Friday, March 21, 2014

MH370: Mengapa Terbang Ke Arah Selatan Tanpa Tujuan?

Kepingan pesawat yang dipercayai berasal daripada B777-200ER MH370 dijumpai 1,500 batu barat laut Perth, Australia, menunjukan bahawa pesawat malang itu terbang ke lokasi itu tanpa tujuan. Lokasi itu, lebih dekat dengan Antartika, berbanding Australia. Tiada lapangan untuk mendarat; ertiya pesawat itu terbang ke arah itu, tanpa pengendalian manusia.

Kalau lah pilot/co-pilot bertujuan bunuh diri, tidak perlu terbang sejauh itu, boleh sahaja pesawat itu dijunamkan di lautan China Selatan, teluk Thailand atau Selatan Melaka.

Benarlah, apabila pilot dan pilot menyedari, bahawa bekalan oksigen hilang secara tiba-tiba, pilot mencuba mengubah arah laluan pesawat dengan memprogram komputer navigasi pesawat untuk berpatah balik dengan tujuan untuk mendarat. Namun, belumpun pilot selesai update komputer itu, pilot jatuh pingsan. Faktor yang mendokong teori itu, apabila co-pilot bersahaja semasa mengucapkan salam terakhir pada menara Subang kerana pesawat akan memasuki ruang udara Vietnam. Mengapa tindakan pilot/co-pilot itu demikian? sebab mereka tidak menganggap masalah kehilangan bekalan oksigen adalah masalah teknikal. Perlu diketahui bahawa masa itu auto pilot sudah diaktifkan, kerana pesawat sudah berada ketinggian 35,000 kaki atas permulaan laut, ketinggian yang biasa bagi pesawat itu.

Kehilangan oksigen secara tiba-tiba, menyebabkan berlakunya tekanan melampau dalam kabin; akibat tekanan itu, maka pesawat untuk seketika tidak terkendali, sebab itu pesawat terbang melepasi limit-45,000 kaki, kemudian turun le paras 23,000 sebelum, komputer navigasi pesawat berjaya menstabilkan pesawat dan pesawat terbang terus dengan ketinggan biasa ke arah Selatan, sehinggalah kehabisan minyak, lalu terjunam ke laut, di lokasi yang sedang berlakunya operasi kini, atas sebab satellite Amerika menemukan dua kepingan berukuran besar (78 kaki) dan dipercayai berasal daripada pesawat malang MH370.

Teori, bahawa pesawat terbang dengan minyak penuh, seperti mana dakwaan pihak barat, tidak benar, bukan sahaja tidak sokong oleh fakta di ground, akan tetapi arah penerbangan pesawat itu adalah no main land.

Persoalan yang besar hanya, siapa yang mematikan bekalan oksigen? Seseorang yang mematikan bekalan oksigen itu turut juga mematikan semua alat perhubungan pesawat, ertinya seseorang itu tarik fuse yang merupakan hati kepada penyaluran oksigen atau alat perhubungan.

Apa yang jelas, jika benarlah pesawat malang itu terbang ke arah selatan, ertinya pesawat itu terbang dengan menggunakan auto pilot, selama 5 jam, dengan membawa penumpang dan krew yang sudah knock out.
 
Seseorang yang boleh melakukan semua tindakan itu, adalah orang yang biasa dengan peralatan pesawat. Dalam pesawat itu, seorang jurutera pasawat, sebagai penumpang!!!.. Namun, apa kah tujuannya? Apa kah tujuan jurutera pesawat itu terbang ke Beijing? 

1 comment:

Anonymous said...

makin merapu teorimu tuan....
kalau bekalan oksigen ditutup tiba2, oksigen yg sedia terkumpul dlm kokpit masih cukup utk pilot tekan kecemasan. andai betul2 habis mengejut sekalipun, oksigen yg sudah masuk dgn sedutan terakhir pun, masih cukup masa 30s-3minit utk pilot tekan butang kecemasan. cuba kita bernafas spt biasa(kemudian tahan nafas tiba2) mustahil pilot tiada tenaga dan tiada masa utk tekan butang.

Blog Archive