Sunday, October 06, 2013

Undi Popular: Lim Guan Eng Telan Kahak Sendiri

SELEPAS PRU-13 lalu, seawal 8 Mei bertempat di Stadium Petaling Jaya, Pakatan Rakyat berhimpun membantah keputusan Pilihanraya itu.

Alasan Pakatan Rakyat membuat bantahan kerana kononnya mereka telah dirampas daripada kemenangan, kerana berasaskan undi popular, Pakatan Rakyat mendapat lebih 50 peratus daripada jumlah undi.

Bantahan tersebut berlarutan sehingga sebulan, sehingga mereka menamatkan sendiri, kerana saban hari jelajah batahan itu, sokongan semakin merosot.

Undi popular rupanya hanya terpakai kepada orang lain, namun apabila terkena dengan batang hidung sendiri, rupanya ianya tidak tergunapakai.

Buktinya pada pemilihan CEC DAP pada 29 September lalu, Lim Guan Eng yang merosot undi popular daripada urutan ke dua pada pemilihan tahun 2012 ke urutan ke-5 dan satu-satunya calon CEC yang merosot undinya, namun tetap dipilih sebagai setiausaha Agung Parti.

Pada pemilihan tahun 2012 Guan Eng mendapat 1,576, manakala pada pemilihan ulangan tersebut, beliau hanya mendapat 1,304 merosot 272 undi. 

Calon yang menduduki urutan ke 15 pada pemilihan CEC tahun 2012 Liew Chin Tong menduduki urutan pertama pada pemilihan 29 September lalu dengan undi 1,438.

Bekas Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong mengulas pemilihan itu sambil berkata, sepatutnya Guan Eng perlu meletakan jawatan, atas sebab beliau tidak mendapat undi popular.

Kesedian Guan Eng menerima semula jawatan setiausaha Agung DAP, seolah-olah beliau menelan Kahaknya bulat-bulat berkaitan dengan undi popular.

No comments:

Blog Archive