Wednesday, March 19, 2014

MH370: Besar Kemungkinan Menuju Selatan

Memasuki hari ke-13, kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia (Mas) B777-200ER MH370, teori terkini, bahawa pesawat malang itu besar kemungkinan menunju selatan, merentasi wilayah Indonesia, kemudian menuju wilayah Barat Australia, atau Dieoga Garcia, namun kehabisan minyak, akhirnya terjunam ke lautan Hindi.

Teori pesawat malang itu menuju utara, disangkal negara-negara yang terlibat mencari yang meliputi wilayah negara-negara itu, atas sebab adalah mustahil radar negara-negara itu tidak dapat mengesan pesawat sebesar B777.

Data awal yang dikesan oleh radar tentera Malaysia, bahawa pesawat malang itu berpatah balik ke arah barat dan kemudian terbang di atas Selat Melaka, kini disokong radar Thailand, walaupun 10 hari terlambat berkongsi maklumat itu.

Jika benar bahawa pesawat malang itu menuju selatan, maka benarlah anggapan berbagai pihak, termasuk blogger, di awal-awal lagi mengsyaki bahawa pesawat itu menunju selatan, khususnya pangkalan tentera Amerika di Diego Garcia. Atas sebab kehabisan minyak, maka pesawat itu gagal mendarat di tempat itu.

Anggapan awal ini, kemudian disokong oleh temuan pada alat simulator milik penerbang pesawat malang itu, kapten Zaharie Ahmad Shah; Diego garcia adalah antara 5 lokasi yang mempunyai pendaratan pesawat yang pendek, lebih kurang 1000meter.(tulis berita harian).

Jika benar bahawa pesawat malang itu terbang ke selatan dengan tujuan Diego Garcia, maka pertanyaan yang paling besar, apa kah suatu konspirasi abad ini? Konspirasi siapa? Bertujuan apa?sedangkan kawasan itu adalah kawaasan Amerika!!! Amerika biasanya menganggap negara mereka sebagai penyelamat, pembela, atas sebab itu mempunyai tag sebagai polis dunia.

Jika pesawat terjunam ke laut, tiada harapan menemukan ada penumpang yang terselamat, kecuali jika berlaku keajaiban. Juga, jika pesawat malang itu terjunam ke lautan itu (lautan Hindi) terlalu sukar menemukan pesawat malang itu dalam masa yang terdekat, memandangkan lautan itu mempunyai arus yang sangat kuat, dalam, malah sebahagian lokasi lebih dalam berbanding lautan pasifik, di mana pesawat Air France 447 terhempas pada tahun 2009, mengorbankan semua 229 penumpang termasuk krew. Pasukan SAR hanya menemukan kotak hitam 2 tahun kemudian.

Pesawat malang MH370, hilang daripada radar pada 1.30 pagi Sabtu, kurang sejam selepas berlepas pada 12.41 daripada KLIA menunju Beijing, destinasi terakhirnya. Sepatutnya pesawat itu mendarat pada pukul 6.30 pagi hari yang sama, namun hingga kini tidak pernah sampai-sampai.

Pesawat malang itu, selain membawa 239 penumpang bersama krew, juga membawa 4 tan buah manggis, buah yang dikatakan anti ketuaan. Kecurigaan juga terhadap muatan kargo pesawat itu yang melibatkan begitu banyak buah manggis; sehingga ada yang berspekullasi, bahawa diantara try buah ditanam bahan letupan; namun selepas 13 hari, tiada bukti, bahawa pesawat itu meletup kerana bom.
Memasuki hari ke-13, kehilangan pesawat MH370, masih misteri.

No comments:

Blog Archive