Wednesday, December 25, 2013

Disebalik Himpun 31 Disember 2013: Pelan B Pembangkang Guling Kerajaan

AYT yakin dan percaya, bahawa mereka yang mahu berhimpun pada 31 Disember, dengan niat orang ramai akan berbondong-bondong menyertainya adalah salah satu tindakan disebalik kenaikan harga barangan dalam negara.

Sejak tahun 2006, berbagai himpunan seperti ini, termasuklah jelajah 505 selepas PRU-13, adalah satu pelan B pihak pembangkang mengambil alih kerajaan, selepas gagal melalui sistem demokrasi.

Sebenarnya mereka yang mengerakkan himpun itu adalah sebahagian daripada perancang dalam kenaikan harga barangan dalam negara, kerana menurut kajian mereka, hanya menerusi keperitan hidup, rakyat akan mudah terpengaruh dan menyokong gerakan tersembunyi mereka.

Memang diakui, bahawa apabila subsidi untuk barangan tertentu dikurangkan, maka harga barang itu akan naik. Namun, akibat berganda yang disebabkan kenaikan itu, sebanarnya dimanipulasi sedemikan rupa, sehingga pihak berkuatkuasa tidak mampu mengesannya, dan pada akhirnya tidak mampu berbuat apa-apa.

Kerajaan melalui Kementerian, hanya mampu mengistiharkan jenis barangan yang dikawal pada musim perayaan; tindakan itu, sebenarnya tindakan lapok.

Perlu diketahui bahawa kenaikan harga barangan dalam negara adalah usaha terancang daripada pihak tertentu, agar supaya rakyat resah dan seterusnya menyalahkan kerajaan.

Satu fakta perlu diketahui, bahawa majoriti peniaga atau orang tengah yang terlibat dalam jaringan perniagaan di semua sektor dalam negara ini, adalah mereka yang menyokong pembangkang. Atas sebab itu, satu usaha terancang dan tersusun oleh mereka, menaikan harga barangan, dalam usaha menguling atau menjatuhkan kerajaan.

Dalam sistem perekonomian negara yang sedang berkuatkuasa, kerajaan tidak mempunyai keupayaan membendung kenaikan harga barangan, kecualilah kerajaan mengambil alih semua rantaian perniagaan dan mengambil tindakan mononpoli untuk bekalan barangan keperluan asas.

Tindakan himpun yang digerakan oleh pihak tertentu, sebenarnya untuk mempercepat atau sebagai katalis kepada tindakan terancang mereka menjatuhkan kerajaan, bukan melalui sistem demokrasi.
 
Sudah tiba masanya kerajaan melakukan tindakan mencegah dengan mengawal kenaikan harga barangan keperluan asas, dengan menasionalisasikan semua rangkaian perniagaan yang membabitkan barangan tersebut. Jangan berlengah lagi, jika tidak, ianya akan terus dimanipulasi oleh pihak pembangkang untuk mencapai hasrat mereka menduduki Putrajaya. Mencegah lebih baik daripada mengubati.

2 comments:

Anonymous said...

wahahaha.. gulingkan kerajaan?
ko sedar ke x pe yg ko tulis nie?
harga barang naik perancangan teliti?
najib sibuk naik harga, pembangkang dpt nama? pfftt~

hazri said...

Admin...ko patut masuk bertanding dlm maharaja lawak mega ko buat lawak hujung tahun daa...hehehe... Sekadar pandangan ambo berdasarkn post admin...

Blog Archive