Wednesday, March 12, 2014

Misteri Kehilangan MH370: Masih Simpang Siur

Mengkoordinasi 42 kapal laut dan 39 pesawat terbang, suatu perkara dalam operasi menyelamat dan mencari pesawat B777-200ER MH370 yang hilang secara misteri sejak sabtu, 8 Mac 2014. Kawasan operasi kini seluas 27 persegi batu nautika, 13 di Selatan melaka dan 14 di Lautan China Selatan. Nampaknya, misteri kehilangan pesawat yang membawa penumpang seramai 239 termasuk 12 krew sehingga kini masih simpang siur.

Keadaan kelam kabut, menyelebungi operasi pencari, terutama tafsiran radar tentera dan awam. Radar awam hanya dapat mengesan pesawat malang itu jam 1.30 pagi sabtu, manakala radar tentera mengesannya pada 2.40 pagi, dalam posisi berpatah balik. Namun pada sidang akhbar sebentar tadi, pihak tentera, kurang pasti apa kah pesawat yang dalam posisi patah balik adalah pesawat malang itu? satu kekeliruan berlaku.

Apapun, usaha mencari pesawat malang itu meliputi dua kawasan, lautan china selatan laluan pesawat itu menuju Beijing dan selat Melaka.

Pihak berkuasa Malaysia, termasuk para pakar penerbangan tidak dapat mengesahkan apa-apa, terutama berkaitan dengan keselematan para penumpang dan krew, atas sebab, sehingga kini, tiada clue, apa kah pesawat itu mengalami kemalangan atau masih selamat.

Namun melihat cara operasi SAR yang meliputi 42 kapal laut dan 39 pesawat terbang, nampaknya clue yang digunakan adalah menganggap pesawat itu mengalami kemalangan, dan terhempas di kawasan yang liputan mecari.

Mungkin bahagian persiskan termasuk CIA atau FBI serta Pentagon dan perisik China sedang memantau semua kawasan yang berkemungkinan pesawat itu berada melalui imej satellite. Nampaknya, kehilangan pesawat mas MH370, telah mencabar teknologi komunikasi dan ketenteraan, bukan sahaja milik negara kita, akan tetapi juga Amerika serikat dan China.

Telah 5 hari dan memasuki hari ke-6, pesawat B777-200ER MH370, kehilangannya masih misteri. Berbagai terori telah dianalisa, berbagai kemungkinan telah diterokai, namun sehingga kini, semua yang terlibat buntu dan tidak tahu jawaban.

1 comment:

Anonymous said...

Realitinya Tuhan Yang Satu, Allah yang Maha Esa telah memberi satu lagi petunjuk. Betapa bila mana orang2 yang mengakui mereka lebih Islam daripada orang lain telah menjual nama Allah yang Satu itu di atas pentas politik yang sangat hina. Maka sedikit demi sedikit kita akan mendapat balasan di atas segala kesesatan yang kita lakukan. Mungkin juga ada orang Tuhan Harun, Tuhan Nuar, Tuhan Siam Azis sengaja merancang misteri MH370. Allah jua yang Maha Mengetahui lagi Melindungi. Ampunkanlah Dosa-dosa Kami.

Blog Archive