Tuesday, March 11, 2014

MH370: Ada Kemungkinan Sabotej

Selepas memasuki hari ke-3, tiada tanda-tanda menemui pesawat Mas B777-200ER MH370 yang hilang secara misteri sejak 2.40 pagi Sabtu (8 Mac 2014). Tiada tanda-tanda apa kah pesawat terhempas, tiada tanda-tanda bahawa pesawat meletup di udara, tiada tanda-tanda mid-air disintegration.

Pasukan penyelamat dan mencari yang dilengkapi peralatan canggih termasuk bantuan satellite daripada negara adikuasa seperti Amerika Serikat dan China, hingga kini gagal pinpoint, di mana pesawat itu berada.

Jika teori sebelum ini, kehilangan pesawat itu ada hubungan dengan keganasan, kini teori itu tidak mendukung kehilangan pesawat itu, atas sebab dua penumpang daripada iran itu, bukanlah pengganas, melainkan hanya ingin berimigrasi ke negara Eropa. Seorang yang bernama Pouria Nur Mohammad Mahrdad, 19 (foto di bawah) hanya mahu bersama ibunya di Jerman, dan ibunya sedang menunggu ketibaannya. Sementara seorang warga iran lagi, mahu berimigarsi ke Belanda, namun belum diumumkan nama dan umur penumpang itu.

Sebelum ini, ada yang mengaitkan kehilangan pesawat itu dengan tindakan sabotej, yang dihubungkan dengan juruterbang pesawat itu, Kapten Zaharie Ahmad Shah, yang dikatakan penyokong tegar Dato Seri Anwar Ibrahim.

Hilangnya pesawat MH370 secara misteri hanya beberapa jami, selepas Anwar dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun oleh Mahkamah Rayuan Putrajaya, atas sebab meliwat bekas pembantu peribadi Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 26 Jun 2008, di sebuah kondominum Bukit Damansara, Kuala Lumpur.

Memandangkan situasi yang menyelubungi kehilangan pesawat MH370, masih misteri sehingga kini, ada terori mengaitkan kehilangan itu pada tindakan sabotej yang dikaitkan dengan juruterbang. Fakta yang boleh dihubungkan dengan anggapan itu, adalah, seorang juruterbang yang berpusat di Narita Jepun di mana pada masa yang sama sedang terbang, dan ketika itu berada di ruang udara Vietnam, berjaya menghubungi pesawat malang itu menggunakan saluran kecemasan. Menurut juruterbang yang tidak mahu disebut namanya tersebut, semasa berjaya menghubungi pesawat malang itu, yang menjawab adalah co-pilot, dan keadaan kokpit pesawat malang itu sungguh bising, dan percakapan co-pilot tidak difahami, sehingga komunikasi terputus.
Warga Iran Guna Passport Palsu Penumpang MH370

Selain itu, saksi mata daripada nelayan dan seorang pegawai kerajaan, yang menyatakan bahawa pesawat malang itu sedang terbang rendah di kawasan Kota Bharu, Kelantan dan pesawat itu sedang menuju utara, kelihatan tidak mengalami masalah, tiada asap keluar, tiada bunyi luar biasa. Pesawat terbang rendah, hanya bertujuan mengelak daripada tangkapan radar. Mungkin pesawat malang itu, berjaya mengelak tangkapan radar, apabila penguasa Vietnam terpaksa meminta bantuan daripada juruterbang yang berada di wilayahnya, untuk mengetahui apakah pesawat malang itu berada di ruang udaranya, atas sebab pesawat itu gagal check ini, semasa memasuki ruang udara negara tersebut.
Penumpang warga Iran yang menggunakan passport Palsu

Pesawat dengan 239 penumpang dan 12 krew itu, mempunyai minyak yang cukup untuk 7.5 penerbangan, jika terbang pada ketinggian biasa 35,000-40,000 atas permukaan laut. Akan tetapi, jika pesawat itu terbang rendah, minyak sebanyak itu tidak menuckupi bagi penerbangan melebihi 2,000 km. Jarang Kuala Lumpur Beijing 2,300km. Jika pesawat itu, tetap konsisten terbang rendah, paling jauhpun adalah Lapangan Terbang di Cambodia atau selatan China. Ada yang berspekulasi bahawa pesawat itu kini berada di Nanning Wuxu International Airport di Selatan China. Jika demikian, kita perlu bersyukur, kerana penumpang dan pesawat adalah dalam keadaan selamat. Anggapan seperti ini, tidak boleh diketepikan, memandangkan selama 3 hari, tiada tanda-tanda bahawa pesawat malang itu mengalami kemalangan. Akan bilakah, misteri kehilangan pesawat B777-200ER MH370 akan terungkai. Sama-sama kita berdoa, dalam masa tertedekat Allah memberi petunjuk.

3 comments:

Anonymous said...

Mungkin ade bende yg gomen rahsiakan demi keselamatan penumpang.... minta2 jika ade perundingan keselamatan penumpang jd keutamaan...

Anonymous said...

kalu pesawat dah terbang rendah event di wilayah malaysia bukan sepatutnya menara dah inform ke..takkan dr KLIA sampai area Kelantan masih rendah lagi ...sedangkan komunikasi sepaptut berlaku jika ianya terbang rendah brtulkan???

Fendy74 said...

kenapa gambar kaki 2 org pencuri passport tu nampak sama??..adakah gambar ini di edit atau sebaliknya

Blog Archive