Saturday, June 15, 2013

Apakah Kerajaan Najib Tumbang?

EKORAN kegagalan BN mendapat kerusi lebih baik berbanding keputusan PRU-12, maka mengundang berbagai spekulasi selain tekanan yang datang daripada Pakatan Rakyat.

Anwar sejak keputusan PRU-13 diumumkan, terus memertikai keputusan itu, dan seterusnya mengadakan protes jalanan.

Kini, spekulasi semakin kecang, bahawa kerajaan BN pimpinan Najib akan tumbang dalam masa terdekat, mungkin semasa persidangan Parlimen yang akan bermula pada 24 Jun ini, kerana dikatakan ada ahli parlimen yang akan membawa undi tidak percaya kepada kepimpinan beliau.

Dispekulasikan, bahawa ahli Parlimen veteran daripada Gua Musang- Tengku Razaleigh Hamzah telah menemui beberapa ahli parlimen daripada Sarawak dan Sabah untuk mendapatkan sokongan.

Spekulasi bertiup deras, bahawa mantan menteri kewangan itu, kini mendapat sokongan 35 ahli parlimen BN; untuk menzahirkan usul tidak percaya kepada kepimpinan Najib.

Sedang rancak diperkatakan, kerajaan Najib akan tumbang dalam masa terdekat, kerana jika usul undi tidak percaya yang akan dilakukan oleh KU LI, akan mendapat sokongan 89 ahli parlimen Pakatan Rakyat.

Jika benarlah KU LI mampu membawa 35 ahli parlimen BN, maka apabila dijumlahkan dengan ahli parlimen PR, maka kerajaan baru dengan majoriti mudah dapat ditubuhkan.

Kerajaan dengan majoriti mudah hanya memerlukan 112 ahli parlimen daripada 222.

Jika benarlah tindakan usul tidak percaya kepada Najib berlaku, maka beliau mempunyai dua pilihan, samada menyerahkan kuasa atau menasihati SPB Agong untuk membubarkan parlimen bagi memberi laluan kepada PRU-14. Dalam situasi ini, boleh sahaja Agong memberi perkenaan, boleh juga tidak. Keadaan ini pernah berlaku di Sabah pada tahun 1994, apabila Kerajaan PBS kehilangan kuasa majoriti di Dewan Undangan Negeri, maka Ketua Menteri ketika itu- Datuk Pairin Kitingan memohon kepada TYT Sabah untuk membubarkan DUN, namun permohonan itu ditolak, sehingga berlaku pertukaran kerajaan daripada PBS kepada BN.

Di kalangan akar umbi dan pemimpin pertengahan, mereka melihat bahawa kepimpinan Najib kurang sengatan dan tidak berkharisma, kerana walaupun semua keinginan kaum cina telah beliau berikan, namun kepimpinannya tidak juga mendapat sokongan daripada kaum itu.

Benar calon-calon Umno telah menambah 9 kerusi daripada keputusan tahun 2008, namun ramai juga kawasan-kawasan yang sepatutnya selamat bagi calon-calon itu telah tewas; termasuk beberapa Timbalan Menteri kabinet dan dua orang Menteri Besar.

Selain itu, tewasnya beberapa bekas setiausaha politik Najib yang dicalonkan dalam PRU-13 juga menunjukkan, bahawa terdapat penolakan terhadap kepimpinan Najib secara amnya.

Sebelum ini, beberapa pemimpin veteran Umno antaranya mantan Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin, Mantan Menteri Penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin, walaupun secara tidak langsung mempersalahkan Najib atas kegagalan BN menambah kerusi; namun mempersalahkan “penasihat” Najib atas kegagalan itu. Malah Tun Daim dengan nada keras, meminta semua penasihat Perdana Menteri itu dipecat.

Selain dua pemimpin veteran itu, mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir juga mempertikai strategi Najib, yang dikatakan salah pendekatan.

Malah, Tun Dr Mahathir menyelar kepimpinan Najib dengan mengatakan terlalu berlembut dengan tuntutan pembangkang, sehingga menyisihkan penyokong sendiri yang berakibat kehilangan beberapa kawasan yang dikatakan selamat.

Berbalik kepada spekulasi usul tidak percaya yang dikatakan akan diterajui oleh KU Li; jika Berjaya, maka mantan Menteri Kewangan itu, akan menjadi mediator kepada perdamaian antara kaum dalam Negara, kerana berlakunya keseimbangan antara kaum dalam “Gabungan” yang akan dibentuk. Dengan perkiraan Mantan Ahli BN-35; DAP-38, PKR-30 dan Pas-21; yang membolehkan KU LI dilantik sebagai Perdana Menteri Ke-7, memandangkan jumlah kerusi daripada kaum melayu/bumiputera lebih banyak berbanding kaum cina. Hanya melalui “cara” ini sahaja cita-cita Anwar menjadi Perdana Menteri Malaysia akan tercapai, kerana KU LI kemungkinan besar akan memangku jawatan itu untuk sepenggal.

1 comment:

nshinah said...

sedia setia..
enjoy the music..bawak bertenang ya

http://rainbowoftruth.blogspot.com/2013/06/1000-tahun-by-singaporean-singer-imran.html

nk

Blog Archive