday, March 10, 2014

Misteri Kehilangan MH370: Pakar Penerbangan Masih Buntu

Walaupun kehilangan MH370 pesawat B777-200ER milik Penerbangan Malaysia (mas) memasuki tempoh 48 jam, pakar-pakar penerbangan, masih buntu. Sehingga kini belum ada tanda-tanda apa yang berlaku terhadap pesawat jet itu.

Pesawat yang membawa 239 penumpang termasuk 12 krew dan kebanyakan penumpang adalah daripada negara China/Taiwan serta warga negara 13 negara lain termasuk Malaysia, kehilangannya masih belum berjawab.

Kini berbagai persoalan timbul menyelubungi kehilangan pesawat tersebut, berbanding jawapan.

Berbagai terori dikemukakan, sudah tentunya terori-teori itu daripada meraka yang pakar berkaitan dengan penerbangan.

Telah timbul teori berlakunya Mid Air Disintegration terhadap pesawat itu, kerana indikator mengarah kepada keadaan itu. Pesawat yang tiba-tiba hilang daripada radar, tanpa panggilan kecemasan, tanpa kod rahsia daripada juruterbang, bahawa pesawat dalam kecemasan, mengarah kepada kejadian itu. Mid Air Disintegration adalah satu kajian bahawa pesawat terurai dengan sendirinya kerana masalah mekanikal dan struktural. Keadaan ini juga boleh berlaku, jika berlaku letupan diudara. Letupan diketepikan dalam kejadian ini, atas sebab imej daripada Pentagon menunjukkan bahawa tiada sebarang letupan berlaku pada masa pesawat itu hilang daripada radar.

Teorii kedua adalah berlakunya tekanan melampau semasa pesawat itu menanjak naik pada ketinggian 35,000 di atas permukaan laut. Tekanan melampau boleh menyebabkan pemanpatan oksigen, sehingga juruterbang tidak mampu bertindak memberi isyarat kecemasan, kerana biasanya dalam keadaan itu, manusia berada dalam keadaan separuh sedar. Pada keadaan tekanan melampau ini, boleh sahaja berlaku bahawa panel transmitter semuanya bertukar kepada nonaktif. Dalam keadaan nonaktif, radar atau antena akan menghalang menerima signal daripada pesawat. Keadaan ini berkemungkinan, atas sebab pihak menara kontroller daripada Vietnam terpaksa meminta pesawat lain yang berada di wilayah negara itu untuk menghubungi pesawat itu dengan menggunakan perhubungan kecemasan. Seorang juruterbang yang berpusat di Narita Jepun, mengatakan bahawa beliau berjaya berhubungan dengan pesawat itu, akan tetapi jawapan yang diterima menggambarkan macam sesuatu berlaku dalam kokpit pesawat malang itu. Keadaan bising sehingga sukar dimengerti percakapan co-pilot kerana kurang jelas (mumbling). Juruterbang itu berjaya menghubungi pesawat malang itu pada jam 1.30 pagi Sabtu.

Teori ketiga, ada kemungkinan kehilangan pesawat itu ada hubungan dengan tindakan manusia. Boleh sahaja berpunca daripada juruterbang sendiri atau daripada dua penumpang yang menggunakan passport palsu. Jika dilihat daripada segi tindakan juruterbang, boleh sahaja berlaku tindakan bodoh dengan menjunamkan pesawat, sehingga pesawat masuk ke dasar laut. Tindakan seperti ini, akan juga tidak meninggalkan kesan kepingan pesawat di atas permukaan laut; sebaliknya hanya kesan minyak yang keluar daripada enjin pesawat. Minyak akan timbul, atas sebab desinti yang berbeza antara air dan minyak. Kesan minyak yang berkepanjangan antara 10 dan 15 km yang dikesan di Selatan Vietnam pada Sabtu, ada kemungkinan berasal daripada dua enjin pesawat malang itu. Jika dikaitan dengan penumpang yang menggunakan identiti curi, senjata yang boleh dibawa adalah sejenis senjata cecair, yang boleh mengakibatkan letupan, akan tetapi tiada sebarang tanda-tanda berlakunya letupan.

Teori keempat, kemungkinan berlakunya rampasan diudara. Pesawat menuju ke lokasi tertentu dengan kawalan pesawat pejuang. Radar juga tidak dapat mengesan pesawat pejuang itu, atas sebab kecanggihannya. Pesawat pejuang itu memandu pesawat malang itu mendarat pada suatu lokasi tertentu.Mamandangkan negara adikuasa seperti Amerika dan China juga terlibat dalam Team SAR, maka teori ini tertolak dengan sendirinya.

1 comment:

Anonymous said...

Jgn. nak percaya perisikan Amerika/Barat atau S'pura -yg. dikuasai Mossad-ZIONIS!

Disyaki penglibatan CIA-Mossad yg. letupkan Twin Towers pd. 9/11 melalui kaedah 'Disintegration‘ - utk. menjatuhkan Islam dan MENJAJAH Dunia Islam yg. kaya minyak-gas, dengan amat BUAS dan KEJAM, bermula dgn. Afghanistan dan Iraq, dgn. menyalahkan pengganas al-Qaeda, yg. sebenarnya dicipta Barat sendiri. Lihat teori ex-CIA sendiri di http://www.presstv.ir/detail/2013/09/15/324167/excia-agent-911-lies-big-and-tragic/:

Ex-CIA agent: 9/11 lies bigger than already known

Sep 15, 2013

Many people including observers inside the United States have on frequent occasions called the September 11 attacks in New York an inside job.

Numerous theorists have spoken out over the past 12 years talking about the controlled demolition of the World Trade Center, Israeli complicity in the events, and many other issues.

Critics questioning the US version of the 9/11 attacks have indicated, among other things, to bombs and explosives planted at the World Trade Center that demolished the buildings, jubilant Israeli intelligence agents photographing the attacks, made-up phone calls from the planes, and a warning by the Mossad (the Israeli spy agency) one day before the attacks to Israeli Tower workers and occupants to stay away from the buildings.

A former CIA agent has also emerged with new revelations on the attacks, blaming the attack on the US intelligence apparatus.

Susan Lindauer talks about the CIA’s detailed knowledge of the time, target, and means of the 9/11 attacks over the months prior to the events.

“The lies are so much bigger than what you know and it’s so much deeper and it’s so much more tragic once you have the truth,” says Lindauer.

Her evidence shows how the World Trade Center buildings were brought down by controlled demolition. Lindauer explains how thermite bomb, “an extraordinary heat-reducing bomb” which “takes steel” and “creates molten steel,” with potential sulphur in it was planted at the buildings.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).


Blog Archive