Sunday, March 02, 2014

Anwar Masuk Kabinet Najib?

Sebelum PRU-13 ada maklumat rahsia daripada pemimpin tertentu. Maklumat itu ada hubungan dengan kesatuan nasional, hanya khusus pemimpin melayu. Menurut broker penyatuan umat melayu itu, selagi Anwar masih diluar kerajaan, maka selagi itu, keadaan politik tanah air bakal tidak menentu. Apabila politik tidak menentu, maka pemimpin tak dapat menumpukan masa untuk membangun negara dan rakyat, kerana disibukan dengan karenah politik.

AYT sebenarnya tidak mahu menulis berkaitan dengan maklmuat rahsia itu. Akan tetapi blogger A kadir Jasin, ada menulis berkaitan itu, namun perbezaannya, menurut wartawan veteran itu, bahawa Anwar akan dibawa masuk ke dalam kabinet Najib dalam rangka rekonsilasi. Selain itu, tujuan membawa Anwar adalah dalam rangka membendung krtikan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir dan mantan Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin terhadap pentadbiran Najib.

PRK Kajang sebenarnya hanya satu shadow kepada gerakan membawa Anwar dalam kabinet, setidak-tidaknya itulah pendapat A. Kadir Jasin. Akan tetapi, menurut maklumat yang AYT ketahui bahawa Anwar tidak akan dibawa ke dalam kabinet Najib, sebaliknya anaknya Nurul Izzah. Anwar pula akan dilantik sebagi Duta Khas Malaysia di Bangsa-bangsa bersatu, seperti mana peranan Tun Musa Hitam sebelum ini.

Apabila langkah itu dilakukan, ertinya PKR akan dibubarkan.

Benar juga maklumat daripada pemimpin tertentu itu. Selepas sahaja PRU-13, tidak terdengarpun Anwar mengeritik Najib secara pribadi, walaupun Ketua Pembangkang itu mengentam Umno dan Bn. Demikian juga Najib, tidak mengeritik Anwar secara langsung, walaupun memberi sindiran sinis terutama berkaitan undi bangla pada PRU-13 lalu.

Najib dikhabarkan sudah tidak tahan terhadap kritikan mantan PM dan Daim terhadap penglibatan Datin Rosmah dalam urusan negara. Ada yang mengatakan bahawa Najib berbulan-bulan tidak menemui Tun Dr Mahathir kerana mantan PM itu ada menegur Najib berhubungan pengelibatan Rosmah.

Apa kah maklmut rahsia itu menjadi kenyataan? atau kah telah masuk angin? memandangkan gerakan kerajaan pusat mampu menambat hati MB Selangor menandatangi MOU berkaitan air Selangor sehingga membolehkan pembinaan Loji Air Langat2 agar air daripada Pahang boleh disalurkan ke Selangor.

Apa kah berlaku gerakan komporomi, dengan membiarkan Khalid menjadi MB dan MP PKR masuk kabinet Najib, sementara Selangor akan diperintah gabungan antara PKR-PAS-BN dengan mengenepikan DAP, sementara Anwar akan menjadi Duta Khas Malaysia tanpa batas waktu? Dalam politik semua boleh berlaku.

4 comments:

usin said...

kalau aku katakan mengarut, camane.. anwar nak jd duta? hik!hik!hik! kenapa mudah lupa ni? bukankah selagi ada hayat dikandung badan, anwar TETAP NAK JADI PM, WALAUPUN SEHARI!!!!

Anonymous said...

Saya pun rasa ada sesuatu berkaitan dgn Anwar dan Najib ni,kalau tidak masakan mereka buat perjanjian sebelum pilihanraya dulu.Memang sesuai sebab Najib pun bukan bersih sangat ,ahli kabinet dia pun ramai yg teruk apa salahnya masukan lagi sorang org 'teruk'macam Anwar.

Anonymous said...

Buatlah apapun asalkan DAP boleh diketepikan dari menjadi pemerintah bersama di Tanah Melayu ini.

Anonymous said...

Kadir jasin kan sekarang penulis upahan KJ dan idola KJ adalah bang non. Biasa lah tu permainan yang tak mungkin berlaku langsung setelah perbuatan bang non terhadap keluarga ahli anggota PDRM yang gugur di Lahad Datu akan dilupakan sebegitu sahaja kah?

Blog Archive