Monday, March 17, 2014

MH370: Apa Kah Pilot Dibawa Ancaman?

KETIKA mengucapkan All Right Goodnight secara bersahaja kepada menara Subang, kerana pesawat akan memasuki ruang udara Vietnam, maka pada masa itu, alat komunikasi kedua pesawat diputuskan secara mutlak, mengakibatkan pesawat MH370 hilang daripada radar trafik Subang secara tiba-tiba. Berasaskan data awal, bahawa transponder pesawat dimatikan secara berpingkat, yang mana transponder pertama tertutup pada 1.07 pagi dan kedua 1.21 pagi, selang 14 minit.

Apa kah pesawat dikuasai perampas? sebaik sahaja pesawat mengudara? Kalau pesawat dikuasai perampas, mengapa tiada panggilan kecemasan daripada pilot, seperti mana kebiasaan dilakukan oleh juruterbang, kalau pesawat dirampas. Ini yang muskil, atas sebab itu, anggapan kuat, bahawa juruterbang itu sendiri merampas pesawatnya. Fakta itu disokong oleh cara juruterbang itu bercakap dengan menara Trafik Udara Subang.

Pada jam 1.30 pagi, sebuah pesawat laluan Narita Jepun yang berada di ruang udara Vietnam yang berjaya menghubungi pesawat malang itu menggunakan saluran kecemasan menggambarkan bahawa keadaan dalam kokpit pesawat malang itu sungguh bising, sehingga percakapannya dengan co-pilot tidak jelas, kemudian terputus.

Selepas pesawat itu hilang, dikatakan pesawat secara tiba-tiba terbang ketinggian 45,000 kaki sambil berpusing ke arah barat, kemudian turun pada paras 23,000 kaki, kemungkinan berlaku pergelutan dalam kokpit. Apa kah co-pilot bergelut dengan pilot? sehingga pesawat melakukan pergerakaan seperti itu? atau pilot dan co pilot bergelut dengan perampas? Persoalannya, bagaimana perampas memasuki kokpit? Pintu kokpit, jika dikunci daripada dalam untuk membukanya memerlukan kuasa yang kuat seperti bom. Kalau pintu kokpit diletupkan, sudah tentu pilot masih punya masa membuat panggilan atau menghantar kod rahsia atau mayday.

Misteri kehilangan pesawat selama seminggu, atas sebab tiada sebarang clue daripada pesawat malang itu. Hanya pada hari ke-8, data satellite digunapakai sebagai asas untuk operasi menyelamat dan mencari, yang kini diperluas di utara dan selatan, masing-masing meliputi 2,200 batu nautika. Kalau laluan utara, minyak pesawat boleh didaratkan di negara-negara bekas Soviet Union, kalau laluan selatan, pesawat boleh mendarat di wilayah barat Australia termasuk Pangkalan tentera Amerika Diego Garcia.

Laluan utara akan melalui daratan yang dipenuhi radar bumi, termasuk radar negara India, namun jika ke utara laluan hanyalah laut dan pulau-pulau kecil. Jika perampas mahu mengelak dikesan radar, seperti tindakan mematikan semua peralatan komunikasi, maka perampas tidak akan mengambil laluan utara, keculai pesawat itu dikawal oleh pesawat yang mampu melakukan tindakan anti radar. Kemampuan itu hanya ada pada kuasa besar seperti Amerika atau China atau Isreal.

Pesawat didapati memberi isyarat sekurangnya 7 jam selepas hilang daripada radar, ertinya pesawat masih intake. Isyarat terakhir jam8.11 pagi Sabtu 8 Mac 2014, waktu malaysia. Ertinya pesawat telah berjaya mendarat dengan selamat, atas sebab tiada isyarat daripada ULB= underwater locator Beacon dan ELT=Emergency Locator Transmitter kalau terhempas di atas air; di mana alat itu akan teraktif, kalau pesawat terhempas. namun jika pesawat didaratkan selamat, alat2 itu tidak akan mengularkan sebarang signal.

Pencarian semakin mencabar bagi mengesan pesawat malang itu, atas sebab data satellite tidak menunjukkan lokasi. Atas sebab itu, pasukan pencari dan menyelamat yang diketuai Malaysia akan melibatkan 25 negara, entah berapa ratus asset yang terlibat. Keadah mencari menggunakan satellite, seperti mencari jarum daripada tumpukan sampah yang menggunung. Namun, peralatan pengesan yang ada pada Amerika, sebenarnya mampu mengesan pesawat itu dengan mudah, sebabnya Amerika biasa dengan operasi "drone"; kecualilah negara adi kuasa itu merupakan dalang kepada kehilangan misteri MH370.

3 comments:

Anonymous said...

ada benarnya ulasan tuan,
namun satu hal juga perlu dilihat.
kira2 2minggu lebih sblm kjadian, CNN telah masuk ke kokpit interview co pilot. dan 2 orang pelancong wanita juga masuk ke kokpit bersama co pilot. cnn mungkn telah rakam secara sembunyi atau terang segala keadaan dalaman pesawat. cnn dan plncong itu mungkn agen cia yg ada rekod pernah rampas pesawat soviet.
mgknkah co pilot telah dihbungi oleh agen dan diberi ganjaran serta perlindungn utk ugut pilot dan rampas pesawat. lalu dialah yg mengarahkn pilot tukar arah dan matikan sistem. sbb itu isyarat kecemasn tidak dpt dihantar krn pilot dlm ancaman.
ke mana kluarga co pilot ghaib?

dilapor pilot dlm bercuti dan dipanggil bertugas secara mendadak. siapa yg arahkn dia bertugas?
wallahu'alam

Anonymous said...

The posting was made by a woman, Noor ‘Olya Dollah ,expressing her gratitude to Allah that her husband, who was initially scheduled to fly the MH370 KL-Beijing-KL route at midnight on March 8, was replaced at the last minute.

The posting is believed to have been made in response to news reports that broke about MH370′s disappearance from civilian radar and its failure to land at Beijing International Airport at 6.30am.

Noor ‘Olya wrote: “My dearest hubby… Anas Mazlin… suppose to fly that flight to Beijing last nite… but his name has been removed last minute… ya allah… syukur… dipnjgkan lg usia dan jodoh bersama… sedangkan flight tu dah dischedule since last month… syukur sgt2..”

(My dearest husband, Anas Mazlin was supposed to fly that plane to Beijing last night, but his name was removed at the last minute. Ya Allah, thank you, you have prolonged our lives and our marriage together. The flight had been scheduled since last month. Thank you so much.)
http://www.therakyatpost.com/news/2014/03/16/mh370-was-there-a-last-minute-pilot-switch/

Anonymous said...

berapa lama nak sorok penumpang. kesihatan mereka, urusan harian mereka. berapa lama drama ni nak berterusan

Blog Archive