Sunday, May 12, 2013

Kenapa Anwar Mahu digelar Jahil dalam sistem demokrasi negara

Anwar menyertai UMNO tahun 1981 dan bertanding di Permatang Pauh. Dia menang melalui sistem pilihanraya yang ada. Dia menjawat berbagai jawatan menteri daripada Belia dan Sukan, Pertanian, Pendidikian dan kemudian menteri kewangan dan pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri sehingga dipecat pada tahun 1998.

Anwar mendapat karier politiknya melalui sistem demokarsi dalam negara, namun dia mahu digelar sebagai jahil dalam sistem demokrasi negera. Pura-pura tidak tahu.

Anwar tahu benar, bahawa sistem demokrasi negara adalah berasaskan parlimen, yang ditentukan oleh sejumlah kerusi, bukan berasaskan undi popular.

Al-Gore calon Presiden Amerika Syarikat, menang undi popular ke atas George Bush pada tahun 2007 namun kalah dalam jumlah "electrol vote" dan Al-Gore gagal menjadi Presiden Amerika menggantikan Bill Clinton.

Itu di Amerika, di United Kingdom pula, di mana sistem demokrasinya serupa dengan di Malaysia, undi popular tidak diambil kira, yang diambil kira adalah jumlah kerusi, demikian juga di Jepun, Australia dan Kanada,

Anwar memperbodohkan penyokongnya bahawa Pakatan dirampas hak menduduki Putrajaya kerana mendapat undi popular pada PRU-13 lalu, namun Anwar lupa bahawa parti-parti mereka hanya mendapat 89 kerusi parlimen berbanding BN 133.

Dimulut Anwar hanya terkeluar perkataan TIPU, namun dia tidak dapat membuktikan Penipuan yang bagaimana.

Dolak dalik Anwar sebelum hari pengundian, kononnya kapal terbang Jumbo digunakan membawa pengundi dari Sabah ke Selangor dan Johor, namun selepas tidak terbukti dan merupakan penipuan, maka diada-adakan pula cerita, bahawa "bangla" kononnya mengundi untuk BN.

Anwar bersifat talam dua muka, di Pulau Pinang, kelantan dan Selangor, dia memuji pilihanraya diadakan dengan telus, tetapi tidak di negeri-negeri yang dimenagi BN. Ini lah sifat hipokrasi yang paling tinggi di abad ini.

Kini Anwar cuba mengapi-apikan penyokongnya melalui himpunan. Pada masa ini, satu himpunan mereka diadakan di Stadium Batu Kawan Pulau Pinang. Pada 8 Mei lalu diadakan di Stadium Kelana jaya Selangor.

Berkokok lah Kau Anwar, sampai kokok kau tidak kedengaran lagi.

No comments:

Blog Archive